Ulicę Kolumba i aleję Powstańców Wielkopolskich w Szczecinie czeka gigantyczna przebudowa! [WIZUALIZACJE]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Tramwaje Szczecińskie
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
To będzie gigantyczną przebudowa nie tylko torowisk. Metamorfoza czeka także pętlę Pomorzany. Czekamy na podpisanie umowy z wykonawcą. Nie wiadomo jeszcze, czy prace rozpoczną się na ulicy Kolumba czy na alei Powstańców Wielkopolskich. Wiadomo, że na pewno potrwają dwa lata i spowodują spore utrudnienia w ruchu.

Wszystko wskazuje na to, że umowa będzie podpisana jeszcze w tym miesiącu.

- Jeśli umowa zostanie podpisana w październiku to w listopadzie przekażemy wykonawcy plac budowy - zapewnia Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie.

Remont obejmie kompleksową przebudowę torowiska, jezdni chodników oraz sieci trakcyjnej. Ma potrwać dwa lata. Koszt prac to 262 miliony złotych, a wykonawcą będzie firma ZUE, która prowadzi prace w ramach torowej rewolucji w centrum Szczecina.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

"Top" 12 szczecińskich ulic, które według mieszkańców po zamknięciu, doprowadziłoby do całkowitego paraliżu miasta!

Jakie ulice jeszcze zamknąć, by zupełnie sparaliżować Szczec...

W ciągu ulicy Kolumba przewiduje się tzw. przystanki wiedeńskie. Ich konstrukcja polega na podniesieniu jezdni w rejonie przystanku do poziomu chodnika. Rozwiązanie umożliwia łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju oraz spowalnia ruch i zwiększa bezpieczeństwo pieszych. Ponadto w ciągu ul. Kolumba przewidziano ułatwienia dla rowerów.

Przebudowany zostanie układ drogowy al. Powstańców Wielkopolskich na odcinku od ul. Dunikowskiego do Pętli Pomorzany oraz przebudowanie skrzyżowań al. Powstańców Wielkopolskich z ulicami: Smolańska, Frysztacka, Orawska, Szpitalna, Milczańska, Starkiewicza. W celu poprawienia komfortu pasażerów wykonane zostaną pasów autobusowo – tramwajowych na odcinku od ul. Dunikowskiego do ul. Frysztackiej.

Nie do poznania zmieni się pętla tramwajowa Pomorzany, która zostanie rozbudowana do powierzchni 1,75 ha (obecnie 0,73 ha). Będzie pięć peronów, dodatkowo wewnątrz rozbudowywanej pętli wydzielone zostaną miejsca parkingowe. Wybudowany zostanie wspólny peron tramwajowo-autobusowy, tor odstawczy a także miejsca postojowe dla autobusów. Na pętli powstanie budynek socjalny dla motorniczych i kierowców autobusów oraz toalety miejskie. Po przebudowie układu torowego na pętli będzie możliwość wyjazdu z każdego toru w dwa kierunki (al. Powstańców Wielkopolskich i ul. Kolumba).

Ponadto, na remontowanym odcinku przeprowadzone zostaną remonty obiektów mostowych, powstanie nowy przystanek tramwajowy na wiadukcie nad linią kolejową nr 406 w celu połączenia układu komunikacyjnego z projektowaną budową Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Artykuł nawiązuje do naszego cyklu o ulicy Kolumba .Przypomnijmy, że nasza redakcja walczy o remont ulicy i poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym  w tej części miasta. Obecnie  mówi się o przebudowie torowiska najwcześniej w latach 2017/2018.  Szczecin będzie występował o dofinansowanie ze środków UE.Dawna nazwa ulicy to Oberwieck, Oberwiekstrasse (Górny Wik, czyli przedmieście Starego Miasta znane już w średniowieczu). Od dziewiętnastego wieku przy Kolumba powstawały zakłady przemysłowe. Spacer pozwoli zaznajomić się z pozostałością charakterystycznej dla tej części miasta zabudowy fabrycznej. Przy okazji można poznać dwa obiekty związane z komunikacją: byłą zajezdnię tramwajową oraz jeden z najbardziej znanych obiektów w mieście - dworzec kolejowy. Od tramwajów po biznes Kierując się z dworca w stronę pętli pomorzańskiej napotykamy niewątpliwie jeden z najciekawszych budynków, znajdujący się pod numerem 86 - 89. To obiekt po dawnej zajezdni tramwajowej. Jego dzieje sięgają 1885 roku, kiedy to Szczecińskie Towarzystwo Tramwajowe (Stettiner Strasseneisen-bahn Gesellschaft założono je w 1879 roku) wykupiło działki od spadkobierców radcy Rohma. Teren zakupiono za sumę 110 tys. marek, wraz z wyspą Jaskółczą (Rahminsel). Ponieważ spadkobierca radcy nie chciał dzielić terenu, więc musiano kupić całość. Zabudowę, która tu się znajdowała przystosowano do roli głównej zajezdni tramwajów konnych. Były tu pomieszczenia dla 90 koni, 22 wagonów, razem z z warsztatami i magazynami paszowymi. Wraz z elektryfikacją linii tramwajowych zmieniło się też oblicze budynku. W miejsce magazynu paszowego postawiono maszynownię zasilającą linię w prąd. W końcu XIX wieku zajezdnia uzyskała kształt, który możemy z drobnymi zmianami podziwiać do dzisiaj. Przy ulicy Kolumba stanęły trzy hale wagonowe (jeszcze w 1920 część jednej z hal służyła za stajnię), kuźnia, warsztaty, wspomniana maszynownia oraz budynki mieszkalno - administracyjne.

Historia ul. Kolumba, co tętniła produkcją alkoholi i drożdży

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Mięsożerni mężczyźni bardziej szkodliwi

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piobed
Jakoś na tych wizualizacjach i planach nie widać miejsc parkingowych tam , raczej boisko piłkarskie :))
F
Fin
Ile razy te ulice będą remontowane ? Są takie które czekają od czasów wojny. Całe Pogodno,Gumińce
G
Gość
Chyba ktoś zapomniał o zieleni :( Betonowe i asfaltowe place - dramat. A ponoć Szczecin floating garden miała być. Przykro patrzeć jak kiedyś w mieście zieleni nie sadzi się nowych a wycina stare drzewa.
G
Gość
wincyj remontów i wkur.wie... kierowców. Kolumba powinna być już wyremontowana kilka lat temu ale po co skoro można ze Szczecina zrobić jeden wielki plac budowy
Dodaj ogłoszenie