reklama

W Świnoujściu powstanie tunel! Jest oficjalna zapowiedź rządu [wizualizacje]

Marek RudnickiAdam Swarcewicz

Wideo

Zobacz galerię (4 zdjęcia)
- W piątek zostanie ogłoszony pierwszy przetarg w sprawie budowy tunelu pod Świną w Świnoujściu - zapowiedział Andrzej Adamczyk, minister budownictwa i infrastruktury.

- Mamy plan do roku 2020, żeby sfinalizować dwie inwestycje, tunel i autostrada S3 - mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.

Pieniądze na budowę będą pochodzić w 85 proc. ze środków UE a 15 proc. z budżetu miasta.


W końcu została sfinalizowana kwestia budowy tunelu pod Świną. Z tej okazji na wiążące rozmowy do Świnoujścia przyjechali wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński oraz minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jacek Bojanowicz. Spotkanie z prezydentem Świnoujścia, Januszem Żmurkiewiczem, rozpoczęło się o godzinie 10.30 w urzędzie miasta.

- Z ogromnym optymizmem czekałem na to spotkanie - mówił przed spotkaniem prezydent Janusz Żmurkiewicz. - Budowa tunelu to dla nas konieczność. Świnoujście staje się najbardziej popularną miejscowością. W ubiegłym sezonie letnim obłożenie miejsc noclegowych sięgnęło prawie 100 procent. Z przepraw promowych skorzystały ponad dwa miliony samochodów. Prawie czterdziestoletnie promy Karsibór już niedługo nie będą w stanie obsłużyć wzrastającej liczby pasażerów.

Świnoujście posiada obszerną dokumentację studialną, na podstawie której dokonano w 2010 roku rozstrzygnięć, co do rodzaju i lokalizacji stałej przeprawy w Świnoujściu. Dokumentację wykonano zgodnie z aktualnymi wytycznymi Komisji Europejskiej dla infrastruktury drogowej, zawartymi w tzw. Niebieskiej Księdze. Wzięto w niej pod analizę wiele wariantów budowy stałego połączenia między wyspami, w tym kilka wariantów mostowych. Ostatecznie wskazano na optymalny wariant - budowę tunelu.

- Na wniosek ministerstwa firma Technital za kwotę około 2,08 miliona złotych opracowała program funkcjonalno-użytkowy budowy tunelu - informuje Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia. - Jest to dokument niezbędny do ogłoszenia przetargu na budowę stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. Jest też konkretną podstawą do rozmów ze stroną rządową na temat montażu finansowego realizacji inwestycji.

Szacowany koszt budowy tunelu może wynieść około 780 milionów złotych.

Utrzymana zostanie przeprawa Warszów, którą obsługiwać będą dwa promy.

Wkrótce więcej informacji

Czytaj więcej: Wizualizacja tunelu pod Świną. Inwestycja może wynieść ponad miliard złotych

Wizualizacja tunelu pod Świną. Inwestycja może wynieść ponad...

Szczecinianie, których zna nawet cały świat [ZDJĘCIA]

Gs24.pl

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 22

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
andrzej

Dlaczego po jednym pasie? to ma być przyszłość chyb z lat 70 ubiegłego wieku. Powinny być dwa tunele, po dwa pasy w każdą stronę to jest minimalny standard.

S
Syrena

Za wąski krzywy z wyjściem ewakuacyjnym pod jezdnią za drogi pojebana ue specjalnie z małych liter dojdzie do tego że obcy będą go budować bo po co my mamy zarobić. ... dnoooo

M
Mac
W dniu 19.06.2016 o 03:04, Oskar napisał:

Kolejny ,,ekspert"... otóż NIE, nie lepiej wybudować most. Chyba zapomniałeś, że przez Świnoujście przepływają wszystkie statki do Szczecina... jakby zbudowali tam most, to Szczecin zostałby praktycznie odcięty od morza, większe statki by po prostu nie były w stanie przepłynąć. Oczywiście można wybudować wyższy most, ale to by znacznie przekroczyło koszty tunelu. Co do tunelu, to jest on bardzo potrzeby i jedna nitka, po jednym pasie w zupełności wystarczy na potrzeby Świnoujścia oraz na sezon turystyczny. Nawet bramki zbytnio nie utrudnią ruchu i przeprawa będzie nieporównywalnie szybsza od obecnie panującej. Zresztą myślę, że sam przejazd będzie darmowy dla mieszkańców, albo będą mieć duże zniżki, tu chodzi o to, by turyści bulili oraz by przewozy promowe całkowicie nie upadły. Będą dodatkową atrakcją.

Ty "ekspert" a Golden Gate - most w San Francisco coś Ci mówi? A Tower Bridge w Londynie? Dwie różne konstrukcje, ale jak widać da się zbudować most pod którym przepłyną bardzo duże statki. Niestety to UE się uparła, że da nam na tunel. Pewnie nie chcą by Polacy mieli piękną perłę architektury malowniczo położoną nad zatoką. Byłby Polski Golden Gate na tle, którego można by robić fajne zdjęcia, a tak to będzie smutny i nudny tunel :(

l
lolo

To wyglada jak tunel budowany w latach 60 tych. Po jednym pasmie w kazda strone zalosne

M
Marek

Warto bedzie poszerzyc ten tunel i polaczyc kolej UBB z nasza koleja!

O
Oskar
W dniu 16.04.2016 o 20:09, Jacek napisał:

A nie lepiej i taniej wybudować most?Tunel pociągnie ogromne koszty i zapewne będzie płatny,bo jak widać mają być bramki.A jak bramki to i będą korki jak na autostradach.Czyli niewiele się zmieni.Zamiast do promu będziemy stać do tunelu i jeszcze trzeba będzie zapłacić.Most byłby najlepszym rozwiązaniem.Niestety tunel to zła decyzja rządu PIS.

Kolejny ,,ekspert"... otóż NIE, nie lepiej wybudować most. Chyba zapomniałeś, że przez Świnoujście przepływają wszystkie statki do Szczecina... jakby zbudowali tam most, to Szczecin zostałby praktycznie odcięty od morza, większe statki by po prostu nie były w stanie przepłynąć. Oczywiście można wybudować wyższy most, ale to by znacznie przekroczyło koszty tunelu. Co do tunelu, to jest on bardzo potrzeby i jedna nitka, po jednym pasie w zupełności wystarczy na potrzeby Świnoujścia oraz na sezon turystyczny. Nawet bramki zbytnio nie utrudnią ruchu i przeprawa będzie nieporównywalnie szybsza od obecnie panującej. Zresztą myślę, że sam przejazd będzie darmowy dla mieszkańców, albo będą mieć duże zniżki, tu chodzi o to, by turyści bulili oraz by przewozy promowe całkowicie nie upadły. Będą dodatkową atrakcją.

J
J-23

Nieważne czy most czy tunel , ważne ze coś robią, nie nie będzie kiblowania w korkach na karsirborze czy centrum

J
Jezyna

Po jednym pasie w kazdym kierunku?! Kto buduje tunel z mijanka?! Chyba po to, zeby go za kilka lat przebudowywac. Tylko w Polsce.

 

r
rysio
W dniu 14.04.2016 o 16:16, zsw napisał:

Jeszcze tunelu nie wybudowali a juz placza ze bedzie platny. Czy obecnie jakikolwiek tunel (nie mamy ich duzo) w polsce jest platny (?) - NIE

Dokładnie,tunel będzie najprawdopodobniej płatny.Na symulacji widać bramki opłat.O korkach do bramek w sezonie coś już wiemy z autostrad.Według mnie szeroki most byłby tańszy i bardziej korzystny dla ludzi.

J
Jacek

A nie lepiej i taniej wybudować most?Tunel pociągnie ogromne koszty i zapewne będzie płatny,bo jak widać mają być bramki.A jak bramki to i będą korki jak na autostradach.Czyli niewiele się zmieni.Zamiast do promu będziemy stać do tunelu i jeszcze trzeba będzie zapłacić.Most byłby najlepszym rozwiązaniem.Niestety tunel to zła decyzja rządu PIS.

b
brawo PIS

Mam nadzieję, że PIS dokona tego co "niedałosię" :)

 

W jakim mieście na Wiśle codziennie do pracy musisz przeprawiać się promem?

k
ktośtam

Tylko PiS, B R A W O.!.!.!

:)

Przeciez to jest szczyt hipokryzji i bezczelnosci, partia która była przeciwko wejsciu do UE i nadal to kontestuje wciska ciemnemu ludowi ze "załatwiła lub załatwi" im tunel ktory jest finansowany w 85% z kasy Ue ,masakra

P
Pan

poczekamy zobaczy,  nie wiem co pisiory biorą, ale proponuję zmniejszyć dawkę

z
zsw

Jeszcze tunelu nie wybudowali a juz placza ze bedzie platny. 

Czy obecnie jakikolwiek tunel (nie mamy ich duzo) w polsce jest platny (?) - NIE

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3