MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jest decyzja lokalizacyjna dla terminala kontenerowego w Świnoujściu

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Zgodnie z harmonogram terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.
Zgodnie z harmonogram terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r. ZMPSiŚ
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA otrzymał właśnie decyzję lokalizacyjną dla inwestycji Terminal Kontenerowy w Świnoujściu. Decyzję wydał wojewoda zachodniopomorski, Adam Rudawski. Port kontenerowy w Świnoujściu - zgodnie z przyjętym wstępnym harmonogramem - ma być gotowy w 2028 roku.

Nowy głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma pełnić funkcję hubu, będącego w stanie przyjmować największe kontenerowce jakie mogą wchodzić na Bałtyk. Ma powstać ma na wschód od gazoportu. Roczne zdolności przeładunkowe terminalu wynieść mają 2 mln TEU, a nowe nabrzeże ma mieć długość 1300 m i umożliwić jednoczesną obsługę dwóch statków - jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Z kolei powierzchnia całkowita terminalu to ok. 70 ha. Projekt będzie realizowany w dwóch etapach: pierwszy etap oznacza połowę docelowej zdolności przeładunkowej. Obecnie realizowany będzie pierwszy etap projektu.

Koncepcja terminalu przewiduje budowę molo kontenerowego, falochronu i obrotnicy, a dzięki pogłębieniu podejścia do portu terminal będzie mógł przyjmować statki o zanurzeniu 15,5 m.

Połączenie drogowe przyszłego terminalu z zapleczem zapewni droga szybkiego ruchu S3 Świnoujście – Lubawka (inwestycja GDDKiA w końcowej fazie realizacji), element sieci bazowej TEN-T. Ale też połączenie kolejowe: międzynarodowa magistrala kolejowa północ – południe: E-59/CE-59, również stanowiąca element sieci bazowej TEN-T. Dodatkowo lokalizacja portu Świnoujście umożliwia również unikalną w Polsce możliwość wykorzystania w przyszłości transportu wodnego śródlądowego dla przewozu kontenerów. Po modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej, możliwe będzie wykorzystanie barek do transportu kontenerów między zapleczem a portem w Świnoujściu. Poprzez kanał Odra – Havela port w Świnoujściu posiada również połączenie z zachodnioeuropejskim systemem dróg wodnych śródlądowych.

Powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej.

- Terminal kontenerowy w Świnoujściu jest strategiczną inwestycją zarówno w obszarze gospodarczym, jak i bezpieczeństwa państwa - podkreśla Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury. - Należy do jednych z najważniejszych projektów inwestycyjnych w naszej gospodarce morskiej. Trzeba zaznaczyć, że cały proces zaczynamy praktycznie od początku. Jednak jesteśmy zdeterminowani, aby budowę terminala zrealizować. Polskie porty morskie systematycznie odnotowują wzrost liczby przeładunków, a terminal kontenerowy sprawi, że liczba ta będzie jeszcze większa. Dzięki tej inwestycji na Pomorze Zachodnie zawijać będą największe kontenerowce na świecie. Bez wątpienia, to wielka szansa na rozwój polskiej gospodarki morskiej.

ZMPSiŚ SA stworzył ogólne ramy koncepcji terminalu przyjaznego środowisku. A świadczy o tym lokalizacja, która ogranicza do minimum wpływ na otoczenie i środowisko naturalne. Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów, która będzie od terminalu oddzielona naturalną ścianą lasu.

Innym istotnym elementem projektu jest przygotowanie terminalu do jego podwójnego, cywilno – wojskowego wykorzystania. Resort Obrony Narodowej wyraził zainteresowanie wykorzystaniem terminalu na potrzeby Sił Zbrojnych RP, oraz uznał, że planowana inwestycja spełnia warunki podwójnego wykorzystania dla potrzeb cywilnych i wojskowych.

Terminal zostanie zaprojektowany, zbudowany i sfinansowany przez inwestora wybranego w wyniku prowadzonego postępowania mającego na celu zawarcie umowy przedwstępnej zobowiązującej do zawarcia umowy przyrzeczonej o korzystanie z nieruchomości zlokalizowanej w granicach portu morskiego w Świnoujściu, przeznaczonej na prowadzenie terminala kontenerowego zgodnie z koncepcją zaproponowaną i zrealizowaną przez korzystającego.

W wyniku przeprowadzonego postępowania – do realizacji tej inwestycji została wybrana oferta złożona przez konsorcjum składające się z firm: DEME CONCESSIONS N.V., Belgia oraz QTERMINALS W.L.L., Państwo Katar.

Realizacja projektu terminalu kontenerowego w Świnoujściu zakładana jest w okresie 2023 – 2028. W roku 2024 (i częściowo 2025) prowadzone będą prace przygotowawcze, projektowe, oraz prace związane z uzyskaniem niezbędnych zgód i pozwoleń. W tym czasie powinien również powstać tymczasowy dostęp do placu budowy, zostanie wykonany skan ferromagnetyczny oraz oczyszczenie terenu pod przyszłą infrastrukturę terminalu.

W okresie 2025 do 2027 prowadzone będą prace związane z refulacją, dociążeniem terenu, pogłębianiem basenu portowego, obrotnicy i kanału wejściowego. Równolegle planowana jest budowa infrastruktury dostępowej, falochronu, oraz podłączenie mediów. W końcowej fazie tego okresu zostanie przygotowana suprastruktura terminalu, w tym dostawa, podłączenie i montaż wyposażenia przeładunkowego. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Nie żyje Jan A.P. Kaczmarek. Zdobywca Oscara miał 71 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński