Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zaczyna się odbudowa Odrzańskiej Drogi Wodnej. "Setki tysięcy miejsc pracy" [WIDEO]

Marek Rudnicki
Podczas wizyty Jarosława Kaczyńskiego, prezesa PiS i Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej w Zarządzie Portów Morskich Szczecin i Świnoujście ogłoszono początek realizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej.

Głównym beneficjentem będzie Zarząd Portów, choć do pracy włączone zostaną też inne spółki, w tym Grypy Azoty, której dwa wielkie zakłady w Policach i Kędzierzynie Koźlu będą mogły korzystać z transportu wodnego na Odrze.

- Za trzy, cztery miesiące będziemy rozpoczynać analizę ekonomiczną oraz warianty techniczne – zapowiedział Jacek Cichocki, wiceprezes Zarządu Portów.

- Odrzańska Droga Wodna jest bardzo istotna dla tej ziemi, dla całej zachodniej Polski - stwierdził Jarosław Kaczyński. - Chodzi o to, aby ona po wielu latach przerwy zaczęła funkcjonować i żeby doszło do sytuacji, w której różnego rodzaju blokady, które istniały i po części istnieją wewnątrz naszej administracji, ale także blokady, które swoje pierwotne źródło mają na zewnątrz, zostały uchylone. Ta część Polski, jak wszystkie inne musi się rozwijać, ale są też dodatkowe powody, dla których musimy zadbać szczególnie o Pomorze Zachodnie i inne ziemie nadodrzańskie, o cała tę część kraju, która weszła do Polski po drugiej wojnie światowej.

Joachim Brudziński, wicemarszałek Sejmu przypomniał, że te wszystkie inwestycje, których świadkiem jesteśmy w ostatnim okresie, to osobista zasługa Jarosława Kaczyńskiego. W tym droga odrzańska i tunel w Świnoujściu („Nie doszedłby do skutku, gdyby nie wola i determinacja Jarosława Kaczyńskiego”).

Pogłębienie Odry do IV klasy żeglowności uczyni ją międzynarodową drogą transportową. Dziś nawet odcinek między ujściem Warty do miejscowości Ognica, mimo że oficjalnie ma III klasę, w praktyce jej nie posiada. Swego czasu premier Ewa Kopacz w imieniu rządu PO-PSL podpisała z Niemcami umowę dotyczącą Odry, ale dotyczyła ona jedynie kwestii zabezpieczeń przeciwpowodziowych, a nie polepszenia żeglowności. Tę umowę, jako bardzo niekorzystną dla polskiej gospodarki, obecny rząd będzie renegocjował.

- Ta umowa nie dotyczy żeglugi w III klasie, ale dotyczy zabezpieczenia przeciwpowodziowego i określa głębokości, a te są zgodne z III klasą żeglowności – tłumaczył minister Marek Gróbarczyk. - Ona musi być renegocjowana. Przy czym negocjacje dopiero rozpoczynają się. Jestem po spotkaniu z ambasadorem niemieckim. Mam nadzieję, że mój odpowiednik, minister niemiecki zaszczyci nas swoją obecnością na Kongresie morskim w Szczecinie i wówczas przystąpimy do twardych renegocjacji umowy. Naszym celem jest bezwzględna zmiana jej kształtu. Jaki będzie charakter i jaki będzie rezultat, dziś nie jesteśmy w stanie powiedzieć. Chcemy jednak dać jednoznaczny sygnał stronie niemieckiej, że wchodzimy w rozwiązania, od których odwrotu już nie ma.

Na pytanie, czy obecna umowa może blokować inwestycje na Odrze?, minister odpowiedział:

- Bezwzględnie tak.

Polecamy na gs24.pl:

Dom Szczecin WielgowoCena 1 550 000 złCena za metr 3 690 zł/m2 Powierzchnia 420 m2Liczba pokoi 8Liczba pięter 1-piętrowyTyp budynku willaRok budowy 2000Liczba łazienek 3Stan budynku wysoki standardBrak podpiwniczenia Poddasze użytkoweOgrzewanie CO gazowe, kominekOgród

Najdroższe domy na sprzedaż w Szczecinie [zdjęcia]

Wielkie otwarcie największego TK Maxx w Polsce [zdjęcia, wideo]

Gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński