Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rekordowy rok dla portów Szczecin i Świnoujście

Marek Rudnicki
Marek Rudnicki
Pierwszy raz od wielu lat port szczeciński osiągnął tak dobre rezultaty, gdy chodzi o przeładunek, bo aż 28614,6 tys. ton.

Łącznie porty Szczecin i Świnoujście obsłużyły w minionym roku o 3190,6 tys. ton więcej niż w roku 2017. To pierwszy taki, rekordowy i wręcz historyczny wynik, którego nie osiągano nawet w najlepszych dla portu, gdy przeładowywał głównie węgiel, w latach siedemdziesiątych.

Zdaniem prezesa ZPMSziŚ, Dariusza Słaboszewskiego, to wynik synergii kilku działań. W tym rozwoju infrastruktury, tworzenie coraz lepszych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej właśnie w porcie, a także duża aktywność spółek tu operujących. Według prognoz zarządu portów ta tendencja wzrostowa powinna utrzymać się też w tym roku i realne jest obsłużenie w 2019 roku około 30 mln ton obsłużonych towarów.

Plan inwestycyjny portów zakłada wydatkowanie do 2020 roku kwoty niemal 1,5 mld zł.

Będą modernizowane nabrzeża w Szczecinie w rejonie kanału Dębickiego oraz basenu Kaszubskiego. Parametry nabrzeży dostosowane zostaną do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście - Szczecin, tj. do 12,5 m.

W obu portach rozbudowana zostanie infrastruktura portowa, a w Świnoujściu terminal promowy. Istotnym będzie realizacja projektu przystosowania tego terminalu do obsługi transportu intermodalnego optymalnie łączącego ze sobą różne środki transportu, takie jak samochody ciężarowe, pociągi i statki.

W planach jest też budowa placu przeładunkowego w rejonie nabrzeży Fińskiego i Norweskiego, a także budowa systemu Pilotowo - Dokującego PNDS dla zbiornikowców LNG oraz promów morskich. A także zagospodarowanie w Świnoujściu, w południowej części terminalu, na miejsca postojowe.

Warto przypomnieć, że Polskie LNG rozpoczęło postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy czwartego elementu Programu Rozbudowy Terminalu LNG, tj. dodatkowego nabrzeża statkowego. To projekt w formule "zaprojektuj i wybuduj" realizowany wspólnie z Zarządem Morskim Portów Szczecin i Świnoujście. Planowane zakończenie budowy nowego nabrzeża, to rok 2023. Co istotne, to nabrzeże ma umożliwić załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania.

- Rozbudowa terminalu w kierunku redystrybucji LNG jest naturalnym etapem zwiększania palety usług oferowanych przez świnoujski gazoport - uważa prezes Słaboszewski. - Będzie to także dodatkowy impuls rozwojowy dla całego zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Zapotrzebowanie na paliwo LNG rośnie z każdym rokiem, zatem tą inwestycją wychodzimy również naprzeciw oczekiwaniom armatorów. Inwestycje w tworzenie nowej infrastruktury portowej sprzyjającej rozwojowi biznesu w kraju, to nasz priorytet, którym się kierujemy tworząc plany inwestycyjne.

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński