Rekordowe przeładunki zbóż w portach w Szczecinie i Świnoujściu

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Pierwszy kwartał br. okazał się rekordowy dla przeładunków zbóż w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Przedsiębiorstwa portowe przeładowały ich o prawie 100 procent więcej aniżeli w tym samym czasie ubiegłego roku.

Obecnie na świecie jest duże zapotrzebowanie na zboża, podczas, gdy podaż znacząco się skurczyła na skutek ubiegłorocznych pożarów w Australii, stąd rekordy bije eksport polskiej pszenicy, która transportem morskim trafia do odbiorców.

Na plusie kwartał zakończyły także kontenery, tych obsłużono o blisko 33 procent więcej niż przed rokiem oraz paliwa w górę o 7,7 procent.

ZOBACZ TEŻ:

- Pozostałe grupy towarowe – węgiel, ruda, inne masowe oraz drobnica - kończą kwartał niestety na minusie – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Portów Szczecin Świnoujście. - Ogółem po pierwszych trzech miesiącach w obu portach przeładunki lekko w dół o 7 procent. Należy jednak pamiętać, że pierwszy kwartał ub. roku był bardzo dobry dla portów w Szczecinie i Świnoujściu, przeładunki były wówczas na plusie o blisko 8 procent wobec 2018 roku. W takich grupach towarowych jak węgiel i paliwa wzrosty były na poziomie 30 procent, z kolei w innych masowych o 20 procent. Biorąc to pod uwagę, jak również zmiany jakie zaszły w przemyśle ciężkim i hutniczym w kraju i na świecie, to skutkuje spadkami w przeładunkach w innych grupach, a zwłaszcza węgla i rudy.

- Pomimo obecnego lekkiego wahnięcia w dół, przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu są na dobrym, bezpiecznym poziomie – uspakaja Monika Woźniak-Lewandowska. Jak twierdzi wpływa na to ma uniwersalny charakter obu portów, gdzie mniejsze przeładunki w jednej grupie towarowej, rekompensują wzrosty w innej, vide ruda-zboża.

ZOBACZ TEŻ:

Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Do roku 2027 wartość inwestycji w zespole portowym Szczecin-Świnoujście przekroczy kwotę miliarda złotych.

Porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego w Szczecinie. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego, pojawi się także nowoczesne jego zaplecze, wraz z nowym parkingiem. Inwestycją, która z pewnością znacząco zmieni oblicze obu portów oraz wpłynie na życie gospodarcze regionu będzie terminal kontenerowy w Świnoujściu.

ZOBACZ TEŻ:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie