Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gorąco wokół stoczni w Szczecinie. Nieprawidłowości w Gryfii

Marek Rudnicki
Według rządu i posłów PiS, Morska Stocznia Remontowa ma stać się zaczynem odbudowy przemysłu stoczniowego w Szczecinie. Pierwsze zlecenie prawdopodobnie będzie dotyczyć okrętów podwodnych.
Według rządu i posłów PiS, Morska Stocznia Remontowa ma stać się zaczynem odbudowy przemysłu stoczniowego w Szczecinie. Pierwsze zlecenie prawdopodobnie będzie dotyczyć okrętów podwodnych. Sebastian Wołosz
Ustawa stoczniowa na przełomie lutego i marca. Kluczowa w Szczecinie ma być stocznia Gryfia. Minister zlecił analizę funkcjonalności majątku pozostałego po stoczni szczecińskiej.

Zaczynają się działania dążące do odbudowy dawnej stoczni szczecińskiej. Pada zapewnienie ministra gospodarki morskiej, Marka Gróbarczyka i polityków PiS, że zaczynem ma być Morska Stocznia Remontowa Gryfia. A jednocześnie wiadomo, że ta stocznia nie jest w najlepszej kondycji.

Poseł Krzysztof Zaremba, który był członkiem rady nadzorczej Gryfii złożył zawiadomienie do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w sprawie różnych nieprawidłowości w zarządzaniu Gryfią.

Dochodzenie prowadzi prokuratura szczecińska, która rozpoczęła śledztwo „dotyczące nadużycia uprawnień oraz niedopełnienia obowiązków przez zarząd Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia”.

- W okresie od czerwca 2013 roku do października 2015 roku osoby te wyrządziły spółce szkodę majątkową w wysokości co najmniej 1,5 mln złotych - potwierdza prokurator Małgorzata Wojciechowicz.

Zdradza też, że chodzi o „powiązania finansowe dotyczące wykonawców”, ale szczegółów nie chce zdradzić.

Minister Gróbarczyk pytany o plany resortu nie tai, że na początku trzeba zrobić ocenę całej branży i porównać to, co mówili poprzednicy o kondycji przemysłu stoczniowego ze stanem faktycznym. W stosunku do Szczecina stwierdza:

- Szczególnie chodzi o stan stoczni Gryfia, o której słyszeliśmy, że zmiany dokonane i restrukturyzacja miała zmierzać w bardzo dobrym kierunku. Okazuje się, że Gryfia utraciła płynność finansową, co jest rzeczą chyba katastrofalną.

Wiceminister Paweł Brzezicki mówiąc o planowanej rewitalizacji przemysłu stoczniowego, też wskazuję na Gryfię.

- Dziś kołem zamachowym przemysłu stoczniowego w Szczecinie może być stocznia remontowa Gryfia. Ona jest naszym oczkiem w głowie i koncentruje naszą uwagę.

Mówi też o pracach nad ustawą stoczniową, która ułatwi przedsiębiorstwom funkcjonowanie i konkurowanie na rynku.

W tym o możliwości wyboru między podatkiem CIT na dotychczasowych zasadach, a zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 procenta. Gdy przedsiębiorca wybierze jedną z tych form, obowiązywać go będzie trzy lata.

Rozsadnik przemysłu stoczniowego

Kończy się Eldorado dla tych, którzy dotąd z Gryfii żyli i doprowadzili ją do obecnego stanu. Stocznia Gryfia ma moce przerobowe i doskonałą załogę, może więc być rozsadnikiem odbudowy przemysłu stoczniowego. Powtarzane przez media sformułowanie ministra, że stocznia utraciła płynność finansową wprowadza w błąd, bo wyjęta jest z kontekstu. To był skrót myślowy, gdyby chodziło o pozyskiwanie środków na rynku komercyjnym. Za stan stoczni odpowiada Mars Finance i to on zapewnia finansowanie działalności. Zarówno ja w komisjach obrony narodowej oraz gospodarki morskiej, jak i poseł Michał Jach, szef komisji obrony narodowowej będziemy pilnowali, aby zlecenia zapowiedzianej budowy okrętów dla marynarki wojennej trafiły do Szczecina. To pozwoli na odbudowę przemysłu stoczniowego w Szczecinie.

Studniówka - VII LO im. K. K. Baczyńskiego w Szczecinie

Studniówka - Szczecin: Bal VII LO im. K. K. Baczyńskiego [zdjęcia]

Gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński