Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Projekt za ponad miliard złotych ma być gotowy w 2022 roku

Oskar Masternak
W Urzędzie Morskim podpisano umowę na pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Inwestycja ma kosztować ponad miliard złotych. Wykonawca ma 42 miesiące na zakończenie prac budowlanych.

Za trzy i pół roku tor wodny, którym wpływają statki do zespołu portów Szczecin-Świnojujście będzie miał głębokość 12,5 metra. Inwestycję przeprowadzi konsorcjum dwóch firm ( Dredging International NV z Belgii i Van Oord Dredging and Marine Contractors z Holandii). Przedstawiona przez te firmy oferta opiewa na 1,336 mld złotych.

- Inwestycja obejmuje pogłębienie toru na odcinku 62 kilometrów. Dodatkowo tor zostanie poszerzony do 100 metrów, umocnione zostaną skarpy brzegowe, pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków oraz utworzenie dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskich powstałych z wydobytego urobku - informuje Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Kluczowa dla rozwoju szczecińskiego portu inwestycja jest dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

- Ta inwestycja całkowicie zmieni możliwości rozwojowe Szczecina. Ta stagnacja, która trwała do tej pory to wypadkowa ograniczeń powodowanych niewystarczającą głębokością. Podpisanie tej umowy wysuwa Szczecin na wyższe miejsce w obszarze konkurencyjnym - podkreśla Marek Gróbarczyk, minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Położenie Szczecina w głąb lądu stanowi atut portu. Daje ono szansę dotarcia tańszą drogą morską znacznie bliżej odbiorców i nadawców obsługiwanych w nim ładunków. Podobne usytuowanie w głąb lądu, a więc bliżej zaplecza i zlokalizowanych tam ośrodków gospodarczych, można zauważyć w wielu europejskich państwa. Przykładem może być port w Hamburgu, który od otwartego morza dzieli tor wodny o długości 110km, czy w Antwerpii - ok. 130km. Wielkość realizowanych tam przeładunków wskazuje, że porty te, rozwijają się i stanowią ważne centra gospodarcze regionów i państw.

- Dziś piszemy nową historię. Nasz port funkcjonuje już od VIII wieku. Teraz mogą wpływać do nas statki o maksymalnym zanurzeniu 9,5 metra. Po przeprowadzeniu tej inwestycji będą do nas mogły wpływać praktycznie wszystkie statki PŻM-u, które obecnie są rzadkimi gośćmi naszych portów. Cały zespół portów czeka jeszcze dużo prac do przystosowania basenów portowych do obsługi największych jednostek - mówi Dariusz Słaboszewski, dyrektor Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Belgijsko-holenderskie konsorcjum przystąpi do prac ziemnych w momencie uzyskania pozwolenia na budowę oraz po oczyszczeniu dna istniejącego toru wodnego z wszystkich niebezpiecznych elementów np. niewybuchów z czasów II wojny światowej.

- Jesteśmy bardzo szczęśliwi z tego, że bierzemy udział w tym wyjątkowym przedsięwzięciu. Mamy doświadczenie w realizacji podobnych projektów i wierzymy, że i tę inwestycję uda nam się przeprowadzić z powodzeniem. Kluczem do sukcesu jest otwartość do współpracy, na którą jesteśmy otwarci - zaznacza Eric Tancre dyrektor Dredging International NV .

Niestety podczas konferencji prasowej po uroczystości podpisywania umowy nie udzielano informacji na tematy związane np. z niedawnym odwołaniem dyrektora stoczni remontowej Gryfia.

Zobacz również:

Zobacz Premier w Świnoujściu: Będziemy pilnować każdego dnia, żeby za cztery lata tunel został rzeczywiście otwarty

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński