Nie wystartują w przetargu na świnoujską Gryfię, ale może kupią teren. Po analizach

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Pomimo trudnych okoliczności związanych z koronawirusem zespół portów Szczecin-Świnoujście obsłużył właśnie 30-milionową tonę towarów. Ale w tej chwili „języczkiem uwagi” są raczej plany portu w stosunku do terenów oddziału świnoujskiej „Gryfii”. Właśnie w tej sprawie wypowiedział się zarząd spółki.

- Nawiązując do toczącego się postępowania MSR „Gryfia” prowadzonego w trybie przetargu w sprawie przeniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych i sprzedaży prawa własności zabudowy nieruchomości, położonych w Świnoujściu przy ul. Ludzi Morza, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA informuje, iż nie planuje przystępować do ww. przetargu, analogicznie, jak miało to miejsce przy pierwszym postępowaniu przetargowym w tej sprawie - odpowiedział na nasze pytanie zarząd ZMPSŚ.

Dodaje przy tym, że w związku z faktem, że nieruchomość, której dotyczy przetarg położona jest w granicach portu morskiego w Świnoujściu, w przypadku jej zbycia, ZMPSiŚ ma prawo skorzystania z pierwokupu. Wiążące decyzje w tej sprawie będą podejmowane po uprzednich analizach.

ZOBACZ TEŻ:

Na niedawnym posiedzeniu komisji sejmowej ds. gospodarki morskiej Krzysztof Urbaś prezes spółki Zarząd Portów, zapytany przez posła Arkadiusza Marchewkę o pomysły portu na zagospodarowanie terenów postoczniowych w Świnoujściu przedstawił trzy koncepcje:

Pierwszy pomysł, to wykorzystanie nie tylko terenów po stoczni w Świnoujściu, ale także terenów jakimi dysponuje w Szczecinie Fundusz Mars (po ST3 Offshore) na działalność instalacyjną i serwisową dla przemysłu offshorowego. Druga koncepcja to wykorzystanie terenów dla przemysłu związanego z remontami kontenerów, a trzeci pomysł - tereny dla wykorzystania na rozwój portu w Świnoujściu.

- Bo naszym celem jest stały rozwój portu - mówił prezes Krzysztof Urbaś.

Stwierdził też, że spółka portowa cierpi na brak wolnych terenów w Świnoujściu właśnie na działalność portową.

Dodał, że choć ZPMSŚ nie będzie startował w przetargu na świnoujskie tereny, ale możliwe, że skorzysta z prawa pierwokupu.

Tymczasem port chwali się, że właśnie przeładował 30-milionową tonę towaru w tym roku.

- Pomimo trudnych okoliczności związanych z pandemią koronawirusa zespół portów Szczecin-Świnoujście jest w pełni operacyjny we wszystkich obszarach i wiele wskazuje na to, że zakończy rok z wynikiem niemal identycznym, jak w 2019 roku oscylującym wokół 32 mln ton obsłużonych towarów - informuje Monika Woźniak-Lewandowska, rzeczniczka prasowa ZMPSŚ.
Dodaje przy tym, że dalszemu rozwojowi portów w Szczecinie i Świnoujściu ma służyć wielomiliardowa historyczna wręcz ofensywa inwestycyjna kontynuowana w 2020 roku zarówno przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, jak i inne podmioty, w tym Urząd Morski w Szczecinie, PKP PLK oraz GDDKiA. Dzięki tym projektom porty zmienią swoje oblicze, stając się nowoczesnym, przyjaznym środowisku i dobrze skomunikowanym z zapleczem miejscem do prowadzenia biznesu.

Modernizacja toru wodnego to inwestycja Urzędu Morskiego w Szczecinie o wartości ok. 1,4 mld zł. Obejmuje jego pogłębienie do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych w postaci dwóch sztucznych wysp. Ten projekt znacząco poprawi ofertę portów umożliwiając zawijanie większych jednostek do szczecińskiego portu, a w konsekwencji pozyskanie dodatkowych kontrahentów i ładunków.

W związku z tym projektem ruszyły dwa wielkie przedsięwzięcia ZMPSiŚ w porcie Szczecin w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Spółka podpisała kontrakty z ich wykonawcami: dla „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” z konsorcjum firm NDI Sp. z o.o. oraz NDI SOPOT S.A., dla „Poprawa dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego” z gdańską Korporacją Budowlaną DORACO.

W Świnoujściu na Terminalu Promowym łączone są dwa stanowiska promowe w jedno duże, największe w tej chwili na Bałtyku. Docelowo ma ono mieć długość 270 m. Dzięki temu będzie można tam obsłużyć największe promy, jakie kiedykolwiek pływały w tym rejonie. ZMPSiŚ SA tworzy tam terminal intermodalny, gdzie transport kolejowy w relacji z promami będzie odgrywał kluczową rolę, stąd powstają dodatkowe tory kolejowe a istniejące są modernizowane. Budowany jest również parking na 278 ciężarówek.

ZOBACZ TEŻ:

ZOBACZ TEŻ:

W Szczecinie i Świnoujściu trwają największe w historii prace budowlane modernizujące dostęp kolejowy do portów. Po zakończonych pracach do portów pojadą dłuższe i cięższe składy. Pociągi towarowe będą mogły mieć długość nawet 750 metrów przy obciążeniu na oś 21kN.

Na terminalu LNG w Świnoujściu trwa budowa trzeciego zbiornika oraz kolejnego nabrzeża.

W toku jest proces wyłaniania operatora Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu.

- Jeśli uda się zrealizować wszystkie zamierzenia inwestycyjne, to w 2050 roku zespół portów Szczecin-Świnoujście będzie dysponować potencjałem mogącym obsłużyć niemal trzykrotnie więcej ładunków niż obecnie - podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska.

WIĘCEJ NA TEN TEMAT: Stocznia Gryfia

Zobacz artykuł z 2017 roku: Położono stępkę pod budowę pierwszego promu w Stoczni Szczecińskiej

Trzecia rocznica szczecińskiej stępki, czyli "gorący kartofe...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie