Szczecińska Kolej Metropolitalna: pierwsze prace torowe we wrześniu w Gryfinie i do Polic

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Zaktualizowano 
Kończą się prace projektowe i postępowania związane z uzyskaniem pozwoleń na budowę.

Według najnowszych informacji, PKP Polskie Linie Kolejowe, wykonawca prac torowych, w ramach projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej rozpocznie roboty we wrześniu. Ekipy mają pojawić się na linii 406 na odcinku Skolwin - Police oraz na linii 273. Tam zacznie się modernizacja stacji Gryfino. Wykonawcą prac jest spółka Trakcja SA, które zajmuje się pracami na linii nr 406 (Szczecin Główny - Police) oraz zmodernizuje wybrane elementów linii 273 (tzw. „Nadodrzanka do Gryfina), 351 (Szczecin - Stargard) oraz 401 (Szczecin - Goleniów). Istniejące perony zostaną gruntownie zmodernizowane, niektóre przystanki zmienią lokalizację, pojawią się też zupełnie nowe.

ZOBACZ TEŻ:

Zakres prac

W sumie SKM będzie liczyć 118 kilometrów torów, w tym połączenie Szczecin Główny - Police 23,5 km. Pasażerowie kolei metropolitalnej otrzymają do dyspozycji 40 przystanków węzłowych - 31 to istniejące stacje, które zostaną w znacznym stopniu zmodernizowane i rozbudowane. Na potrzeby SKM powstanie także 9 całkowicie nowych przystanków. Wszystkie perony mają być dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. W ramach inwestycji powstanie również ok. 2580 nowych miejsc parkingowych, w tym w Szczecinie ok. 1800. Zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie 37 obiektów inżynieryjnych - mostów, wiaduktów kolejowych i kładek oraz 12 przejść pod torami kolejowymi.

Szczecińska Kolej Metropolitalna. Zobacz, jak będą nazywać s...

Łyso na skarpie

Dotychczasowe prace budzą niepokój mieszkańców. Tak było w przypadku wycięcia drzew ze skarpy obok przystanku kolejowego Szczecin - Żelechowa. O sytuacji zawiadomili nas mieszkańcy, którzy zwrócili uwagę, że po wycince pozostało zaledwie jedno drzewo. Reszta poszła pod topór. Teraz, gdy zniknęły drzewa hałas jest większy, a i kurzy się bardziej.

PKP Polskie Linie Kolejowe tłumaczą, że był to element prac związany z przygotowaniem do modernizacji linii kolejowej. Zadanie było prowadzone pod nadzorem ornitologicznym. A zgodę na wycinki wydało Starostwo Powiatowe w Policach, Prezydenta Miasta Szczecin i Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.

- Usuwane były drzewa, które tworzą realne zagrożenie w ruchu kolejowym. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zobowiązane są przepisami (ustawy o transporcie kolejowym z 28 marca 2003 r. i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 7 sierpnia 2008 r.) do utrzymania bezpieczeństwa obok linii kolejowych. Zgodnie z przepisami, po usunięciu drzew, które zagrażają bezpieczeństwu ruchu zarządca infrastruktury nie jest zobowiązany do nasadzeń zastępczych - tłumaczy Marta Burczyk z PKP PLK S.A. - Prace mają ograniczyć przypadki związane z powalonymi drzewami lub połamanymi przez silny wiatr konarami, które spadają na tory i wstrzymują ruch pociągów. Tylko w tym roku w województwie zachodniopomorskim odnotowaliśmy około 76 takich przypadków. Jest to bardzo poważne zagrożenie. W zeszłym roku tego typu sytuacje doprowadziły do opóźnienia ok. 1,3 tys. pociągów w całym kraju.

SKM w Szczecinie. Zobacz, jak będziesz mieć blisko do stacji [MAPY]

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
19 sierpnia, 12:50, Gość:

Wycinka drzew bo tworzą realne zagrożenie w ruchu kolejowym.... doprawdy ?! Z mojej obserwacji i posiadanego doświadczenia to co zostało wycięte nie koniecznie takowe było!! A co z ludźmi? Projekt nie zakłada dodatkowych zabezpieczeń akustycznych a wręcz wskazuje ze istniejąca roślinność zabezpieczy przed jego znacznym wzrostem!!!!! Dobrze by było brać pod uwagę dobro pobliskich mieszkańców a nie tylko urzędnicze wytyczne !!!!!!

Doprawdy!!!

Naprawdę!!!

USTAWA z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym

Rozdział 9 Usytuowanie budowli, budynków, drzew i krzewów oraz wykonywanie robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowych

Art. 53.1. Usytuowanie budowli, budynków, drzew i krzewów oraz wykonywanie robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowych, bocznic kolejowych i przejazdów kolejowych może mieć miejsce w odległości niezakłócającej ich eksploatacji, działania urządzeń związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego, a także niepowodującej zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 sierpnia 2008 r. (Dz. U. 153, poz. 955) w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej …….

§1. Na gruntach położonych w sąsiedztwie linii kolejowej drzewa i krzewy mogą być usytuowane w odległości nie mniejszej niż 15 m. od osi skrajnego toru kolejowego.

Jeśli kolejarze nie usuną drzew, a któreś z nich w czasie burz, pod wpływem deszczu lub śniegu/szadzi przewróci się na tory lub oprą się o przewody jezdne sieci trakcyjnej, sygnalizatory (w skrajnym przypadku niszcząc je) i powstaną opóźnienia albo co gorsze dojdzie do kolizji pojazdu kolejowego z przewróconym drzewem i pojawią się ranni - wówczas podnoszone jest larum, że kolejarze nie zapewniają bezpieczeństwa. Jeśli kolejarze wycinają drzewa (zgodnie z wymogami stawianymi prawem) podnosi się dziki wrzask, że to działalność antyekologiczna.

Żeby pogodzić wszystkie strony i zadość uczynić demokracji można dokonać, również ANONIMOWO doniesienia na Polskie Linie Kolejowe S.A., że podejmowane są działania godzące w żywotny interes lokalnej społeczności. I tu znowu pojawia się:

USTAWA z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym

Art. 66. Kary pieniężne za naruszenie przepisów ustawy

2. Za naruszanie przez przedsiębiorcę każdego z przepisów ust. 1 Prezes UTK (Urząd Transportu Kolejowego - instytucja niezależna od kolei) nakłada, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości do 2% rocznego przychodu przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym, z uwzględnieniem ust. 2a i 2d.

Z tego też powodu płakać można ze śmiechu lub rozpaczy oglądając slajd 1 z wizualizacją przyszłych obiektów do obsługi podróżnych - w dalekiej perspektywie slajdu przejazd kat. A w ciągu ul. Jagiellońskiej. Tam drzewa będą wycięte do zera - tak jak stanowi Rozporządzenie 1744 z 2015 r. (z póżn. zm.) o "przejazdach kolejowych".

Z PRAWEM się nie dyskutuje, PRAWO się stosuje. Koniec kropka.

I nie ma znaczenia opinia kogokolwiek. Założenia, projekt, zatwierdzenie projektu po wszelkich uzgodnieniach, realizacja projektu, protesty lokalnych działaczy osiedlowych; protesty działaczy proekologicznych, protesty zwykłych pieniaczy - to dopiero kolejarzy i wykonawcę czeka.

S
Szczecinianin z Prawob

Brac sie za prace na SKM Zeby skonczyc w terminie bo czas szybko leci. Inwestycja bardzo potrzebna

M
Marek

Moim zdaniem warto pociągnąć tory do Nowego Warpna. Po drodze jest Trzebież i jej plaża

G
Gość

Wycinka drzew bo tworzą realne zagrożenie w ruchu kolejowym.... doprawdy ?! Z mojej obserwacji i posiadanego doświadczenia to co zostało wycięte nie koniecznie takowe było!! A co z ludźmi? Projekt nie zakłada dodatkowych zabezpieczeń akustycznych a wręcz wskazuje ze istniejąca roślinność zabezpieczy przed jego znacznym wzrostem!!!!! Dobrze by było brać pod uwagę dobro pobliskich mieszkańców a nie tylko urzędnicze wytyczne !!!!!!

P
Piotr

Ile to będzie kosztować? Pewnie miliardy złotych. Kto na tym zarobi i kto to utrzyma? Nowe miejsca pracy dla maszynistow? A co z kierowcami autobusów? Czy może będą utrzymywane równolegle połączenia komunikacyjne? Tu by się przydały kontrole CBA, NIK i ABW.

G
Gość
2019-08-19T08:09:23 02:00, M:

Szkoda ze to co było za złej komuny musiano zniszczyć by teraz wydawać kupę kasy na przywrócenie tego na nowo.

2019-08-19T08:33:32 02:00, Gość:

Jeśli coś było nieopłacalne to po co utrzymywać komunistyczne składy?

A myślisz, że teraz będzie się opłacało, bo mi się wydaje, że nie!

G
Gość
2019-08-19T11:52:14 02:00, Ali:

Fajnie by było gdyby na dworcu Niebuszewo wybudowano kładkę nad torami

Niemcy zrobili tam przejście podziemne. Chyba jeszcze istnieje.

A
Ali

Fajnie by było gdyby na dworcu Niebuszewo wybudowano kładkę nad torami

G
Gość

Zawsze przeszkadzają te drzewa. Wszyscy tną na potęgę.

G
Gość
2019-08-19T08:09:23 02:00, M:

Szkoda ze to co było za złej komuny musiano zniszczyć by teraz wydawać kupę kasy na przywrócenie tego na nowo.

2019-08-19T08:33:32 02:00, Gość:

Jeśli coś było nieopłacalne to po co utrzymywać komunistyczne składy?

było nieopłacalne bo miało takie być. Specjalnie tak układano rozkład jazdy, aby był nieopłacalny.

G
Gość
2019-08-19T08:09:23 02:00, M:

Szkoda ze to co było za złej komuny musiano zniszczyć by teraz wydawać kupę kasy na przywrócenie tego na nowo.

Jeśli coś było nieopłacalne to po co utrzymywać komunistyczne składy?

M
M

Szkoda ze to co było za złej komuny musiano zniszczyć by teraz wydawać kupę kasy na przywrócenie tego na nowo.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3