Kolej Plus. Wiemy, co z projektami kolejowymi z województwa zachodniopomorskiego

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Zakończyła się ocena formalna złożonych wniosków. Do drugiego etapu krajowego programu przeszło 79 projektów, w tym trzy z woj. zachodniopomorskiego. Niestety odpadł pomysł odbudowy linii Stobno Szczecińskie – Dobra.

Program Kolej Plus

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oceniły pod względem formalnym 96 wniosków złożonych przez samorządy do Programu Kolej Plus. 79 z propozycji (ponad 80 procent) spełniło wymagania formalne naboru i zostało zakwalifikowanych do II etapu. Projekty te spełniają cel programu.

Wnioskodawcy dostarczyli wymagane informacje o projektach, m.in.: dane o uwarunkowaniach społecznych, zakładanych efektach projektów wraz ze wskazaniem oczekiwanych czasów przejazdu, szacunkowych kosztach oraz ujęciu projektów w dokumentach strategicznych. Samorządy zadeklarowały także wolę współfinansowania inwestycji.

WIDEO: Ze Szczecina do Poznania pociągiem 160 km/h i 50 min krócej. Kiedy?

Jakie pomysły zostały zgłoszone z naszego regionu?

To odbudowa połączenia ze Stargardu do Kostrzyna, z Myśliborza do Gorzowa Wielkopolskiego oraz budowa stacji Tuczno Krajeńskie.

- Projekty, zgodnie z założeniami programu Kolej+ mają służyć uzupełnieniu infrastruktury na obszarach, gdzie występuje wykluczenie komunikacyjne: powiatach pyrzyckim i myśliborskim. Samorząd Województwa zgłoszone projekty - które mają przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu - traktuje jako plan minimum – informuje Radosław Soćko z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. - W związku z możliwością pozyskiwania środków, które może przynieść Krajowy Program Odbudowy, pozostałe kluczowe inwestycje będę zgłaszane do realizacji w ramach tego programu.

Do dalszego etapu nie przeszedł pomysł odbudowy linii ze Stobna Szczecińskiego przez Dołuje – Wąwelnica do Dobrej. Projekt "Odbudowa połączenia kolejowego do Dobrej jako element II etapu rozwoju sieci Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej" zakłada wykonanie studium projektowo-technicznego i wykonanie prac. Byłaby to linia zelektryfikowana, jednotorowa, z peronami dostosowanymi do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

ZOBACZ TEŻ: Pociągiem z gminy Dobra do Szczecina? Jest taki pomysł

Pociągiem z gminy Dobra do Szczecina? Jest taki pomysł

Co dalej?

W drugim etapie samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych. Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat.

ZOBACZ TEŻ:

CZYTAJ RÓWNIEŻ:

Nowe mosty, przystank i stacje. Trwa przebudowa linii kolejo...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie