reklama

„Zielona stocznia” w MSR Gryfia ma rozpocząć pracę już w tym roku

Marek Rudnicki
Marek Rudnicki
Zaktualizowano 
W siedzibie zarządu Stoczni Szczecińskiej odbyło się kolejne posiedzenie grupy roboczej ds. projektu „Zielona stocznia w Polsce”. Uczestniczył w nim Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, który poinformował dziennikarzy, że projekt jest wspierany przez Komisję Europejską.

„Zielona stocznia”, to - jak to określono - „będzie drugą nogą MSR Gryfia”.

Usytuowana na terenie stoczni, jako pierwsza w Polsce, zajmie się cięciem statków wycofanych już z eksploatacji.

- To będzie pierwszy w Europie środkowowschodniej zakład recyklingu statków - powiedział w poniedziałek minister Gróbarczyk. - Pierwsze złomowania odbędą się już w granicach kilku najbliższych miesięcy.

Spółkę celową pod nazwą Zakład Recyklingu Statków Szczecin zawiązały 1 lipca Morska Stocznia Remontowa Gryfia i Krajowa Izba Gospodarcza.

Zobacz też: Nowy sprzęt w Stoczni Szczecińskiej za 788 tys. euro [ZDJĘCIA, WIDEO]

Nowy sprzęt w Stoczni Szczecińskiej za 788 tys. euro [ZDJĘCIA, WIDEO]

Zdaniem Krzysztofa Kawczyńskiego z Krajowej Izby Gospodarczej, obecnie szacuje się, że w Europie do recyklingu przeznaczonych jest ponad sto statków rocznie.

- W Polsce mamy już teraz kilka statków, które muszą zostać zlikwidowane w sposób legalny - wyjaśnia.

Inwestycja jest o tyle ważna, że stanowi jeden z czterech zapowiadanych przez premiera Mateusza Morawieckiego filarów Programu „Batory”, w części „Reindustrializacja”, Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Polecamy: Oto kadłub pierwszego z czterech zamówionych w Szczecinie lodołamaczy [ZDJĘCIA, WIDEO]

Oto kadłub pierwszego z czterech zamówionych w Szczecinie lo...

Co istotne, uczestnicy spotkania w Szczecinie podkreślali, że będzie to zakład recyklingu „przyjazny dla środowiska”, który spełni międzynarodowe standardy. W szczególności wymogi Międzynarodowej konwencji o bezpiecznym i przyjaznym dla środowiska recyklingu statków (Konwencja z Hongkongu), Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) oraz Konwencji bazylejskiej i Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych.

Na potrzeby zakładu nastąpi „adaptacja i modernizacja istniejącej infrastruktury i zaplecza technicznego stoczni” oraz wdrożone mają być „innowacyjne metody i technologie w zakresie zarządzania”, gospodarki odpadami oraz dekompozycji jednostek pływających.

ZOBACZ TEŻ:

W II etapie realizacji projektu, po roku 2022, przewiduje się rozszerzenie zakresu działalności na obiekty inne niż statki, tj. w tym na platformy wiertnicze, wiatraki itp. Decyzja będzie uzależniona od osiągnięcia odpowiedniej rentowności przez spółkę celową.

Nowy sprzęt w Stoczni Szczecińskiej za 788 tys. euro [ZDJĘCIA, WIDEO]

Nowe, milionowe inwestycje w Stoczni Szczecińskiej. Powietrz...

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 21

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
PrawdziwyStoczniowiec
25 września, 6:18, Stoczniowiec:

A w 2024 będą statki kosmiczne złomowac od NASA haha. A co z mieszkańcami mieszkającymi w pobliżu smród spalonej farby zadymienie i wogole.

Od lat w stoczni Gryfii i szczecińskiej są palone blachy itd i nikt nie narzeka na smród. Doucz się a potem klep głupoty Mongole po zawodówce

M
Max

Zatrudnia ukraine do cięcia statków za10 euro , polak natomiast za 18 brutto bedzie wypalał kable może ten rząd niech sie zezłomuje

G
Gryfia

Znając dotychczasowe 'osiągnięcia' Stoczni Gryfina na polu ochrony środowiska, szykuje się w Szczecinie katastrofa ekologiczna na miarę Deepwater Horizon..

D
Deicide

Jeszcze widza w tym sukces. O ironio!

S
Stoczniowiec

A w 2024 będą statki kosmiczne złomowac od NASA haha. A co z mieszkańcami mieszkającymi w pobliżu smród spalonej farby zadymienie i wogole.

G
Gość

Ciekawe czy tysiące ton śmieci w ładowniach tych statków też będą przyjmowane z dobrodziejstwem inwentarza ?

G
Gość
24 września, 21:53, Były stocznioeiec:

W Szczecinie miało się budować według tego co obiecywali a teraz mówi się o złomowaniu.Co z naszym środowiskiem nikt na to nie zwraca uwagi,gdzie są ekolodzy.W Hamburgu to ich nie chcieli a nie tak jak się mówi , że przekonano do inwestycji w regionie.Niemcy siebie truć nie będą.Niby demokratyczne peństwo a nie możemy sobie poradzić z jedną malutką osobą co całym krajem terzęsie.Obyśmy się opamiętali przed 13.10.2019.

Może potentat z indyjskiej stoczni złomujacej statki obiecał wisiorki i figurki Buddy ?

B
Były stocznioeiec

W Szczecinie miało się budować według tego co obiecywali a teraz mówi się o złomowaniu.Co z naszym środowiskiem nikt na to nie zwraca uwagi,gdzie są ekolodzy.W Hamburgu to ich nie chcieli a nie tak jak się mówi , że przekonano do inwestycji w regionie.Niemcy siebie truć nie będą.Niby demokratyczne peństwo a nie możemy sobie poradzić z jedną malutką osobą co całym krajem terzęsie.Obyśmy się opamiętali przed 13.10.2019.

G
Gość

Miał być " Floating Garden " a będzie " Green Scrap"

G
Gość

Nie ma to jak kampania wyborcza. Pan Gróbarczyk ogłasza kolejny sukces. Szkoda, że mija się z prawdą mówiąc, że będzie to pierwsza stocznia złomowa w tym rejonie Europy. Pierwszą stocznią złomową jaka znalazła się na europejskim wykazie był Almex ze Szczecina. Drugą Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Obie firmy po jakimś czasie zrezygnowały z możliwości kasacji jednostek powyżej 500GT i nie znalazły się w kolejnych publikacjach tej listy. Pomijając te dwie firmy, to w tym rejonie Europy można zezłomować statek (wg aktualnego europejskiego wykazu stoczni złomowych) w takich krajach jak: Estonia (1 stocznia), Litwa (3), Łotwa (1) czy też Dania (5).

G
Gość

Był Zlot Żaglowców będzie Zlot Złomowców :)

G
Gość

A co z promem?, hahaha

G
Gość

Czy dzieci za "jednego zielonego dolara" dziennie będą tak jak w Bangladeszu wypalać kable elektryczne i rączkami wyskrobywać zaschnięte paliwo do spalania w domowym piecu ?

G
Gość

A co w tym zielonego ? Stare pordzewiałe blachy z tonem toksycznej farby , stare rurociągi brudne od ciężkiego paliwa i oleju. Kto się zajmie tego utylizacją ? Wywiozą na pole tak jak wywozi się w Szczecinie Bioodpady ?

G
Gość

Potentat w branży rozbiórki i recyklingu statków – firma Baijnath Melaram – swoje europejskie interesy będzie prowadzić ze Szczecina. - Początkowo firma chciała osiąść w Hamburgu, ale udało się ich przekonać, by postawili na Szczecin – mówi Mariusz Łuszczewski, prezes Zachodniopomorskiej Indyjskiej Izby Gospodarczej

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3