Łącznie porty Szczecin i Świnoujście obsłużyły w minionym roku o 3190,6 tys. ton więcej niż w roku 2017. To pierwszy taki, rekordowy i wręcz historyczny wynik, którego nie osiągano nawet w najlepszych dla portu, gdy przeładowywał głównie węgiel, w latach siedemdziesiątych.
Zdaniem prezesa ZPMSziŚ, Dariusza Słaboszewskiego, to wynik synergii kilku działań. W tym rozwoju infrastruktury, tworzenie coraz lepszych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej właśnie w porcie, a także duża aktywność spółek tu operujących. Według prognoz zarządu portów ta tendencja wzrostowa powinna utrzymać się też w tym roku i realne jest obsłużenie w 2019 roku około 30 mln ton obsłużonych towarów.
Plan inwestycyjny portów zakłada wydatkowanie do 2020 roku kwoty niemal 1,5 mld zł.
Będą modernizowane nabrzeża w Szczecinie w rejonie kanału Dębickiego oraz basenu Kaszubskiego. Parametry nabrzeży dostosowane zostaną do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście - Szczecin, tj. do 12,5 m.
W obu portach rozbudowana zostanie infrastruktura portowa, a w Świnoujściu terminal promowy. Istotnym będzie realizacja projektu przystosowania tego terminalu do obsługi transportu intermodalnego optymalnie łączącego ze sobą różne środki transportu, takie jak samochody ciężarowe, pociągi i statki.
W planach jest też budowa placu przeładunkowego w rejonie nabrzeży Fińskiego i Norweskiego, a także budowa systemu Pilotowo - Dokującego PNDS dla zbiornikowców LNG oraz promów morskich. A także zagospodarowanie w Świnoujściu, w południowej części terminalu, na miejsca postojowe.
Warto przypomnieć, że Polskie LNG rozpoczęło postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy czwartego elementu Programu Rozbudowy Terminalu LNG, tj. dodatkowego nabrzeża statkowego. To projekt w formule "zaprojektuj i wybuduj" realizowany wspólnie z Zarządem Morskim Portów Szczecin i Świnoujście. Planowane zakończenie budowy nowego nabrzeża, to rok 2023. Co istotne, to nabrzeże ma umożliwić załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania.
- Rozbudowa terminalu w kierunku redystrybucji LNG jest naturalnym etapem zwiększania palety usług oferowanych przez świnoujski gazoport - uważa prezes Słaboszewski. - Będzie to także dodatkowy impuls rozwojowy dla całego zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Zapotrzebowanie na paliwo LNG rośnie z każdym rokiem, zatem tą inwestycją wychodzimy również naprzeciw oczekiwaniom armatorów. Inwestycje w tworzenie nowej infrastruktury portowej sprzyjającej rozwojowi biznesu w kraju, to nasz priorytet, którym się kierujemy tworząc plany inwestycyjne.
Pensja minimalna 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?