Nowe, milionowe inwestycje w Stoczni Szczecińskiej. Powietrze wróciło do stoczni. Inwestycja za milion i nie tylko

Marek Rudnicki
Marek Rudnicki
W Stoczni Szczecińskiej oddano do użytku super nowoczesną sprężarkownię, która będzie obsługiwać ośrodek czyszczenia i malowania blach OCM. Koszt inwestycji, to milion złotych. Urządzenie ma dostarczać docelowo sprężone powietrze na teren całej stoczni. Jest relatywnie małe, ale mogłoby zasilać ponad sto dużych warsztatów samochodowych.

- Powietrze potrzebne jest do procesów czyszczenia i malowania - tłumaczy Grzegorz Saugut. - Czyścimy śrutem stalowym pod ciśnieniem około 8,5 atmosfery. A malowanie odbywa się aparatami hydrodynamicznymi, farba jest w nich podawana sprężonym powietrzem.

- Inwestycja została zrealizowana z pieniędzy wypracowanych przez samą Stocznię Szczecińską - podkreśla ten fakt Andrzej Strzeboński, prezes Stoczni Szczecińskiej i dodaje: - Proszę zauważyć szczupłość kubatury tego pomieszczenia. Jest relatywnie bardzo małe. Mamy jednak już XXI wiek, udało się pewne elementy zmniejszyć.

Dodaje też z dumą, w przenośni i dosłownie:
- Powietrze wróciło do stoczni.

Inwestycja w Ośrodek Czyszczenia i Malowania pozwoli ubiegać się o pozwolenia środowiskowe i zwolnienia podatkowe, ponieważ poziom oczyszczenia emisji sięga 98 procent.

OCiM zajmuje centralne miejsce w ciągu technologicznym procesu produkcyjnego statków, pomiędzy procesem obróbki i prefabrykacji sekcji i bloków, a ośrodkami montażu statków na pochylni.

- Technologia pracy ośrodka oparta jest na sprężonym powietrzu - tłumaczy prezes Strzeboński. - Praca wież śrutowniczych, automatyki komór malarskich, a także realizacja procesów malarskich, wymagają dostarczania sprężonego powietrza o odpowiednich parametrach technicznych.

Co to za stacja

Stacja sprężonego powietrza przeznaczona jest do obsługi dwóch komór.

Wyposażona jest w sprężarkę z urządzeniami peryferyjnymi, zbiornikiem o pojemności 10m3 oraz automatykę sterowania połączoną z centralną siecią sterowników OCM. Umożliwi produkcję sprężonego powietrza w zależności od zapotrzebowania w zakresie 10 - 45 m3/min przy ciśnieniu 9 barów. Jakość dostarczanego powietrza jest bardzo wysoka.

Niemal cała zużyta przez kompresor moc elektryczna zamieniana jest w ciepło. Z tego powodu energia stanowi około 82 proc. wszystkich kosztów wytwarzania powietrza, co ma niebagatelne znaczenie.

Przy budowie stacji zaprojektowano i zbudowano dedykowany kanał cieplny z automatycznymi przepustnicami umożliwiającymi odzysk 100 proc. ciepła i kierowanie jej do maszynowni komór śrutowniczych. Uzyskane ciepło pozwoli zaoszczędzić energię cieplną, jaką należałoby niezależnie zakupić do ogrzewania maszynowni.

Jesteśmy dumni

Prezes Andrzej Strzeboński podkreśla raz jeszcze, że wszystkie inwestycje są realizowane z pieniędzy wypracowanych przez Stocznię Szczecińską. Sprężarkowania, to nie jedyna i nie największa z tych, które zrealizowano lub rozpoczęto w 2018 roku.

- W ubiegłym roku podpisałem kontrakt na 1 mln euro na OCM - mówi. - Podpisaliśmy też kolejny na 1 mln euro na transport poziomy m.in. transporter na 440 ton.

POLECAMY TEŻ:
Spalarnia śmieci w Szczecinie. Zobacz, jak wygląda od środka

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Doker

"Wypracowaliśmy" te pieniądze ? Panie Strzeboński, czy wystawianie faktur dla pracujących w stoczni upoważnia do używania pojęcia "wypracowaliśmy". Przecież to zwykła rentierka.

m
mirek
W dniu 15.01.2019 o 21:43, Robert napisał:

Od kiedy malowanie hydrodynamiczne wymaga sprężonego powietrza? Tacy teraz stoczniowcy, jaka stocznia. 

agregaty do malowania muszą być czymś napędzane. Zastosowanie sprężonego powietrza jest znacznie bardziej bezpieczne od napędu elektrycznego. Nawet nie wiesz ile maszyn i narzędzi jest napędzanych sprężonym powietrzem.

a
as

stępka się przyda jeszcze przed wieloma wyborami

J
Jan
Produkt, np. farba, pod wpływem sprężonego powietrza zostaje rozbita na mikroskopijne krople.
J
Jan
Technika ta polega na aplikacji farby pod dużym ciśnieniem w postaci drobinek kropelkowych, które przedostają się na zewnątrz poprzez duszę i zamieszczone w niej małe otwory.
R
Robert

Od kiedy malowanie hydrodynamiczne wymaga sprężonego powietrza? Tacy teraz stoczniowcy, jaka stocznia. 

w
wesoly romek
Jak tam budowa promu?
Stepke myszy zjadly?
Dodaj ogłoszenie