Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jest rudera, będzie budynek biurowy. Modernizacja w "Szczecińskiej Wenecji"

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Budynek przy ul. Kolumba 79/80 przed modernizacją
Budynek przy ul. Kolumba 79/80 przed modernizacją Andrzej Szkocki
Budynek z ciekawą historią zacznie swoje drugie życie. Przy ulicy Kolumba 79/80 powstanie nowa siedziba Wód Polskich w Szczecinie.

- Budynek przy ul. Kolumba 79/80 będzie siedzibą naszej instytucji, ale mamy ambicje by stał się swojego rodzaju centrum dyskusji na temat żeglugi, gospodarki morskiej czy spraw związanych z Odrą i akwenami w naszym regionie. Trudno wyobrazić sobie piękniejsze miejsce do przeprowadzenia takiej inwestycji niż kompleks Szczecińskiej Wenecji, której potencjał jest dostrzegalny przez wszystkich mieszkańców. Wody Polskie robią kolejny krok żeby ten diament oszlifować - mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

ZOBACZ TEŻ:

Wody Polskie wyłoniły inżyniera kontraktu przy przebudowie jednego z budynków kompleksu „Szczecińskiej Wenecji”.

Mowa o zadaniu „Przebudowa budynku przy ul. Kolumba w Szczecinie na siedzibę PGW WP RZGW Szczecin”, które to planowane jest do zrealizowania w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Inżynier kontraktu będzie zarządzać, koordynować i prowadzić bieżący nadzór nad inwestycją. Będzie również odpowiedzialny za udział w przeglądach prac inwestycyjnych w okresie gwarancji. W przetargu złożono cztery oferty. Najkorzystniejsza okazała się oferta firmy Najda Consulting, która swoją pracę wyceniła na 749 tysięcy złotych.

- Jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na wykonawcę, a na finał prac zaczekamy do końca 2023 roku - mówi Michał Kaczmarek, rzecznik prasowy Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Społeczna funkcja nowego obiektu

Poza funkcją biurową i administracyjną, nowy obiekt będzie pełnić również funkcje społeczne.

– Chcielibyśmy, by na Kolumba odbywały się szkolenia i warsztaty dla młodych ludzi zainteresowanych żeglugą śródlądową. Przygotowujemy ambitny program edukacyjny, który realizować będziemy na miejscu. Planujemy również przestrzeń dla kół dyskusyjnych zajmujących się gospodarką morską oraz miejsce dla artystów zaangażowanych w kulturę marynistyczną – dodaje dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Ciekawa historia budynku

- Budynki należały do kompleksu gorzelni Lefevra, w latach 30. XX wieku mieściła się tam hurtownia pasz (Futtermittelhandlung) prowadzona M. Behera. Dodatkowo były tam kantory kupca Kistenmachera i Szczecińskiej Wytwórni Materiałów Metalowych (Stettiner Metallwaren-Industrie) prowadzonej przez M. Happa - wyjaśnia komisarz dr Marek Łuczak, policjant i autor książek o dziejach Szczecina i regionu.

ZOBACZ TEŻ:

Artykuł nawiązuje do naszego cyklu o ulicy Kolumba .Przypomnijmy, że nasza redakcja walczy o remont ulicy i poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym  w tej części miasta. Obecnie  mówi się o przebudowie torowiska najwcześniej w latach 2017/2018.  Szczecin będzie występował o dofinansowanie ze środków UE.Dawna nazwa ulicy to Oberwieck, Oberwiekstrasse (Górny Wik, czyli przedmieście Starego Miasta znane już w średniowieczu). Od dziewiętnastego wieku przy Kolumba powstawały zakłady przemysłowe. Spacer pozwoli zaznajomić się z pozostałością charakterystycznej dla tej części miasta zabudowy fabrycznej. Przy okazji można poznać dwa obiekty związane z komunikacją: byłą zajezdnię tramwajową oraz jeden z najbardziej znanych obiektów w mieście - dworzec kolejowy. Od tramwajów po biznes Kierując się z dworca w stronę pętli pomorzańskiej napotykamy niewątpliwie jeden z najciekawszych budynków, znajdujący się pod numerem 86 - 89. To obiekt po dawnej zajezdni tramwajowej. Jego dzieje sięgają 1885 roku, kiedy to Szczecińskie Towarzystwo Tramwajowe (Stettiner Strasseneisen-bahn Gesellschaft założono je w 1879 roku) wykupiło działki od spadkobierców radcy Rohma. Teren zakupiono za sumę 110 tys. marek, wraz z wyspą Jaskółczą (Rahminsel). Ponieważ spadkobierca radcy nie chciał dzielić terenu, więc musiano kupić całość. Zabudowę, która tu się znajdowała przystosowano do roli głównej zajezdni tramwajów konnych. Były tu pomieszczenia dla 90 koni, 22 wagonów, razem z z warsztatami i magazynami paszowymi. Wraz z elektryfikacją linii tramwajowych zmieniło się też oblicze budynku. W miejsce magazynu paszowego postawiono maszynownię zasilającą linię w prąd. W końcu XIX wieku zajezdnia uzyskała kształt, który możemy z drobnymi zmianami podziwiać do dzisiaj. Przy ulicy Kolumba stanęły trzy hale wagonowe (jeszcze w 1920 część jednej z hal służyła za stajnię), kuźnia, warsztaty, wspomniana maszynownia oraz budynki mieszkalno - administracyjne.

Historia ul. Kolumba, co tętniła produkcją alkoholi i drożdży

Bądź na bieżąco i obserwuj:

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński