Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inwestycja za 1,44 mld zł. Pogłębianie toru do 12,5 m już w 2019. Minister Gróbarczyk obejrzał teren przyszłych prac

Marek Rudnicki
Druga odsłona projektu pogłębienia toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m. Koszt inwestycji - 1,44 mld zł, zakończenie prac - 2022 r.

Przyszły teren prac wizytował minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk w towarzystwie dyrektora Urzędu Morskiego Wojciecha Zdanowicza na pokładzie „Odra Queen”.

Widowiskowa dla szczecinian będzie ta część prac, która obejmie budowę obrotnicy dla statków o szerokości 362 m przy wyspie Ostrów Grabowski. Żeby ją tu zbudować trzeba będzie zabrać wyspie 175 m terenu.

ZOBACZ TEŻ:

Prace, które mają się rozpocząć już w czwartym kwartale tego roku obejmą nie tylko pogłębienie toru, ale także jego poszerzenie do 100 m z korekcją geometrii toru i wykonaniem mijanek.

Dodatkowo pracami zostaną objęte 0,43 km Kanału Grabowskiego między Obrotnicą Orlego Przesmyku i Obrotnicą na Kanale Grabowskim oraz odcinek 0,39 km między nabrzeżem Zbożowym i Obrotnicą Kanał Grabowski.

Na Zalewie Szczecińskim powstaną dwie wyspy z czerpanych podczas prac refulatów. Zanim prace się rozpoczną saperzy przebadają dno w poszukiwaniu niewypałów.

ZOBACZ TEŻ:

Tu biło serce handlowe miasta, które powstało nad rzeką i od wody się nie odwracało. Zobaczmy, jak wyglądała ta część miasta jeszcze sto lat temu. Nabrzeże Bollwerk było przez kilka wieków głównym nabrzeżem średniowiecznego Szczecina i przede wszystkim służyło miastu jako port handlowy. Co oznacza słowo "bollwerk"?- Użyte tu określenie "Bollwerk" (a w języku środkowo-dolnoniemieckim "bolwerk") oznaczało nie tylko brzeg rzeki jako taki, ale również każde jego drewniane umocnienie z grubych bali, wał ochronny, a nawet groblę - mówi Jan Iwańczuk, pasjonat historii Szczecina. - Z czasem pierwotne znaczenie tego określenia tak skutecznie znikło ze świadomości językowej, że zaczęto tak mówić również o kamiennych nabrzeżach. Na całej długości muru miejskiego ciągnącego się wzdłuż brzegów rzeki Odry usytuowane były tzw. bramy wodne (furty), a u wylotu ulic przechodzących przez te bramy, położone były wysunięte w kierunku rzeki pomosty ładunkowe, przerzucone ponad bagnistym brzegiem Odry.Do czasu budowy trwałego nabrzeża z zacumowanych na rzece statków przemieszczano nimi towary do spichlerzy wybudowanych wzdłuż murów miejskich, a przygotowane do wysyłki przenoszono na statki.>>> Zobacz więcej na kolejnych zdjęciach!Polecamy również: TOP10. Historia szczecińskiej stoczni. Tu powstawały słynne transatlantyki [ZDJĘCIA]Zobacz także: Rozmowa tygodnia GS24.pl: Piotr Krzystek, prezydent Szczecina o inwestycjach. Spóźnieniach i ambitnych planach

TOP10. Nabrzeże w Szczecinie sprzed lat, czyli czynszówki, g...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński