Stan prac nad koleją metropolitalną był tematem obrad Komisji ds. Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miasta Szczecin.
Radni dowiedzieli się o stanie prac nad inwestycją, jednak tylko o części samorządowej, co omówili przedstawiciele Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Wiadomo, że w godzinach szczytu pociągi będą jeździły co pół godziny. Jednak w praktyce - na odcinku od Szczecina Głównego do Szczecina Niebuszewo, pociągi pojadą co 10-15 minut.
Nadal nie wiadomo, ile będzie kosztował bilet metropolitalny, który pozwoli na podróż pociągiem i środkami komunikacji miejskiej. W pierwszym etapie zostanie wprowadzony wyłącznie wspólny bilet okresowy, łączący przynajmniej jednego organizatora komunikacji miejskiej i przewozy kolejowe. Trwają negocjacje między samorządami Szczecin, Stargardu i województwa.
- Negocjacje są trudne, ale są na ukończeniu - mówi Anna Szotkowska, zastępca prezydenta Szczecina.
Wiadomo, że bilet będzie dostępny nie tylko w biletomatach na przystankach SKM.
- Bilet będzie dostępny we wszystkich możliwych kanałach dystrubucji na tefonie i na Szczecińską Kartę Aglomeracyjną - wyjaśnia Anna Małolepsza, kierownik działu Taryfowo Biletowego w Zarządzie Dróg i Transportu Miejskiego.
W praktyce oznacza to, że pasażer będzie mógł kupić na przykład miesięczny bilet na pociągi Polregio, który będzie jednocześnie honorowany przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie. Pasażer ze Stargardu będzie mógł wykupić sieciówkę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Stargardzie z jednoczesnym przejazdem pociągiem na trasie Stargard - Szczecin. Możliwy będzie wariant zakupu biletu dwóch miejskich przewoźników: ZDiTM Szczecin z MPK Stargard i na pociągi regionalne.
Wiadomo też, że największe zmiany w komunikacji miejskiej zostaną wprowadzone dopiero wówczas, gdy pociągi SKM ruszą do Polic. Zakończenie wszystkich robót budowlanych w ramach realizowanej inwestycji planowane jest na przełom II i III kwartału 2025 roku.
Wiemy, gdzie zakończyły się prace przy budowie części węzłów przesiadkowych. To Szczecin Pomorzany, Szczecin Niemierzyn, Szczecin Gocław, Szczecin Stołczyn Północny, Szczecin Skolwin Północny, Szczecin Zdunowo, Szczecin Cmentarz Centralny. Nadal trwa budowa infrastruktury przesiadkowej na przystankach:
- Turzyn
- Załom
- Trzebusz
- Zdroje
- Niebuszewo
- Łasztownia
- Dunikowo
- Skolwin
- Drzetowo
- Żelechowa
- Dąbie Północ
- Dąbie Południe
- Golęcino
- Pogodno
- Szczecin Główny
Co z pieniędzmi?
Obecnie koszt budowy SKM wynosi ponad 1 miliard 184 mln zł. Wartość dofinansowania wynosi 788 069 836 zł. Inwestycja ma być zakończona z dofinansowaniem unijnym z nowej perspektywy. SSOM czeka na decyzję Komisji Europejskiej, ma zapaść do 21 grudnia.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?