Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Coraz bliżej do inwestycji za pół miliarda zł

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin wniesie zupełnie nową jakość w obsłudze ładunków w porcie. Urząd Morski w Szczecinie ma za zadanie pogłębienie toru wodnego na odcinku 68 km do głębokości technicznej 12,5 m, zaś Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście dostosowuje akweny i nabrzeża portowe do nowej głębokości i większej ilości towarów.

Kilka dni temu wojewoda podpisał decyzje na trzy inwestycje prowadzone w ramach modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m. Tym samym uzyskały one pozwolenie na budowę.

Wojewoda zezwolił na budowę między innymi dwóch sztucznych wysp. Powstaną z urobku, jaki wydobyty zostanie podczas pogłębiania toru wodnego. Kolejne inwestycje to regulacja naturalnych nieumocnionych skarp brzegowych i budowa stałego oznakowania nawigacyjnego wzdłuż toru wodnego Świnoujście – Szczecin na Zalewie Szczecińskim.

- Pogłębienie toru wodnego pozwoli na znaczne zwiększenie konkurencyjności portów w Szczecinie i w Świnoujściu oraz działających na ich terenie firm – mówi Krzysztof Urbaś, prezes ZMPSiŚ.

Dziś port w Szczecinie może przyjmować statki o zanurzeniu 9,5 m, jednak nie zawsze, bo wiele zależy od stanu wody na Odrze.

Taka sytuacja uniemożliwia zawijanie najpopularniejszych dziś jednostek - typu handymax o nośności powyżej 40 tys. ton i tym samym zmniejsza konkurencyjność portu w relacji do Świnoujścia, Gdańska, Gdyni, innych portów bałtyckich.

Inwestycje realizowane przez Zarząd Portu koncentrują się w Porcie Szczecin w rejonie Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego. Prace mają być wykonane do końca 2023 roku.

Łączna kwota dofinansowania na nie wyniesie 570 mln zł. Na początku marca Zarząd ogłosił przetargi na roboty budowlane dla obu tych inwestycji.

ZOBACZ TEŻ:

Inwestycja za 1,44 mld zł. Pogłębianie toru do 12,5 m już w ...

ZOBACZ TEŻ:

ZOBACZ TEŻ:

Tu biło serce handlowe miasta, które powstało nad rzeką i od wody się nie odwracało. Zobaczmy, jak wyglądała ta część miasta jeszcze sto lat temu. Nabrzeże Bollwerk było przez kilka wieków głównym nabrzeżem średniowiecznego Szczecina i przede wszystkim służyło miastu jako port handlowy. Co oznacza słowo "bollwerk"?- Użyte tu określenie "Bollwerk" (a w języku środkowo-dolnoniemieckim "bolwerk") oznaczało nie tylko brzeg rzeki jako taki, ale również każde jego drewniane umocnienie z grubych bali, wał ochronny, a nawet groblę - mówi Jan Iwańczuk, pasjonat historii Szczecina. - Z czasem pierwotne znaczenie tego określenia tak skutecznie znikło ze świadomości językowej, że zaczęto tak mówić również o kamiennych nabrzeżach. Na całej długości muru miejskiego ciągnącego się wzdłuż brzegów rzeki Odry usytuowane były tzw. bramy wodne (furty), a u wylotu ulic przechodzących przez te bramy, położone były wysunięte w kierunku rzeki pomosty ładunkowe, przerzucone ponad bagnistym brzegiem Odry.Do czasu budowy trwałego nabrzeża z zacumowanych na rzece statków przemieszczano nimi towary do spichlerzy wybudowanych wzdłuż murów miejskich, a przygotowane do wysyłki przenoszono na statki.>>> Zobacz więcej na kolejnych zdjęciach!Polecamy również: TOP10. Historia szczecińskiej stoczni. Tu powstawały słynne transatlantyki [ZDJĘCIA]Zobacz także: Rozmowa tygodnia GS24.pl: Piotr Krzystek, prezydent Szczecina o inwestycjach. Spóźnieniach i ambitnych planach

TOP10. Nabrzeże w Szczecinie sprzed lat, czyli czynszówki, g...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński