Rekordowy rok dla portów Szczecin i Świnoujście

Marek RudnickiZaktualizowano 

Wideo

Zobacz galerię (0 zdjęć)
Pierwszy raz od wielu lat port szczeciński osiągnął tak dobre rezultaty, gdy chodzi o przeładunek, bo aż 28614,6 tys. ton.

Łącznie porty Szczecin i Świnoujście obsłużyły w minionym roku o 3190,6 tys. ton więcej niż w roku 2017. To pierwszy taki, rekordowy i wręcz historyczny wynik, którego nie osiągano nawet w najlepszych dla portu, gdy przeładowywał głównie węgiel, w latach siedemdziesiątych.

Zdaniem prezesa ZPMSziŚ, Dariusza Słaboszewskiego, to wynik synergii kilku działań. W tym rozwoju infrastruktury, tworzenie coraz lepszych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej właśnie w porcie, a także duża aktywność spółek tu operujących. Według prognoz zarządu portów ta tendencja wzrostowa powinna utrzymać się też w tym roku i realne jest obsłużenie w 2019 roku około 30 mln ton obsłużonych towarów.

Plan inwestycyjny portów zakłada wydatkowanie do 2020 roku kwoty niemal 1,5 mld zł.

Będą modernizowane nabrzeża w Szczecinie w rejonie kanału Dębickiego oraz basenu Kaszubskiego. Parametry nabrzeży dostosowane zostaną do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście - Szczecin, tj. do 12,5 m.

W obu portach rozbudowana zostanie infrastruktura portowa, a w Świnoujściu terminal promowy. Istotnym będzie realizacja projektu przystosowania tego terminalu do obsługi transportu intermodalnego optymalnie łączącego ze sobą różne środki transportu, takie jak samochody ciężarowe, pociągi i statki.

W planach jest też budowa placu przeładunkowego w rejonie nabrzeży Fińskiego i Norweskiego, a także budowa systemu Pilotowo - Dokującego PNDS dla zbiornikowców LNG oraz promów morskich. A także zagospodarowanie w Świnoujściu, w południowej części terminalu, na miejsca postojowe.

Warto przypomnieć, że Polskie LNG rozpoczęło postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy czwartego elementu Programu Rozbudowy Terminalu LNG, tj. dodatkowego nabrzeża statkowego. To projekt w formule "zaprojektuj i wybuduj" realizowany wspólnie z Zarządem Morskim Portów Szczecin i Świnoujście. Planowane zakończenie budowy nowego nabrzeża, to rok 2023. Co istotne, to nabrzeże ma umożliwić załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania.

- Rozbudowa terminalu w kierunku redystrybucji LNG jest naturalnym etapem zwiększania palety usług oferowanych przez świnoujski gazoport - uważa prezes Słaboszewski. - Będzie to także dodatkowy impuls rozwojowy dla całego zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Zapotrzebowanie na paliwo LNG rośnie z każdym rokiem, zatem tą inwestycją wychodzimy również naprzeciw oczekiwaniom armatorów. Inwestycje w tworzenie nowej infrastruktury portowej sprzyjającej rozwojowi biznesu w kraju, to nasz priorytet, którym się kierujemy tworząc plany inwestycyjne.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3