MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszy krok do budowy nowego toru podejściowego do portu

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Umowę podpisali Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie i Mateusz Samulak, prezes ″Projmors″ Biuro Projektów Budownictwa Morskiego
Umowę podpisali Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie i Mateusz Samulak, prezes ″Projmors″ Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Andrzej Szkocki
W poniedziałek podpisano umowę na studium wykonalności i opracowań pomocniczych potrzebnych do wybudowania wschodniego toru podejściowego do portu w Świnoujściu.

To element wieloletniego programu „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029”.

- To wszystko ma służyć do budowy i eksploatacji portu kontenerowego w Świnoujściu - mówił podczas uroczystości podpisywania umowy Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Podkreślił przy tym, że budowa portu kontenerowego została wpisana jako inwestycja strategiczna i na pewno posłuży nie tylko rozwojowi Polski, ale także służyć będzie Czechom, Słowacji czy Niemcom.

- To kolejny ważny krok do celu, którym jest pierwszy kontenerowiec, jaki będzie mógł wpłynąć do portu w Świnoujściu - dodał minister Marchewka.

Przypomniał też, że dwa tygodnie temu wojewoda zachodniopomorski wydał już decyzję lokalizacyjną dla tego portu.

- Nowy tor podejściowy do portu kontenerowego to nie tylko nowe możliwości dla portu w Świnoujściu, ale też dla portu w Szczecinie - mówił Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście i podkreślał, że na pewno zaowocuje on większym bezpieczeństwem dla całych łańcuchów dostaw.

Umowa została zawarta pomiędzy ″Projmors″ Biuro Projektów Budownictwa Morskiego Sp. z o.o. a Urzędem Morskim w Szczecinie, który będzie odpowiadał za realizację zadania. Całkowita wartość inwestycji objętego dofinansowaniem wynosi 7,33 mld zł, z czego około 2,8 mld zł to dofinansowanie ze środków unijnych.

Obecnie funkcjonujący tor podejściowy do portu w Świnoujściu jest głęboki na 14,5 m i stanowi tzw. trasę północną, która przebiega w bliskim sąsiedztwie granicy niemieckich wód morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej. Podpisana umowa umożliwi budowę nowego toru podejściowego, głębokiego na 17 m, a więc umożliwiającego przyjmowanie największych kontenerowców, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Przedsięwzięcie będzie polegało na utworzeniu wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia o głębokości technicznej 17 m i szerokości od 250 do 530 m i obejmować ma odcinek 70 km. Trasa nowego toru wodnego będzie w całości przebiegać w polskich obszarach morskich.

Inwestycja ta wpisana została w wieloletni program jeszcze w maju 2023 roku. Program składa się z trzech powiązanych ze sobą zadań inwestycyjnych, czyli przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu, budowy falochronu dla nowego portu oraz zakupu pogłębiarki dla utrzymania torów podejściowych do Świnoujścia i toru Świnoujście-Szczecin.

Realizacja projektu pozwoli na bezpieczny transport wodny do portu zewnętrznego w Świnoujściu dla zwiększonej liczby statków o większych parametrach, a także mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia kolejki statków na istniejącym torze podejściowym oraz poprawę bezpieczeństwa nawigacji statków morskich po szerszym i głębszym torze.

Umowę podpisali Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie i Mateusz Samulak, prezes ″Projmors″ Biuro Projektów Budownictwa Morskiego.

od 7 lat
Wideo

Jak politycy typują wyniki polskiej reprezentacji?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński