Tak wygląda Zajezdnia Pogodno po remoncie wartym 140 mln zł

    Tak wygląda Zajezdnia Pogodno po remoncie wartym 140 mln zł

    Marek Jaszczyński

    Głos Szczeciński

    Aktualizacja:

    Głos Szczeciński

    Ponad 80-letnia zajezdnia zmieniła się nie do poznania. Teraz to najnowocześniejszy obiekt w Polsce.
    Zajezdnia Pogodno po remoncie.
    1/43
    przejdź do galerii

    Zajezdnia Pogodno po remoncie. ©Andrzej Szkocki

    Najbardziej efektownie wygląda zabytkowa hala z 1934 roku, w której do dziś stacjonują w tramwaje. Remont budynku pozwolił na przywrócenie jego pierwotnego przedwojennego wyglądu wraz dostosowaniem go do obsługi nowoczesnych tramwajów przez zaplecze techniczne zajezdni.

    - Zajezdnia została gruntownie zmodernizowana przeszliśmy z lat 70 -tych ubiegłego wieku do XXI wieku - mówi Krystian Wawrzyniak, prezes spółki "Tramwaje Szczecińskie". - Wymieniono prawie 6 kilometrów toru, 44 nowe rozjazdy. Zbudowano podstację zasilania dla zajezdni i pobliskich torów.

    Jedną z ciekawostek jest system zarządzania zajezdnią, za pomocą bez udziału motorniczego system decyduje na który tor ma podjechać. Ustawia wagon w odpowiedniej kolejności do wyjazdu na kolejny dzień uwzględniając godzinę wyjazdu, typ i pojemność wagonu dla konkretnej linii lub skieruje go na tor serwisowy w przypadku otrzymania informacji o awarii bądź konieczności wykonania przeglądu pojazdu.

    Nowinka techniczną jest tokarka podtorowa, takiej nie było dotąd w obiekcie. - Tokarka jest zamontowana poniżej torowiska: tramwaj najeżdża na tokarkę i obręcze kół są szlifowane bez konieczności ich zdejmowania -wyjaśnia prezes Wawrzyniak.

    - Modernizacja zajezdni odbywała się w formule „Zaprojektuj i wybuduj” a generalnym wykonawcą była firma ZUE S.A. z Krakowa posiłkująca się lokalnymi podmiotami w tym szczecińską firmą Calbud - mówi Dariusz Wołoszczuk, rzecznik ZDiTM. - Zajezdnia zyskała także nowy dobudowany dodatkowy 21 tor, który pełni funkcję toru objazdowego. Za główną halą dobudowana została hala odstawcza o wymiarach 62 m x 96 m, w której także stacjonują pojazdy.

    Przebudowa zajezdni jest ostatnim elementem realizowanego od 2012 roku projektu „Budowa i modernizacja torowisk w Szczecinie”. Oprócz zajezdni przebudowany został układ torowy przy Bramie Portowej, rozjazdy na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską, torowiska w al. Piastów, na ul. Energetyków, ul. Gdańskiej wraz z przebudową pętli autobusowo - tramwajowej Basen Górniczy.

    Popularne w kategorii Szczecin:
    Przebudowa dworca w Szczecinie. Zobacz jak postępują prace

    Bezprzedziałowy Flirt na trasie Szczecin - Kraków. Będzie wygodniej?

    Rzeźba "Fryga" w Szczecinie. Dlaczego popękała? Bo to "obiekt prototypowy"

    Śmiertelna "szóstka". Rocznica katastrofy tramwajowej z 1967 [wideo, zdjęcia]





    Czytaj treści premium w Głosie Szczecińskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (6)

    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (6) forum.gs24.pl

    Polub nas na Facebooku

    Zdjęcia ze Szczecina

    Wideo ze Szczecina

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    GS24 poleca:

    NAUCZYCIEL NA MEDAL Zgłoś nauczyciela lub szkołę

    NAUCZYCIEL NA MEDAL Zgłoś nauczyciela lub szkołę

    Nasze Dobre z Pomorza. Zagłosuj na najlepsze produkty i usługi

    Nasze Dobre z Pomorza. Zagłosuj na najlepsze produkty i usługi

    PRAWYBORY 2018. Zobacz laureatów

    PRAWYBORY 2018. Zobacz laureatów