Chodzi o nabrzeża Norweskie i Duńskie. Dodatkowo, istniejące nabrzeża Czeskie i Słowackie przechodzą gruntowną modernizację. Poszerzany i pogłębiany jest także sam Kanał Dębicki. Inwestycje są prowadzone w ramach programu „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”.
- Dzięki inwestycji port Szczecin przyjmie statki z ładunkiem nawet 50 tys. ton w ładowniach, czym podwoi ilość obecnie obsługiwanych ładunków. To podniesie konkurencyjność portu na rynku portów bałtyckich. Nade wszystko jednak w wyniku poszerzenia i pogłębienia Kanału Dębickiego w sposób znaczący poprawi się bezpieczeństwo związane z ruchem statków w tym rejonie portu - wyjaśnia Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
- To inwestycja wynikająca ze zrealizowanego już pogłębienia Odry do 12,5 metra. Dzięki temu do Szczecina może wpływać większy tonaż, dlatego potrzebne są inwestycje w samym porcie - mówił Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.
Stan zaawansowania prac wynosi prawie 70 procent. Prace na nabrzeżach Czeskim i Słowackim podzielono na cztery etapy. Ku końcowi zmierza modernizacja I etapu nabrzeża Czeskiego, gdzie wbito już w grunt wszystkie zaplanowane stalowe pale wzmacniające nabrzeże, zakończono prace żelbetowe oraz torowe.
- W ramach inwestycji przebudowanych będzie blisko 1000 metrów nabrzeży Czeskiego i Słowackiego, wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na bezpośrednim zapleczu nabrzeży i przystosowanie ich do głębokości technicznej 12,5 metrów - dodaje prezes Urbaś.
Z drugiej strony Kanału, trwa budowa nowego nabrzeża Norweskiego. W tym rejonie powstaną dwa nowe nabrzeża: Norweskie i Duńskie o łącznej długości 1000 metrów. Wbito już całą ściankę szczelną na nabrzeżu Norweskim o długości 300 metrów oraz na nabrzeżu Duńskim o długości ok. 778 metrów. Tworzone jest też wielkie pole refulacyjne na wyspie Ostrów Mieleński w Szczecinie. To tam trafi większość urobku z pogłębienia Kanału Dębickiego do 12,5 metra. Kanał Dębicki zostanie tez poszerzony do 200 m (obecnie 120 m). Na tym polu refulacyjnym zostanie odłożone ok. miliona metrów sześciennych urobku. Prace pogłębiarskie trwają.
- Aby zapewnić komunikację na Ostrów Mieleński specjalnie wybudowano most pontonowy oraz ułożono rurociąg o długości ok. 3 km do transportu urobku z robót czerpalnych- wyjaśnia prezes Urbaś.
Tzw. materac betonowy umocni dno kanału w rejonie nabrzeża Spółdzielczego, Fińskiego i Czeskiego i zabezpieczy je przed ruchem śrub okrętowych statków.
Ciekawostki
- Łączna długość ścianek szczelnych – 40 km.
- Łączna długość rur stalowych – 20 km.
- Ilość urobku wydobywana z dna Kanału Dębickiego wypełniłaby cztery razy nowo wybudowany Stadion Pogoni w Szczecinie lub półtora razy Stadion Narodowy.
- Zbrojenie (pręty żebrowane i proste), ilość ton zbrojenia (1600 ton) równa jest wadze 73 transporterów opancerzonych Rosomak.
- Beton konstrukcyjny, projektowana ilość m3 betonu pozwoliłaby na zabudowanie Jasnych Błoni w Szczecinie warstwą o grubości 0,30 m betonu.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?