Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koszmarny stan techniczny szczecińskich tramwajów. Motornicza: część z nich nadaje się tylko do kasacji

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Tramwaj tatra jest pokryty rdzą, co jest zakrywane żółtą taśmą - mówi nasza czytelniczka
Tramwaj tatra jest pokryty rdzą, co jest zakrywane żółtą taśmą - mówi nasza czytelniczka Czytelniczka
Do naszej redakcji wpłynął alarmujący list dotyczący stanu technicznego taboru tramwajowego. Symbolem tego jest rdza na karoserii, która jest zakrywana żółtą taśmą. Spółka Tramwaje Szczecińskie skomentowała zarzuty.

Tysiące szczecinian codziennie korzystają z komunikacji miejskiej, nie są świadomi tego, jak wygląda stan techniczny taboru. Nasza redakcja otrzymała list od jednej ze szczecińskich motorniczyń.

- 15 marca w Zajezdni Golęcin wykoleił się tramwaj Moderus Alfa 105ND/S/HF10AC o numerze taborowym 514, było to podczas manewrów na zjeździe do zajezdni. Po podniesieniu wagonu okazało się, że "wózek został na ziemi" z powodu braku czopa, który rozpadł się wcześniej. Nie wiadomo kiedy, gdyż tramwaj jeździł w takim stanie przez cały dzień - mówi motornicza, nasza czytelniczka. - Wagon nadaje się albo do generalnego remontu, albo do kasacji. Pytanie, w jakim stanie są inne wagony tego typu, zważywszy, że mają one zaledwie 13 lat?

Według motorniczej, w podobnym wagonie o numerze 507 stwierdzono ostatnio pęknięcie ramy mocowania I i II wózka, co kwalifikuje tramwaj do kapitalnego remontu. Usterek w moderusach alfa ma być więcej.

- Wagon 509 wpada w nadmierne wibracje, szafa z aparaturą trzęsie się tak bardzo, że ma się wrażenie, że zaraz się rozpadnie. Czy firma wykonała ekspertyzy metalurgiczne elementów nośnych wagonu, celem potwierdzenia braku wad zmęczenia materiału z powodu eksploatacji? A co za tym idzie, nasuwają się zasadnicze kolejne pytania. Na kiedy zaplanowano naprawy główne tramwajów, zarówno na zajezdni Pogodno jak i Golęcin? - pyta kobieta.

Nasza czytelniczka martwi się o stan techniczny całkowicie niskopodłogowych tramwajów.

- Tramwaje Swing mają już po 14 lat, a wciąż nie wykonano napraw głównych, tak jak w Warszawie czy Gdańsku, gdzie wagony kupiono w podobnym czasie, a naprawy już przeprowadzono. Skoro wagony się wręcz rozpadają, to jak wyglądają przeglądy i kto je przeprowadza i podpisuje jako sprawne? - pyta motornicza.

Jedna ze spraw dotyczy komfortu pracy motorniczego.

- Czy na Zajezdni Pogodno rozpoczęły się już naprawy klimatyzacji, biorąc pod uwagę to, że w zeszłym roku, ponad połowa wagonów Pesa miała niesprawną klimatyzację dla motorniczych, gdzie w kabinie jest ponad 35 stopni Celsjusza i malutkie okienko - opowiada nasza czytelniczka. - Na propozycję czy można zamontować inną klimatyzację, kierownictwo odpowiedziało, że się nie da. W innych miastach dają sobie radę. W Szczecinie, jak zwykle problem. Jakie miasto ma plany na wagony Tatra T6, a spójrzmy na zdjęcie, tramwaj jest pokryty rdzą, co jest zakrywane żółtą taśmą. Jakie miasto ma plany na wymianę tych tramwajów, które rdzewieją w oczach.

Spółka Tramwaje Szczecińskie przesłała do naszej redakcji obszerne wyjaśnienia.

Co usłyszeliśmy w sprawie uszkodzenia czopa skrętu w tramwaju 514?

- Nie jest prawdą informacja o "braku czopa", ponieważ tramwaj bez tego elementu absolutnie nie może jeździć. Czop skrętu z racji jego konstrukcji nie może zgubić się w trasie. Uszkodzenie czopa skrętu w tramwaju 514 nastąpiło przy zajezdni, w wyniku wykolejenia tramwaju podczas manewrów. W momencie wykolejenia wystąpiły siły o charakterze udarowym, które spowodowały uszkodzenie czopa. Tego typu uszkodzenie jest zdarzeniem, którego prawdopodobieństwo wystąpienia jest bardzo niskie - tłumaczy Wojciech Jachim, rzecznik TS. - W związku z zaistniałą sytuacją Tramwaje Szczecińskie wycofały tramwaj nr 514 z eksploatacji do czasu podjęcia decyzji o jego ewentualnej naprawie. Jednocześnie Spółka podjęła decyzję o sukcesywnym przeprowadzeniu oględzin oraz badań defektoskopowych czopów skrętu we wszystkich tramwajach tego typu. Badania defektoskopowe pozwalaj a wykryć ewentualne oznaki zmęczenia materiału. Badania te nie są wymagane przepisami, jednak spółka Tramwaje Szczecińskie przeprowadzi je w celu upewnienia się, że zaistniałe zdarzenie było jednostkowe.

Spóła TS potwierdza, że doszło do pęknięcia ramy w tramwaju nr 507. Wagon został wycofany z eksploatacji do czasu wykonania naprawy. - Metoda naprawy jest obecnie opracowywana przez producenta tramwaju - wyjaśnia Wojciech Jachim.

Co z wibracjami tramwaju nr 509?

- W kartach uszkodzeń zgłaszanych przez motorniczych nie ma wpisu na ten temat. Jednakże podczas przeglądu stwierdzono nierówności obręczy kół, które mogły wywoływać wibracje. Tramwaj został wycofany z eksploatacji do czasu reprofilacji lub wymiany obręczy - informuje rzecznik spółki.

Uzyskaliśmy również odpowiedź o prowadzeniu napraw głównych tramwajów.

- Tramwaje Szczecińskie sukcesywnie prowadzą remonty i modernizacje posiadanych tramwajów. W latach ubiegłych wykonano modernizacje większości tramwajów Tatra KT4Dt. W tym roku na ukończeniu jest modernizacja kolejnych dwunastu tramwajów tego typu. Na kolejne lata Spółka Tramwaje Szczecińskie planuje zmodernizowanie ostatnich czterech tramwajów Tatra KT4Dt - odpowiada Wojciech Jachim. - Modernizacje tramwajów KT4Dt mają znacznie większy zakres niż naprawa główna. Obejmują wymianę układu napędowego, modernizację wózków napędowych z wymianą silników trakcyjnych stałoprądowych na nowoczesne silniki indukcyjne prądu zmiennego, wymianę niemal wszystkich elementów przekładni napędowej łącznie z korpusem, wymianę osi zestawów kołowych, wymianę klimatyzatorów kabiny motorniczego, siedzeń pasażerskich, pokrycia podłogi, odbieraków prądu, naprawy ślusarskie i blacharskie nadwozia oraz lakierowanie całego tramwaju. W ramach prowadzonych modernizacji stare układy i podzespoły zastępowane są nowoczesnymi. Dzięki temu zażegnywane są problemy z brakiem nieprodukowanych już części zamiennych. W roku 2022 ukończono modernizacje 21 wózków do tramwajów PESA SWING 120NaS. Modernizacje te obejmowały zakres naprawy głównej. Spółka Tramwaje Szczecińskie zaplanowała przeprowadzenie modernizacji kolejnych 72 wózków do tramwajów PESA SWING. Tramwaje Szczecińskie sukcesywnie prowadzą remonty wózków tramwajowych we własnym zakresie oraz zlecając je drogą przetargów na zewnątrz. Co roku tworzony jest plan remontów, którego realizacja zależy od wyasygnowania na ten cel niezbędnych środków przez Miasto Szczecin. Nadwozia tramwajów PESA są sukcesywnie poddawane remontom na Wydziale Remontowym Tramwajów Szczecińskich. Realizowane są remonty stref wejściowych, naprawy ślusarskie, blacharskie, wymiana poszycia podłogi, wymiana siedzeń pasażerskich, odnowienie wnętrza i lakierowanie całego nadwozia.

Co z klimatyzacją w swingach?

- Wszystkie tramwaje spółki Tramwaje Szczecińskie są wyposażone w klimatyzatory kabiny motorniczego. Przed sezonem letnim Tramwaje Szczecińskie przeprowadzają kontrole i czynności serwisowe klimatyzatorów. Podczas sezonu letniego klimatyzatory naprawiane są na bieżąco według potrzeb. W tramwajach PESA SWING w roku 2023 odnotowano awarie w dziewięciu na dwadzieścia osiem klimatyzatorów kabiny motorniczego. Czas naprawy był wydłużony, ponieważ producent zaprzestał produkcji skraplaczy i konieczne było znalezienie i zastosowanie odpowiedniego zamiennika - czytamy w odpowiedzi TS.

Co z karoserią tatry zaklejoną żółtą taśmą?

- Prace torowe mające na celu połączenie Krzekowa z pętlą Osiedle Zawadzkiego spowodowały okresowe odcięcie Wydziału Remontowego od sieci torowej miasta. Połączenie z Wydziałem Remontowym zostanie udrożnione prawdopodobnie w kwietniu i wówczas będzie można wznowić wszelkiego rodzaju naprawy blacharsko-lakiernicze - odpowiada Wojciech Jachim.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński