- Dziękuję wszystkim i wierzę, że od jutra rozpoczynamy budowę, a to są tylko cztery lata i już dziś zapraszam wszystkich na otwarcie tunelu - mówił przed podpisaniem umowy Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.
Wykonawca inwestycji ma 48 miesięcy od momentu podpisania umowy na wybudowanie tunelu. Oddanie inwestycji do użytku ma nastąpić w 2022 roku.
- Kiedy wczoraj wieczorem przyjechałem do Świnoujścia, stanąłem przed wjazdem na prom i zobaczyłem, że prom właśnie odpływa, w sposób szczególny zrozumiałem, jak jest ważną inwestycją. Od jakiegoś czasu jesteśmy w ciągłej rozmowie i przygotowaniu - mówił podczas otwarcia Piotr Lepich przedstawiciel konsorcjum firm wykonawczych. - Dziś jest symboliczny dzień, w którym kontrakt startuje, ale my już od miesiąca ze służbami pana prezydenta współpracujemy. Ta współpraca od początku rozpoczyna się bardzo dobrze, choć nie zawsze omawialiśmy łatwe kwestie. Nasze konsorcjum, to trzy firmy, które mają doświadczenie w budowaniu tunelu. Od początku powiedzieliśmy sobie, że musimy wygrać przetarg, bo my znamy się na budowaniu tunelu.
Zobacz też: Tunel w Świnoujściu. Prezydent już zaprasza na przejażdżkę. Kiedy? [wizualizacje]
Tunel mieszkańcom przyniesie ulgę w kwestii komunikacji między częściami miasta, ale czas budowy nie będzie lekki.
Przez pierwszy rok będziemy projektować, ale później musimy poprosić o kredyt zaufania mieszkańców, ponieważ na pewno pojawią się utrudnienia. Nie da się zbudować czegoś w środku miasta bez utrudnień, jednak proszę pamiętać, że będziemy budowali trzy lata, a tunel pozostanie na zawsze. Takich sytuacji, jaką miałem wczoraj wieczorem, nie będzie - dodał Piotr Lepich. - Zgłaszam gotowość do realizacji zadania.
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Porr SA (lider konsorcjum), Porr Bau GmbH (Austria), Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt AS (Turcja) oraz Energopol Szczecin SA, natomiast inżynierem kontraktu – konsorcjum Sweco Consulting z Poznania (Iider konsorcjum), Sweco GmbH z Bremy i Lafrentz Polska z Poznania. W poniedziałek podpisano umowy z obiema firmami.
Czytaj więcej: Tunel w Świnoujściu: To już nie tylko obietnice! Są pieniądze [wizualizacje]
Tunel w Świnoujściu
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin zastępując istniejące przeprawy promowe, będzie to tunel drążonym w korytarzu północnym. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM.
Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny. Obecnie trwają formalności związane z wyłonieniem wykonawcy. Wykonawca wybrany w przetargu będzie miał 50 miesięcy na realizację zadania.
Czytaj więcej: Zamieszanie wokół przetargu na budowę tunelu w Świnoujściu. A za błędy nie ma komu płacić
Tunel w Świnoujściu. Czytaj więcej:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?