Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pogłębienie toru wodnego Świnoujście - Szczecin. Rozpoczęły się prace. Inwestycja za 1,4 mld - 12.05.2020

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Na miejscu jest już pogłębiarka „Amazone”. Elementy rurociągu do wyciągania urobku można było oglądać w Marinie Trzebież, gdzie mieści się biuro budowy.

- Pogłębiarka „Amazone” już do nas przypłynęła. Roboty zaczną się od budowy sztucznych wysp, gdzie dokonano już kontrolowanego zatopienia dwóch kilkukilometrowych rurociągów refulacyjnych, tzw. sinkerów – mówi Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie. – Na obydwu końcach każdego z rurociągów zostanie zainstalowany tzw. raiser (rurociąg z gumowych elementów, o dodatniej pływalności), który od strony wyspy będzie połączony z pontonem rozkładającym urobek, od strony toru zaś będą się do niego podłączać pogłębiarki.

ZOBACZ TEŻ:

Nowe wyspy, które staną się jednocześnie polami refulacyjnymi, będą zlokalizowane na wysokości, mniej więcej, dwudziestego drugiego i dwudziestego ósmego kilometra toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi.

Sinkerami będzie na nie transportowany refulat wydobyty z dna podczas robót pogłębiarskich. Do wydobycia podczas prac na torze jest ok. 23 mln metrów sześciennych urobku, a łączna pojemność nowych pól refulacyjnych, wraz z rezerwą, wyniesie niemal 40 mln metrów sześciennych.

Po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie czynnym polem, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych, szacunkowo, przez najbliższych kilkanaście lat.

Na obydwu wyspach nasadzona zostanie roślinność, by tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych.

Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv.

ZOBACZ TEŻ:

Jak podaje Urząd Morski, modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje:

  • pogłębienie toru wodnego do 12,5 m, na odcinku ok. 62 km,
  • z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m
  • oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych,
  • pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków,
  • a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych.

Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków.

Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014 – 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld złotych. Inwestycja zakończy się w 2022 roku.

ZOBACZ TEŻ:

ZOBACZ TEŻ:

Tu biło serce handlowe miasta, które powstało nad rzeką i od wody się nie odwracało. Zobaczmy, jak wyglądała ta część miasta jeszcze sto lat temu. Nabrzeże Bollwerk było przez kilka wieków głównym nabrzeżem średniowiecznego Szczecina i przede wszystkim służyło miastu jako port handlowy. Co oznacza słowo "bollwerk"?- Użyte tu określenie "Bollwerk" (a w języku środkowo-dolnoniemieckim "bolwerk") oznaczało nie tylko brzeg rzeki jako taki, ale również każde jego drewniane umocnienie z grubych bali, wał ochronny, a nawet groblę - mówi Jan Iwańczuk, pasjonat historii Szczecina. - Z czasem pierwotne znaczenie tego określenia tak skutecznie znikło ze świadomości językowej, że zaczęto tak mówić również o kamiennych nabrzeżach. Na całej długości muru miejskiego ciągnącego się wzdłuż brzegów rzeki Odry usytuowane były tzw. bramy wodne (furty), a u wylotu ulic przechodzących przez te bramy, położone były wysunięte w kierunku rzeki pomosty ładunkowe, przerzucone ponad bagnistym brzegiem Odry.Do czasu budowy trwałego nabrzeża z zacumowanych na rzece statków przemieszczano nimi towary do spichlerzy wybudowanych wzdłuż murów miejskich, a przygotowane do wysyłki przenoszono na statki.>>> Zobacz więcej na kolejnych zdjęciach!Polecamy również: TOP10. Historia szczecińskiej stoczni. Tu powstawały słynne transatlantyki [ZDJĘCIA]Zobacz także: Rozmowa tygodnia GS24.pl: Piotr Krzystek, prezydent Szczecina o inwestycjach. Spóźnieniach i ambitnych planach

TOP10. Nabrzeże w Szczecinie sprzed lat, czyli czynszówki, g...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński