Niebezpieczna ulica Kolumba. Kierowcy na cenzurowanym

Marek Jaszczyński
- Jestem świadkiem niebezpiecznych sytuacji na ul. Kolumba, jeden z kierowców uciekł po kolizji z tramwajem - mówi Kamil Szulborski archiwum prywatne
Zastanawiamy się nad poprawą bezpieczeństwa na ulicy Kolumba. Jeden z motorniczych zwrócił uwagę na złe nawyki kierowców

Przystanek. Tramwaj zwalnia, ale samochody z dużą prędkością przejeżdżają obok wagonu. Strach wysiadać. Na szczęście motorniczy umożliwia otwarcie drzwi dopiero wówczas, gdy jest pewien, że nie dojdzie do potrącenia pasażera.I na szczęście do takich sytuacji dochodzi rzadko, jednak to spore niebezpieczeństwo.

- Trasa „szóstki” to nasza główna trasa - mówi Kamil Szulborski, motorniczy z zajezdni Golęcin, z sześcioletnim stażem. - Kierowcy nie chcą czekać. Dlatego jadą mimo tego że tramwaj stoi na przystanku. Kiedy jeden spróbuje to jedzie za nim sznurek aut. Co mogę wtedy zrobić? Ostrzegam kierowców dzwonkiem.

Równie fatalnie zachowują się kierowcy, którzy próbują „wcisnąć się” przed tramwaj na przystanku „Kolumba”.

- Skład ma 30 metrów, jest tylko 5 metrów wolnej przestrzeni, żeby wjechać przed tramwaj. Widzę w lusterku desperację kierowców, którzy ruszają ostro do przodu, żeby zdążyć przed tramwajem. Ktoś musi odpuścić. W trosce o bezpieczeństwo pasażerów hamuję, żeby auto mogło wjechać przed tramwaj i nie uderzyć w zaparkowane auta.

Kolejny problem, na który zwrócił uwagę pan Kamil to zatory drogowe, szczególnie w kierunku dworca.

- Należałoby się zastanowić, czy nie wprowadzić pasu tylko dla tramwajów i linii autobusowej nr 70. Niekiedy jadąc przez ulicę Kolumba na trzech przystankach łapię spore opóźnienie - opowiada motorniczy. - Jednak, żeby wprowadzić pas autobusowo-tramwajowy należałoby zakazać parkowania od przystanku „Kolumba” aż do dworca.

Zdaniem naszego rozmówcy maty 3D wyrysowane na przystankach nie spełniają swojej roli. Dlaczego? Kierowcy zdążyli się do nich przyzwyczaić i nie reagują puszczeniem nogi z pedału gazu.

Równie niebezpieczne są sytuacje, gdy kierowcy włączają się do ruchu z posesji przy ulicy Kolumba.

- Wyjeżdżają za bardzo do przodu i to powoduje, że dochodzi od niebezpiecznych sytuacji.

Zastanówmy się, co można zrobić, żeby poprawić bezpieczeństwo na tej tranzytowej ulicy. Tutaj jadą pojazdy z prawobrzeża do centrum, bo to przecież jedna z tras dojazdowych, a w przypadku zatoru na ulicach Gdańskiej i Energetyków to wręcz konieczność.

Na każdym z przystanków są maty 3D, które w założeniu miały poprawić bezpieczeństwo. Poprawiły, ale tylko na chwilę. Kierowcy przyzwyczaili się, że nie jest to wyniesiony przystanek wiedeński tylko poziome oznakowanie na asfalcie. Wyniesione przystanki z powodzeniem funkcjonują na ulicy Niemierzyńskiej i Arkońskiej. Dlaczego? Bo wymuszają zmniejszenie prędkości pojazdów. Jednak biorąc pod uwagę natężenie ruchu i znaczenie ulicy Kolumba jako ulicy przelotowej to rozwiązanie odpada. A może skorzystać z wzorców zagranicznych? Na łamach forum www.gs24.pl internauta „Kawka” zaproponował inne rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo osób wsiadających i wysiadających z tramwaju.

- Wystarczyłoby wyposażyć tramwaj w opuszczany „stop” który to wysuwał/rozkładał się po zatrzymaniu na przystanku ale przed otwarciem drzwi. Taki ładny, duży i nawet mógłby być podświetlany nocą. Koszt doposażenia tramwaju w takie cudo to kilkaset złotych. Dużo mniej niż wydano na te przystanki. W USA wymyślili to już dawno temu - proponuje.

Nasze pomysły przedstawiliśmy w Zarządzie Dróg i Transportu Miejskiego. Nie spotkały się z zainteresowaniem.

- Poza stosowanymi już w mieście w różnych miejscach sposobami na poprawę bezpieczeństwa, nie mamy w planach wprowadzania kolejnych - mówi Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy ZDiTM.

Polecamy na gs24.pl:

Szczecin Główny już otwarty dla pasażerów. Jakie wrażenia? [wideo]

Gs24.pl

Wideo

Komentarze 23

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
dok

I coś dla wspaniałych kierowców.Poczytajcie bo przy wyłączonej sygnalizacji  bardzo często też nie wiecie kto ma pierwszeństwo

 

na skrzyżowaniu równorzędnym tramwaj ma zawsze pierwszeństwo, niezależnie z której strony nadjeżdża prawej czy lewej (tramwaj nie musi stosować się do reguły prawej strony, ta reguła go nie obowiązuje w każdym przypadku).

 

na skrzyżowaniach oznaczonym znakami:jeśli tramwaj jest na drodze podporządkowanej, a kierujący pojazdem na drodze z pierwszeństwem przejazdu, to tramwaj ustępuje pierwszeństwa, ponieważ musi stosować się do znaków pierwszeństwa przejazdu w tej konkretnej sytuacji do znaku A-7 – ustąp pierwszeństwa,jeśli tramwaj jest na drodze z pierwszeństwem przejazdu, a kierujący pojazdem podporządkowanej, to tramwaj ma pierwszeństwo gdyż jest na drodze z pierwszeństwem przejazdu D-1,jeśli tramwaj oraz pojazd znajdują się jednocześnie na drodze z pierwszeństwem przejazdu znak D-1 (pierwszeństwo przejazdu), to tramwaj ma pierwszeństwo niezależnie z której strony nadjedzą tramwaj (reguła prawej strony nie obowiązuje),jeśli tramwaj jest na drodze podporządkowanej znak A-7 (ustąp pierwszeństwa), to tramwaj ustępuje pierwszeństwa wszystkim pojazdom które znajdującym się na drodze z pierwszeństwem przejazdu oznakowanej znakiem D-1 tym samym stosuje się do znaków pierwszeństwa przejazdu, jeśli tramwaj jest na drodze podporządkowanej znak A-7 (ustąp pierwszeństwa), ma pierwszeństwo przed wszystkimi pojazdami znajdującymi się na drodze podporządkowanej oznakowanej znakiem A-7 , niezależnie z której strony nadjeżdża prawej czy lewej.

 

na skrzyżowaniu kierowanym sygnalizacją świetlną:jeśli tramwaj oraz pojazd mają zezwolenie na wjazd za sygnalizator (światło zielone), tramwaj sygnalizuje zamiar wykonania manewru skrętu, a pojazd jedzie prosto, to tramwaj ustępuje pierwszeństwa pojazdowi (wyjątek od reguły poniżej),jeśli tramwaj oraz pojazd mają zezwolenie na wjazd za sygnalizator (światło zielone) , a pojazd osobowy sygnalizuje zamiar wykonania manewru skrętu, tramwaj ma pierwszeństwo przed pojazdem osobowym, bez względu z której strony nadjeżdża.

 

na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym:oznakowanym znakiem C-12 (ruch okrężny) tramwaj ma pierwszeństwo przed innym uczestnikiem ruchu, niezależnie czy sygnalizuje zamiar wjazdu na rondo czy już się na nim jest,oznakowanym  znakiem C-12 oraz A-7 tramwaj ustępuje pierwszeństwa pojazdom, które znajdują się na rondzie, ale gdy już na nim jest, to ma pierwszeństwo przed wszystkimi innymi  uczestnikiem ruchu,oznakowanym  znakiem C-12 oraz kierowanym sygnalizacją świetlną tramwaj mający zezwolenie na wjazd za sygnalizator ma pierwszeństwo przed wszystkimi innymi  uczestnikiem ruchu.tramwaj nie ma pierwszeństwa:kiedy wyjeżdża z zajezdni ponieważ włącza się do ruchu,kiedy wyjeżdża z pętli – włącza się do ruchu.

 

d
dok

Tramwaj, jako pojazd szynowy, ma bezwzględne pierwszeństwo - z wyjątkiem sytuacji, gdy ze znaków lub sygnałów wynika inny sposób zachowania oraz gdy tramwaj włącza się do ruchu, tj. wjeżdża na drogę z zajezdni lub na jezdnię z pętli tramwajowej (art. 17 ust. 1 ustawy prawo o ruchu drogowym z 20.06.1997 - Dz. U. 58 z 2003r. poz. 515 - tekst jednolity). Tak, więc w sytuacji, gdy znaki i sygnały nie nakazują inaczej, to inne pojazdy, bez względu na to czy jadą z prawej, czy lewej strony - muszą ustąpić pierwszeństwa tramwajowi.
 

I wszystko w temacie :)

G
Grześ
W dniu 10.05.2016 o 13:32, @ napisał:

 Mocne. Na prawdę mocne .Wystarczy dotrzeć na miejsce i na oczne przekonać sie kto komu i co. Na rondo tramwaj wjeżdżający także ma pierwszeństwo ? bo przecież to ja wjeżdżam na torowisko

Zastanów sie ...kto skręca w lewo a kto jedzie na wprost. Kto przecina czyj tor jazdy.

@
W dniu 09.05.2016 o 17:03, Gość napisał:

Jak motorniczy moze tam wymusic przejazd? Przeciez to samochod wjezdza na torowisko a nie tramwaj na jezdnie, wiec to tramwaj ma pierwszenstwo.

 Mocne. Na prawdę mocne .Wystarczy dotrzeć na miejsce i na oczne przekonać sie kto komu i co. Na rondo tramwaj wjeżdżający także ma pierwszeństwo ? bo przecież to ja wjeżdżam na torowisko

J
Jan

Proszę spróbować przejść przez przejście na ulicy gdańskiej przy przystanku "Parnica". Zawsze co najmniej kilku kierowców leci na czerwonym świetle. Aż strach się bać. A policji zero !!!

z
zabierac prawo jazdy

Mysle ze tu nic nie trzeba robic. Droga jest bezpieczna,to kierowcow sie powinno eliminowac ,bo stwazaja zagrozenie. Takim mysleniem ,dajemy poowod by nadal kierowcy czuli sie bezkarnie. Postawic tam Policje albo kamery i zabierac prawojazdy razem z samochodem. Innego wyjscia nie widze w tym kraju. Ja nie wiem co wogole robi drogowka??? 

k
kinia
W dniu 10.05.2016 o 00:27, h napisał:

Art. 16.6. Kierujący pojazdem znajdującym się na części jezdni, po której jeżdżą pojazdy szynowe, jest obowiązany ustąpić miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu.   Art. 25.1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.   Dwa arcyważne przepisy regulujące relacje samochód-tramwaj. Z dedykacją dla wspaniałych szczecińskich kierowców pokroju kini i Grzesia.

Widać -h- , że jesteś z ZTMiK ;),

Fakt pozostaje bezsporny- problem Kolumba to problem parkujących po obu stronach pasa jezdni samochodów, przez co ruch tramwajowy i samochodowy odbywa się po rozjechanym torowisku. I cierpią na tym wszyscy ( no oprócz tych szczęściarzy, którym udało się zaparkować), bo tramwaje dzięki temu tez stoją w korkach. Polecam próbe przejazdu  między 15-16.00.  Krytykę kierowców przyjmuję z pokorą ;)

h
h
W dniu 09.05.2016 o 15:38, kinia napisał:

(...)Dla kierowców zostaje tylko torowisko w fatalnym stanie, I nie dochodzi do wypadków tylko dlatego, ze to właśnie kierowcy jadą 30 km/h. I tak naprawdę to tramwajarze często wymuszają przejazd. (...)

Art. 16.

6. Kierujący pojazdem znajdującym się na części jezdni, po której jeżdżą pojazdy szynowe, jest obowiązany ustąpić miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu.

 

Czy aby tylko jest niebezpiecznie na ul. Kolumba? ...i czy tylko z winy kierowców ? Proponuję zwrócić uwagę na przystanki końcowe tramwaju np. lini 3 Nagminne wymuszanie pierwszeństwa przejazdu, przecinanie toru jazdy nadjeżdżającym od ul spacerowej i do tego przejazd przez podwójną ciągłą. Ostrzeganie motorniczych sygnałem dźwiękowym także nic nie daje. Podobna sytuacja jest na pętli przy lu. Potulickiej. Kierunkowskaz w lewo i nie ważne że ktoś jedzie. Ja jestem większy i to nie jest mój pojazd. Tam takze kierowcy mogą trąbić, lecz raczej z mizernym skutkiem.

Art. 25.
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.

 

Dwa arcyważne przepisy regulujące relacje samochód-tramwaj. Z dedykacją dla wspaniałych szczecińskich kierowców pokroju kini i Grzesia.

J
Józek

U nas dworzec powinien być całkiem nowy i jako centrum przesiadkowe, powienine byc w miejscu dworzec port centralny i tyle w temacie, jest tam sporo miejsca, żeby wszystko porobić a tak nie ma miejsca. Było swoim czasie też całkowiete zburzenie tego i kamienic i przebudowa z prawdziwego zdazenia a tak zenada i wstyd

 

s
s7
W dniu 09.05.2016 o 15:38, kinia napisał:

Jeżdżę tamtędy już ponad 30 lat. Od samego początku problem zaczyna się w momencie oddania do użytku kolejnych powierzchni biurowych i dworca. Samochody parkują na całej szerokości pasa jezdni z jednej i drugiej strony. Dla kierowców zostaje tylko torowisko w fatalnym stanie,

 


Właśnie, dopóki tak będą samochody nasrane po obu stronach to wyścig będzie żeby zdążyć przed tramwajem. Bo tak zostaje to coś po środku zwane torami po których poruszają się tramwaje i cały ruch samochodowy. Zamiast jakiegoś komisu samochodowego zrobić parking,a na drodze zakaz parkowania

 

 

r
renoikubicafan

Byłem niedawno w Krakowie pociągiem.

Wysiadłem z wagonu na peron, wsiadłem do windy, z windy wysiadłem na parkingu i wsiadłem do samochodu. Trwało to kilka minut.

To jest odlot i kosmos w porównaniu do tego bajzlu wkoło szczecińskiego dworca.

Pozdrawiam Krk.

m
michu

To teraz już wiadomo jak wyszkoleni są nasi kierowcy HAHA ŻENADA !!!!!!!

j
ja
W dniu 09.05.2016 o 17:08, Grześ napisał:

Czy aby tylko jest niebezpiecznie na ul. Kolumba? ...i czy tylko z winy kierowców ? Proponuję zwrócić uwagę na przystanki końcowe tramwaju np. lini 3 Nagminne wymuszanie pierwszeństwa przejazdu, przecinanie toru jazdy nadjeżdżającym od ul spacerowej i do tego przejazd przez podwójną ciągłą. Ostrzeganie motorniczych sygnałem dźwiękowym także nic nie daje. Podobna sytuacja jest na pętli przy lu. Potulickiej. Kierunkowskaz w lewo i nie ważne że ktoś jedzie. Ja jestem większy i to nie jest mój pojazd. Tam takze kierowcy mogą trąbić, lecz raczej z mizernym skutkiem.Wydzielenie pasa dla tramwaju i autobusu także nie zmieni sytuacji a wręcz ją pogorszy. Bzdurnie pojmowanie tego wydzielonego pasa powoduje wykonywanie manewru skrętu w lewo z prawego pasa, co nie wątpliwie doprowadzi do kolizji i to nie jednej, podobnie jak przy ul. Arkońskiej na wysokości szpitala. Polecam uwadze pseudo "inżynierom" ruchu w Szczecinie art. 22pkt 2 prawa o ruchu drogowym.

kto wam daje prawo jazdy, ludzie przecież na pętli w lesie arkońskim to tramwaj wjeżdżający na pętle z jezdni ma pierwszeństwo, 

r
rozbawiony
W dniu 09.05.2016 o 17:08, Grześ napisał:

Czy aby tylko jest niebezpiecznie na ul. Kolumba? ...i czy tylko z winy kierowców ? Proponuję zwrócić uwagę na przystanki końcowe tramwaju np. lini 3 Nagminne wymuszanie pierwszeństwa przejazdu, przecinanie toru jazdy nadjeżdżającym od ul spacerowej i do tego przejazd przez podwójną ciągłą. Ostrzeganie motorniczych sygnałem dźwiękowym także nic nie daje. Podobna sytuacja jest na pętli przy lu. Potulickiej. Kierunkowskaz w lewo i nie ważne że ktoś jedzie. Ja jestem większy i to nie jest mój pojazd. Tam takze kierowcy mogą trąbić, lecz raczej z mizernym skutkiem.Wydzielenie pasa dla tramwaju i autobusu także nie zmieni sytuacji a wręcz ją pogorszy. Bzdurnie pojmowanie tego wydzielonego pasa powoduje wykonywanie manewru skrętu w lewo z prawego pasa, co nie wątpliwie doprowadzi do kolizji i to nie jednej, podobnie jak przy ul. Arkońskiej na wysokości szpitala. Polecam uwadze pseudo "inżynierom" ruchu w Szczecinie art. 22pkt 2 prawa o ruchu drogowym.

Tramwaj wjeżdzający na pętlę a więc włączający lewy kierunkwoskaz ma pierwszeństwo ;) polecam poczytać przepisy ruchu drogowego ;)

Po za tym przejazd przez podwójną linię ciągłą tramawaju rozbawił mnie do łez...

tramwaj jeździ po torach to może jeszcze wyprzedza auta z lewej strony z prędkością 100km/h?! hehe

h
haha

Skoro mamy takich kierowców jak kinia to ja już się nie dziwie że ruch odbywa się w taki sposób haha

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3