Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co z pogłębieniem toru wodnego Świnoujście - Szczecin do 12,5 m?

Marek Rudnicki
"Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m". Urząd Morski przedstawił stan zaawansowania prac. Wykonawcą inwestycji jest belgijsko-holenderskie konsorcjum Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv. Całość prac ma zakończyć się w pierwszym kwartale 2022 roku.

Inwestycja obejmuje pogłębienie toru wodnego Świnoujście - Szczecin do 12,5 m na odcinku ok. 62 km. Równocześnie tor zostanie poszerzony do 100 m.

Na Zalewie Szczecińskim powstaną dwie wyspy, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych.

CZYTAJ TEŻ: Prawie 1,2 mld zł na pogłębienie toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia!

- Przebudowane zostaną też skarpy brzegowe, pogłębione i poszerzone obrotnice dla statków - opowiadał o inwestycji Marek Borowiec, pełnomocnik ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

- Dzięki pogłębieniu toru maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do około 11 m, obecnie jest to 9,15 m - mówił Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego. - Zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla dużych jednostek. Zniknie konieczność ich odlichtunku w Świnoujściu przed drogą do Szczecina. Dla przykładu, statek, który wchodzi z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym.

Projekt jest realizowany przy współudziale środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 2020, a jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ważna inwestycja. Tor wodny zostanie pogłębiony do 12,5 m

POLECAMY: TOP10. Nabrzeże w Szczecinie sprzed lat, czyli czynszówki, gospody, furty... [ZDJĘCIA]

Tu biło serce handlowe miasta, które powstało nad rzeką i od wody się nie odwracało. Zobaczmy, jak wyglądała ta część miasta jeszcze sto lat temu. Nabrzeże Bollwerk było przez kilka wieków głównym nabrzeżem średniowiecznego Szczecina i przede wszystkim służyło miastu jako port handlowy. Co oznacza słowo "bollwerk"?- Użyte tu określenie "Bollwerk" (a w języku środkowo-dolnoniemieckim "bolwerk") oznaczało nie tylko brzeg rzeki jako taki, ale również każde jego drewniane umocnienie z grubych bali, wał ochronny, a nawet groblę - mówi Jan Iwańczuk, pasjonat historii Szczecina. - Z czasem pierwotne znaczenie tego określenia tak skutecznie znikło ze świadomości językowej, że zaczęto tak mówić również o kamiennych nabrzeżach. Na całej długości muru miejskiego ciągnącego się wzdłuż brzegów rzeki Odry usytuowane były tzw. bramy wodne (furty), a u wylotu ulic przechodzących przez te bramy, położone były wysunięte w kierunku rzeki pomosty ładunkowe, przerzucone ponad bagnistym brzegiem Odry.Do czasu budowy trwałego nabrzeża z zacumowanych na rzece statków przemieszczano nimi towary do spichlerzy wybudowanych wzdłuż murów miejskich, a przygotowane do wysyłki przenoszono na statki.>>> Zobacz więcej na kolejnych zdjęciach!Polecamy również: TOP10. Historia szczecińskiej stoczni. Tu powstawały słynne transatlantyki [ZDJĘCIA]Zobacz także: Rozmowa tygodnia GS24.pl: Piotr Krzystek, prezydent Szczecina o inwestycjach. Spóźnieniach i ambitnych planach

TOP10. Nabrzeże w Szczecinie sprzed lat, czyli czynszówki, g...

WIDEO: Szczecin: Most Kłodny już stoi! Na razie tylko wirtualnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński