Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W szczecińskim porcie budują nowe nabrzeża. Sprawdziliśmy jak przebiegają prace [ZDJĘCIA]

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
W Kanale Dębickim w Szczecinie powstają dwa nowe nabrzeża.
W Kanale Dębickim w Szczecinie powstają dwa nowe nabrzeża. Andrzej Szkocki
W Kanale Dębickim powstają dwa nowe nabrzeża. - Chcemy podwoić ilość obsługiwanych ładunków oraz poprawić jakość ich obsługi - zapowiada Krzysztof Urbaś prezes Zarządu Portów Morskich Szczecin-Świnoujście.

Chodzi o nabrzeża Norweskie i Duńskie. Dodatkowo, istniejące nabrzeża Czeskie i Słowackie przechodzą gruntowną modernizację. Poszerzany i pogłębiany jest także sam Kanał Dębicki. Inwestycje są prowadzone w ramach programu „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”.

- Dzięki inwestycji port Szczecin przyjmie statki z ładunkiem nawet 50 tys. ton w ładowniach, czym podwoi ilość obecnie obsługiwanych ładunków. To podniesie konkurencyjność portu na rynku portów bałtyckich. Nade wszystko jednak w wyniku poszerzenia i pogłębienia Kanału Dębickiego w sposób znaczący poprawi się bezpieczeństwo związane z ruchem statków w tym rejonie portu - wyjaśnia Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

- To inwestycja wynikająca ze zrealizowanego już pogłębienia Odry do 12,5 metra. Dzięki temu do Szczecina może wpływać większy tonaż, dlatego potrzebne są inwestycje w samym porcie - mówił Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

Stan zaawansowania prac wynosi prawie 70 procent. Prace na nabrzeżach Czeskim i Słowackim podzielono na cztery etapy. Ku końcowi zmierza modernizacja I etapu nabrzeża Czeskiego, gdzie wbito już w grunt wszystkie zaplanowane stalowe pale wzmacniające nabrzeże, zakończono prace żelbetowe oraz torowe.

- W ramach inwestycji przebudowanych będzie blisko 1000 metrów nabrzeży Czeskiego i Słowackiego, wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na bezpośrednim zapleczu nabrzeży i przystosowanie ich do głębokości technicznej 12,5 metrów - dodaje prezes Urbaś.

Z drugiej strony Kanału, trwa budowa nowego nabrzeża Norweskiego. W tym rejonie powstaną dwa nowe nabrzeża: Norweskie i Duńskie o łącznej długości 1000 metrów. Wbito już całą ściankę szczelną na nabrzeżu Norweskim o długości 300 metrów oraz na nabrzeżu Duńskim o długości ok. 778 metrów. Tworzone jest też wielkie pole refulacyjne na wyspie Ostrów Mieleński w Szczecinie. To tam trafi większość urobku z pogłębienia Kanału Dębickiego do 12,5 metra. Kanał Dębicki zostanie tez poszerzony do 200 m (obecnie 120 m). Na tym polu refulacyjnym zostanie odłożone ok. miliona metrów sześciennych urobku. Prace pogłębiarskie trwają.

- Aby zapewnić komunikację na Ostrów Mieleński specjalnie wybudowano most pontonowy oraz ułożono rurociąg o długości ok. 3 km do transportu urobku z robót czerpalnych- wyjaśnia prezes Urbaś.

Tzw. materac betonowy umocni dno kanału w rejonie nabrzeża Spółdzielczego, Fińskiego i Czeskiego i zabezpieczy je przed ruchem śrub okrętowych statków.

Ciekawostki

  • Łączna długość ścianek szczelnych – 40 km.
  • Łączna długość rur stalowych – 20 km.
  • Ilość urobku wydobywana z dna Kanału Dębickiego wypełniłaby cztery razy nowo wybudowany Stadion Pogoni w Szczecinie lub półtora razy Stadion Narodowy.
  • Zbrojenie (pręty żebrowane i proste), ilość ton zbrojenia (1600 ton) równa jest wadze 73 transporterów opancerzonych Rosomak.
  • Beton konstrukcyjny, projektowana ilość m3 betonu pozwoliłaby na zabudowanie Jasnych Błoni w Szczecinie warstwą o grubości 0,30 m betonu.
od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński