Według najnowszych informacji, PKP Polskie Linie Kolejowe, wykonawca prac torowych, w ramach projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej rozpocznie roboty we wrześniu. Ekipy mają pojawić się na linii 406 na odcinku Skolwin - Police oraz na linii 273. Tam zacznie się modernizacja stacji Gryfino. Wykonawcą prac jest spółka Trakcja SA, które zajmuje się pracami na linii nr 406 (Szczecin Główny - Police) oraz zmodernizuje wybrane elementów linii 273 (tzw. „Nadodrzanka do Gryfina), 351 (Szczecin - Stargard) oraz 401 (Szczecin - Goleniów). Istniejące perony zostaną gruntownie zmodernizowane, niektóre przystanki zmienią lokalizację, pojawią się też zupełnie nowe.
ZOBACZ TEŻ:
Zakres prac
W sumie SKM będzie liczyć 118 kilometrów torów, w tym połączenie Szczecin Główny - Police 23,5 km. Pasażerowie kolei metropolitalnej otrzymają do dyspozycji 40 przystanków węzłowych - 31 to istniejące stacje, które zostaną w znacznym stopniu zmodernizowane i rozbudowane. Na potrzeby SKM powstanie także 9 całkowicie nowych przystanków. Wszystkie perony mają być dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. W ramach inwestycji powstanie również ok. 2580 nowych miejsc parkingowych, w tym w Szczecinie ok. 1800. Zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie 37 obiektów inżynieryjnych - mostów, wiaduktów kolejowych i kładek oraz 12 przejść pod torami kolejowymi.
Łyso na skarpie
Dotychczasowe prace budzą niepokój mieszkańców. Tak było w przypadku wycięcia drzew ze skarpy obok przystanku kolejowego Szczecin - Żelechowa. O sytuacji zawiadomili nas mieszkańcy, którzy zwrócili uwagę, że po wycince pozostało zaledwie jedno drzewo. Reszta poszła pod topór. Teraz, gdy zniknęły drzewa hałas jest większy, a i kurzy się bardziej.
PKP Polskie Linie Kolejowe tłumaczą, że był to element prac związany z przygotowaniem do modernizacji linii kolejowej. Zadanie było prowadzone pod nadzorem ornitologicznym. A zgodę na wycinki wydało Starostwo Powiatowe w Policach, Prezydenta Miasta Szczecin i Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska.
- Usuwane były drzewa, które tworzą realne zagrożenie w ruchu kolejowym. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zobowiązane są przepisami (ustawy o transporcie kolejowym z 28 marca 2003 r. i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 7 sierpnia 2008 r.) do utrzymania bezpieczeństwa obok linii kolejowych. Zgodnie z przepisami, po usunięciu drzew, które zagrażają bezpieczeństwu ruchu zarządca infrastruktury nie jest zobowiązany do nasadzeń zastępczych - tłumaczy Marta Burczyk z PKP PLK S.A. - Prace mają ograniczyć przypadki związane z powalonymi drzewami lub połamanymi przez silny wiatr konarami, które spadają na tory i wstrzymują ruch pociągów. Tylko w tym roku w województwie zachodniopomorskim odnotowaliśmy około 76 takich przypadków. Jest to bardzo poważne zagrożenie. W zeszłym roku tego typu sytuacje doprowadziły do opóźnienia ok. 1,3 tys. pociągów w całym kraju.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?