Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bez euro Mostu Kłodnego nie będzie. Nowa przeprawa miałaby powstać do 2027 roku

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Most Kłodny: 100 metrów wysokości i ponad 150 metrów długości
Most Kłodny: 100 metrów wysokości i ponad 150 metrów długości UM Szczecin
W tym roku zostanie zaktualizowana dokumentacja projektowa przeprawy przez Odrę. Inwestycja jest warta co najmniej 350 mln zł, ale nie ma szans na jej realizację bez pieniędzy z Unii Europejskiej.

- Na przełomie I i II kwartału 2024 roku planowane jest przeprowadzenie przetargu na wykonanie aktualizacji dokumentacji projektowej. Planowany odbiór kompletnej zaktualizowanej dokumentacji to IV kwartał 2024 roku - informuje Piotr Zieliński z Urzędu Miasta Szczecin.

Aktualizacja ma dotyczyć głównie uzgodnień i rozwiązań w zakresie prac sieciowych. Zgodnie z Wieloletnim Programem Rozwoju Szczecina na lata 2024-2028 zadanie pod nazwą „Modernizacja dostępu drogowego do Portu w Szczecinie: przebudowa układu drogowego w rejonie Międzyodrza część mostowa” zostało zaplanowane do realizacji na lata 2024-2027.

- Planowane nakłady na całą inwestycją wynoszą 352 mln 636 tys. 911 zł, przy czym realizacja prac budowlanych uzależniona jest od pozyskania dofinansowania zewnętrznego - dodaje Zieliński.

Według władz miasta Szczecin nie stoi na straconej pozycji i ma duże szanse na finansowe wsparcie. Nasze atuty to już wydana decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych, wydane zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) i własność gruntów pod inwestycję.

- Cel aktualizacji jest taki, by nie tylko wzmocnić szanse na dofinansowanie, ale i by po otrzymaniu dofinansowania nie tracić już czasu - komentuje Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina. - Miasto ciągle zabiega o pieniądze z tzw. Connecting Europe Facility „Łącząc Europę” [celem CEF jest wspieranie projektów infrastrukturalnych w obszarach transportu, energetyki oraz technologii informacyjnych - przyp. red.] bezpośrednio w Komisji Europejskiej w ramach komponentu Military Mobility [CEF Mobilność Wojskowa - przyp. red.], a równocześnie podejmujemy starania w ramach środków dostępowych do portu z nowych instrumentów finansowych aktualnej perspektywy unijnej.

Most Kłodny - co to za inwestycja?

Nowa przeprawa ma połączyć nabrzeże Wieleckie z Łasztownią. Będzie to most o długości 150 metrów, z pylonem o wysokości 100 metrów. Oprócz jezdni, torowiska tramwajowego będzie tu dwukierunkowa droga dla rowerzystów oraz szeroki chodnik. Od strony Starego Miasta chodnik będzie miał szerokość 3 metrów, żeby wygodnie przejść i podziwiać widok, a od strony Trasy Zamkowej będzie tylko chodnik techniczny. Nie wykluczono powstania punktu widokowego na szczycie pylonu.

Po moście będą kursowały tramwaje. Torowisko tramwajowe będzie doprowadzone do ronda przy ul. Energetyków. Na lewym brzegu tory mają się kończyć na nabrzeżu Wieleckim, mają być poprowadzone w kierunku mostu Długiego i ul. Jana z Kolna. Do rozbiórki zaplanowano obecne zjazdowe łącznice Trasy Zamkowej od strony placu Żołnierza Polskiego w kierunku nabrzeża Wieleckiego i w kierunku ul. Jana z Kolna.

W lipcu 2018 roku most Kłodny już połączył brzegi Odry, ale... tylko wirtualnie. Przeprawa w skali 1:1 stanęła dokładnie w miejscu, gdzie ma powstać. Udało się to dzięki aplikacji, która umożliwia projektantom prototypowanie budynków i przedmiotów w realnym miejscu, zanim fizycznie się tam znajdą. Aplikacja sprawdziła się rewelacyjnie, most miał prawdziwą skalę i był trójwymiarowy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński