Zaczynają się działania dążące do odbudowy dawnej stoczni szczecińskiej. Pada zapewnienie ministra gospodarki morskiej, Marka Gróbarczyka i polityków PiS, że zaczynem ma być Morska Stocznia Remontowa Gryfia. A jednocześnie wiadomo, że ta stocznia nie jest w najlepszej kondycji.
Poseł Krzysztof Zaremba, który był członkiem rady nadzorczej Gryfii złożył zawiadomienie do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w sprawie różnych nieprawidłowości w zarządzaniu Gryfią.
Dochodzenie prowadzi prokuratura szczecińska, która rozpoczęła śledztwo „dotyczące nadużycia uprawnień oraz niedopełnienia obowiązków przez zarząd Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia”.
- W okresie od czerwca 2013 roku do października 2015 roku osoby te wyrządziły spółce szkodę majątkową w wysokości co najmniej 1,5 mln złotych - potwierdza prokurator Małgorzata Wojciechowicz.
Zdradza też, że chodzi o „powiązania finansowe dotyczące wykonawców”, ale szczegółów nie chce zdradzić.
Minister Gróbarczyk pytany o plany resortu nie tai, że na początku trzeba zrobić ocenę całej branży i porównać to, co mówili poprzednicy o kondycji przemysłu stoczniowego ze stanem faktycznym. W stosunku do Szczecina stwierdza:
- Szczególnie chodzi o stan stoczni Gryfia, o której słyszeliśmy, że zmiany dokonane i restrukturyzacja miała zmierzać w bardzo dobrym kierunku. Okazuje się, że Gryfia utraciła płynność finansową, co jest rzeczą chyba katastrofalną.
Wiceminister Paweł Brzezicki mówiąc o planowanej rewitalizacji przemysłu stoczniowego, też wskazuję na Gryfię.
- Dziś kołem zamachowym przemysłu stoczniowego w Szczecinie może być stocznia remontowa Gryfia. Ona jest naszym oczkiem w głowie i koncentruje naszą uwagę.
Mówi też o pracach nad ustawą stoczniową, która ułatwi przedsiębiorstwom funkcjonowanie i konkurowanie na rynku.
W tym o możliwości wyboru między podatkiem CIT na dotychczasowych zasadach, a zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 procenta. Gdy przedsiębiorca wybierze jedną z tych form, obowiązywać go będzie trzy lata.
Rozsadnik przemysłu stoczniowego
Kończy się Eldorado dla tych, którzy dotąd z Gryfii żyli i doprowadzili ją do obecnego stanu. Stocznia Gryfia ma moce przerobowe i doskonałą załogę, może więc być rozsadnikiem odbudowy przemysłu stoczniowego. Powtarzane przez media sformułowanie ministra, że stocznia utraciła płynność finansową wprowadza w błąd, bo wyjęta jest z kontekstu. To był skrót myślowy, gdyby chodziło o pozyskiwanie środków na rynku komercyjnym. Za stan stoczni odpowiada Mars Finance i to on zapewnia finansowanie działalności. Zarówno ja w komisjach obrony narodowej oraz gospodarki morskiej, jak i poseł Michał Jach, szef komisji obrony narodowowej będziemy pilnowali, aby zlecenia zapowiedzianej budowy okrętów dla marynarki wojennej trafiły do Szczecina. To pozwoli na odbudowę przemysłu stoczniowego w Szczecinie.
Polecamy na gs24.pl:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?