MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Buspasy na Staszica i placu Zwycięstwa w Szczecinie. Na razie na próbę

Marek Jaszczyński
Buspasy miałyby być wprowadzone jako tymczasowa organizacja ruchu, jako pierwszy ma powstać pas na Staszica.
Buspasy miałyby być wprowadzone jako tymczasowa organizacja ruchu, jako pierwszy ma powstać pas na Staszica.
W przyszłym roku mają się pojawić nowe odcinki ulic przeznaczone tylko dla transportu zbiorowego. Na próbę.

Wczoraj na komisji do spraw gospodarki komunalnej, rewitalizacji i ochrony środowiska rady miasta podsumowano autobusowe posiedzenie radnych dotyczące wytyczenia nowych buspasów w mieście.

Dwa tygodnie temu radni przejechali się autobusem. Autobus z wyjątkowymi pasażerami pojechał m.in. do dworca Niebuszewo, skąd przejechał przez ulicę Krasińskiego na rondo Giedroycia i do al. Wyzwolenia. Następnie trasą linii nr 87 radni i przedstawiciele ZDiTM pojechali do placu Szarych Szeregów. Autobus z radnymi był też na ul. Derdowskiego, Kwiatowej i Okulickiego. Celem przejażdżki było przygotowanie listy miejsc, gdzie komunikacja otrzyma priorytet w ruchu.

Urzędnicy zgodnie z zapowiedziami mieli przygotować filmy z monitoringu z autobusów liniowych i wydruki z komputerów pokładowych, żeby pokazać faktyczny czas przejazdu komunikacji w czasie szczytów. Tego zabrakło, a co było? Jak to określił prowadzący komisję Marek Duklanowski, radny PiS, zabrakło konkretów. Wiadomo, że w hierarchii priorytetów dla Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego najważniejszy jest buspas na Staszica, na odcinku od ul. Lubomirskiego do ronda Giedroycia, co oznacza udostępnienie prawego pasa tylko dla autobusów. W czasie szczytu jeżdżą tu 64 autobusy na godzinę!- Jesteśmy tu najbardziej zaawansowani z pracami, bo mamy gotowy projekt zmian, około 2 - 3 miesięcy trwa proces opiniowania - mówi Dariusz Wołoszczuk, rzecznik ZDiTM. - Drugie miejsce, gdzie jesteśmy za wyznaczeniem buspasa to plac Zwycięstwa (od ul. Kopernika do Bramy Portowej).

Wiadomo, że część zmian będzie funkcjonować w godzinach szczytu, o czym będą informować znaki drogowe. A więc buspas będzie dostępny tylko dla autobusów na przykład rano od godz. 7 do 9 i po południu od godz. 14 do 17.

Wprowadzenie zmian może spowodować utrudnienia w ruchu.

- Może się okazać, że spowodujemy utrudnienia na odcinku ulicy poprzedzającym buspas na przykład na ulicy Słowackiego, alei Wyzwolenia do ronda Giedroycia, po wytyczeniu buspasa autobusy linii 53 i 60 mogą wpaść w korek aut oczekujących na wjazd. Niemniej popieramy wprowadzenie udogodnień dla komunikacji miejskiej - tłumaczy Marcin Charęza, szef referatu organizacji ruchu szczecińskiego magistratu.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że buspas nie powstanie na ulicy Okulickiego, chociaż wcześniej był on typowany. Pojawiła się też nieoczekiwana propozycja likwidacji torowiska tramwajowego na ulicy Kwiatowej i Okulickiego.

- Pozostawienie tej linii jest nielogiczne - uważa Małgorzata Jacyna-Witt, radna niezależna.

Zdaniem radnej wystarczy przystanek na ul. Ku Słońcu, zwłaszcza, że powstanie nowe torowisko aż do granic Mierzyna.

Zobacz więcej:

Buspasy dla autobusów i tramwajów. Gdzie powstaną w Szczecinie?

Polecamy na gs24.pl!

Czy przebudowa dworca zmierza do końca? Zobaczcie sami jak wygląda inwestycja, która ma być zakończona - przynajmniej teoretycznie do końca 2015 roku. Nieoficjalnie mówi się o zakończeniu prac wiosną przyszłego roku.

Przebudowa dworca Szczecin Główny. Jak postępują prace [zdjęcia]

Gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński