Nie wystartują w przetargu na świnoujską Gryfię, ale może kupią teren. Po analizach

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Pomimo trudnych okoliczności związanych z koronawirusem zespół portów Szczecin-Świnoujście obsłużył właśnie 30-milionową tonę towarów. Ale w tej chwili „języczkiem uwagi” są raczej plany portu w stosunku do terenów oddziału świnoujskiej „Gryfii”. Właśnie w tej sprawie wypowiedział się zarząd spółki.

- Nawiązując do toczącego się postępowania MSR „Gryfia” prowadzonego w trybie przetargu w sprawie przeniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych i sprzedaży prawa własności zabudowy nieruchomości, położonych w Świnoujściu przy ul. Ludzi Morza, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA informuje, iż nie planuje przystępować do ww. przetargu, analogicznie, jak miało to miejsce przy pierwszym postępowaniu przetargowym w tej sprawie - odpowiedział na nasze pytanie zarząd ZMPSŚ.

Dodaje przy tym, że w związku z faktem, że nieruchomość, której dotyczy przetarg położona jest w granicach portu morskiego w Świnoujściu, w przypadku jej zbycia, ZMPSiŚ ma prawo skorzystania z pierwokupu. Wiążące decyzje w tej sprawie będą podejmowane po uprzednich analizach.

ZOBACZ TEŻ:

Na niedawnym posiedzeniu komisji sejmowej ds. gospodarki morskiej Krzysztof Urbaś prezes spółki Zarząd Portów, zapytany przez posła Arkadiusza Marchewkę o pomysły portu na zagospodarowanie terenów postoczniowych w Świnoujściu przedstawił trzy koncepcje:

Pierwszy pomysł, to wykorzystanie nie tylko terenów po stoczni w Świnoujściu, ale także terenów jakimi dysponuje w Szczecinie Fundusz Mars (po ST3 Offshore) na działalność instalacyjną i serwisową dla przemysłu offshorowego. Druga koncepcja to wykorzystanie terenów dla przemysłu związanego z remontami kontenerów, a trzeci pomysł - tereny dla wykorzystania na rozwój portu w Świnoujściu.

- Bo naszym celem jest stały rozwój portu - mówił prezes Krzysztof Urbaś.

Stwierdził też, że spółka portowa cierpi na brak wolnych terenów w Świnoujściu właśnie na działalność portową.

Dodał, że choć ZPMSŚ nie będzie startował w przetargu na świnoujskie tereny, ale możliwe, że skorzysta z prawa pierwokupu.

Tymczasem port chwali się, że właśnie przeładował 30-milionową tonę towaru w tym roku.

- Pomimo trudnych okoliczności związanych z pandemią koronawirusa zespół portów Szczecin-Świnoujście jest w pełni operacyjny we wszystkich obszarach i wiele wskazuje na to, że zakończy rok z wynikiem niemal identycznym, jak w 2019 roku oscylującym wokół 32 mln ton obsłużonych towarów - informuje Monika Woźniak-Lewandowska, rzeczniczka prasowa ZMPSŚ.
Dodaje przy tym, że dalszemu rozwojowi portów w Szczecinie i Świnoujściu ma służyć wielomiliardowa historyczna wręcz ofensywa inwestycyjna kontynuowana w 2020 roku zarówno przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, jak i inne podmioty, w tym Urząd Morski w Szczecinie, PKP PLK oraz GDDKiA. Dzięki tym projektom porty zmienią swoje oblicze, stając się nowoczesnym, przyjaznym środowisku i dobrze skomunikowanym z zapleczem miejscem do prowadzenia biznesu.

Modernizacja toru wodnego to inwestycja Urzędu Morskiego w Szczecinie o wartości ok. 1,4 mld zł. Obejmuje jego pogłębienie do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych w postaci dwóch sztucznych wysp. Ten projekt znacząco poprawi ofertę portów umożliwiając zawijanie większych jednostek do szczecińskiego portu, a w konsekwencji pozyskanie dodatkowych kontrahentów i ładunków.

W związku z tym projektem ruszyły dwa wielkie przedsięwzięcia ZMPSiŚ w porcie Szczecin w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Spółka podpisała kontrakty z ich wykonawcami: dla „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” z konsorcjum firm NDI Sp. z o.o. oraz NDI SOPOT S.A., dla „Poprawa dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego” z gdańską Korporacją Budowlaną DORACO.

W Świnoujściu na Terminalu Promowym łączone są dwa stanowiska promowe w jedno duże, największe w tej chwili na Bałtyku. Docelowo ma ono mieć długość 270 m. Dzięki temu będzie można tam obsłużyć największe promy, jakie kiedykolwiek pływały w tym rejonie. ZMPSiŚ SA tworzy tam terminal intermodalny, gdzie transport kolejowy w relacji z promami będzie odgrywał kluczową rolę, stąd powstają dodatkowe tory kolejowe a istniejące są modernizowane. Budowany jest również parking na 278 ciężarówek.

ZOBACZ TEŻ:

ZOBACZ TEŻ:

W Szczecinie i Świnoujściu trwają największe w historii prace budowlane modernizujące dostęp kolejowy do portów. Po zakończonych pracach do portów pojadą dłuższe i cięższe składy. Pociągi towarowe będą mogły mieć długość nawet 750 metrów przy obciążeniu na oś 21kN.

Na terminalu LNG w Świnoujściu trwa budowa trzeciego zbiornika oraz kolejnego nabrzeża.

W toku jest proces wyłaniania operatora Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu.

- Jeśli uda się zrealizować wszystkie zamierzenia inwestycyjne, to w 2050 roku zespół portów Szczecin-Świnoujście będzie dysponować potencjałem mogącym obsłużyć niemal trzykrotnie więcej ładunków niż obecnie - podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska.

WIĘCEJ NA TEN TEMAT: Stocznia Gryfia

Zobacz artykuł z 2017 roku: Położono stępkę pod budowę pierwszego promu w Stoczni Szczecińskiej

Trzecia rocznica szczecińskiej stępki, czyli "gorący kartofe...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie