Pogłębienie toru wodnego Świnoujście - Szczecin. Rozpoczęły się prace. Inwestycja za 1,4 mld - 12.05.2020

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Na miejscu jest już pogłębiarka „Amazone”. Elementy rurociągu do wyciągania urobku można było oglądać w Marinie Trzebież, gdzie mieści się biuro budowy.

- Pogłębiarka „Amazone” już do nas przypłynęła. Roboty zaczną się od budowy sztucznych wysp, gdzie dokonano już kontrolowanego zatopienia dwóch kilkukilometrowych rurociągów refulacyjnych, tzw. sinkerów – mówi Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie. – Na obydwu końcach każdego z rurociągów zostanie zainstalowany tzw. raiser (rurociąg z gumowych elementów, o dodatniej pływalności), który od strony wyspy będzie połączony z pontonem rozkładającym urobek, od strony toru zaś będą się do niego podłączać pogłębiarki.

ZOBACZ TEŻ:

Nowe wyspy, które staną się jednocześnie polami refulacyjnymi, będą zlokalizowane na wysokości, mniej więcej, dwudziestego drugiego i dwudziestego ósmego kilometra toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi.

Sinkerami będzie na nie transportowany refulat wydobyty z dna podczas robót pogłębiarskich. Do wydobycia podczas prac na torze jest ok. 23 mln metrów sześciennych urobku, a łączna pojemność nowych pól refulacyjnych, wraz z rezerwą, wyniesie niemal 40 mln metrów sześciennych.

Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych, szacunkowo, przez najbliższych kilkanaście lat.

Na obydwu wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv.

ZOBACZ TEŻ:

Jak podaje Urząd Morski, modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje:

  • pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km,
  • z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m
  • oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych,
  • pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków,
  • a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych.

Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków.

Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja zakończy się w 2022 roku.

ZOBACZ TEŻ:

ZOBACZ TEŻ:

Tu biło serce handlowe miasta, które powstało nad rzeką i od wody się nie odwracało. Zobaczmy, jak wyglądała ta część miasta jeszcze sto lat temu. Nabrzeże Bollwerk było przez kilka wieków głównym nabrzeżem średniowiecznego Szczecina i przede wszystkim służyło miastu jako port handlowy. Co oznacza słowo "bollwerk"?- Użyte tu określenie "Bollwerk" (a w języku środkowo-dolnoniemieckim "bolwerk") oznaczało nie tylko brzeg rzeki jako taki, ale również każde jego drewniane umocnienie z grubych bali, wał ochronny, a nawet groblę - mówi Jan Iwańczuk, pasjonat historii Szczecina. - Z czasem pierwotne znaczenie tego określenia tak skutecznie znikło ze świadomości językowej, że zaczęto tak mówić również o kamiennych nabrzeżach. Na całej długości muru miejskiego ciągnącego się wzdłuż brzegów rzeki Odry usytuowane były tzw. bramy wodne (furty), a u wylotu ulic przechodzących przez te bramy, położone były wysunięte w kierunku rzeki pomosty ładunkowe, przerzucone ponad bagnistym brzegiem Odry.Do czasu budowy trwałego nabrzeża z zacumowanych na rzece statków przemieszczano nimi towary do spichlerzy wybudowanych wzdłuż murów miejskich, a przygotowane do wysyłki przenoszono na statki.>>> Zobacz więcej na kolejnych zdjęciach!Polecamy również: TOP10. Historia szczecińskiej stoczni. Tu powstawały słynne transatlantyki [ZDJĘCIA]Zobacz także: Rozmowa tygodnia GS24.pl: Piotr Krzystek, prezydent Szczecina o inwestycjach. Spóźnieniach i ambitnych planach

TOP10. Nabrzeże w Szczecinie sprzed lat, czyli czynszówki, g...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie