Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Turystyczny hit lata na Pomorzu. Przekop Mierzei Wiślanej cieszy się ogromną popularnością. Tysiące turystów na mostach i jednostek w śluzie

Tomasz Chudzyński
Tomasz Chudzyński
Wideo
od 16 lat
Do końca zbliża się pierwszy sezon wakacyjny na przekopie Mierzei Wiślanej. Kanał żeglugowy ma mieć, w założeniu, głównie znaczenie gospodarcze, jednak dopóki cała inwestycja nie zostanie sfinalizowana, z hydrotechnicznej budowli przecinającej mierzeję korzystają głównie żeglarze, jednostki Urzędu Morskiego i techniczne, pracujące przy budowie drogi wodnej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, jeszcze w trakcie prac budowlanych, stał się turystyczną atrakcją. Ten stan utrzymuje się nadal. Deptaki przy przekopie są pełne spacerujących turystów, a parkingi samochodów i autobusów. Ostrożne szacunki wskazują, że dziennie, w czasie wakacyjnych miesięcy, przekop odwiedza dwieście osób (w weekendy liczba ta jest znacznie wyższa).

- Przekop stał się niewątpliwie wielką atrakcją Mierzei Wiślanej, i dość nieoczekiwaną. Ten obiekt odwiedzają tłumy – mówi Adrian Bogusłowicz, szef Lokalnej Organizacji Turystycznej w Krynicy Morskiej.

Przekop mierzei to jednak przede wszystkim ruch wodny. Od lipca, w każdą wakacyjną sobotę, kursują na trasie Gdynia-przekop statki wycieczkowe Żeglugi Gdańskiej. Według statystyk Urzędu Morskiego w Gdyni, od rozpoczęcia sezonu żeglarskiego w maju do lipca, przez kanał przepłynęły 634 jednostki, czego 492 to były rekreacyjne jachty. Śluzę przekopu pokonywały też statki pasażerskie białej floty, handlowe, jednostki Urzędu Morskiego, nieliczne kutry rybackie oraz jednostki techniczne, wykorzystywane do budowy dalszej części drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany.

Inwestycja bowiem, której elementem są przekop mierzei, nadal trwa. Rozwój handlu spodziewany jest po zakończeniu prac przy pogłębianiu torów wodnych na Zalewie Wiślanym, kanału prowadzącego do Elbląga oraz samej modernizacji portu w tym mieście. Zakończenie prac przewidziano na jesień tego roku. Termin ten nie dotyczy jednak portu w Elblągu. O to, kto ma zapłacić za tę inwestycję, spierają się rząd z lokalnym samorządem.

Ponad sześćset jednostek przepłynęło od maja do lipca kanałem przez Mierzeję Wiślaną. Większość to były turystyczne jachty, ale śluzą łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym przechodziły też statki techniczne, wykorzystywane do budowy nowej trasy wodnej.

Prace przy budowie drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, której jednym z najważniejszych elementów jest kanał żeglugowy przez mierzeję, mają się zakończyć jesienią tego roku – tak zapowiadał niedawno Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury. Niemal zakończone są prace na kanale prowadzącym od Zalewu Wiślanego do portu w Elblągu. Jest on poszerzany i pogłębiany. Powstał też nowy most obrotowy we wsi Nowakowo, na tzw. Wyspie Nowakowskiej. Zastąpi on dawną przeprawę promową. Nowa konstrukcja była konieczna, by planowana żegluga przebiegała sprawnie.

- Zniknie problem z otwieraniem i zamykaniem przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Wyspa połączona jest obecnie z lądem stałym mostem pontonowym, który jest w bardzo złym stanie technicznym. Nowy, obrotowy most obraca się wokół pionowej osi obrotu. Ułatwi on znacznie komunikację z Wyspą Nowakowską – mówił w czasie otwarcia mostu Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni (ta instytucja jest inwestorem „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoka Gdańską”).

Zaznaczmy, w ramach inwestycji Urząd Morski wytyczył, zbudował i oznakował tory wodne na Zalewie Wiślanym, łączące wyjście z przekopu mierzei do kanału prowadzącego do Elbląga.

Spór o Elbląg. Sto milionów złotych czeka na inwestycję w infrastrukturę portową

Cała inwestycja jest niemal gotowa. Pozostaje jej ostatni, i wydaje się, najważniejszy w tym momencie element. Chodzi o sam port w Elblągu, który według planów, ma być głównym beneficjentem korzyści wynikających z budowy przekopu. Trwa jednak spór między rządem a elbląskim samorządem (port jest komunalny), która ze stron ma sfinansować pogłębienie ostatniego odcinka szlaku do portu, basenów portowych, ich modernizację czy budowę tzw. obrotnicy. Rząd stoi na stanowisku, że prace te powinien sfinansować właściciel terenów – czyli elbląski samorząd. Z kolei kierowana przez prezydenta Witolda Wróblewskiego lokalna administracja podkreśla, że tak istotny element całego przedsięwzięcia powinien być sfinansowany, podobnie jak pozostała część inwestycji, ze środków rządowych. Władze Elbląga dodają, że i tak na prace w porcie o wartości 100 mln zł miasta nie stać.

Co ciekawe, w kwietniu rząd zaproponował władzom Elbląga dofinansowanie tego zadania kwotą właśnie 100 mln zł, jednak pod warunkiem przejęcia większości udziałów w porcie. Samorządowcy nie zgodzili się na takie rozwiązanie. Tymczasem bez modernizacji portu w Elblągu, warta ok. 2 mld zł budowa szlaku wodnego z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany o długości 23 km, przestaje mieć pierwotny sens. Dodajmy, w założeniu, cała inwestycja miała sprawić, że przeładunki towarowe w elbląskim porcie wzrosną trzykrotnie, nawet do 1,5 mln ton rocznie. Miałby on przejąć część tonażu towarów z portu w Gdańsku.

Niespodziewana atrakcja. Tysiące turystów na przekopie Mierzei Wiślanej

Na razie jednak rośnie liczba jednostek pokonujących przekop Mierzei Wiślanej. Od momentu otwarcia kanału we wrześniu ub. roku, do końca lipca 2023 r. przepłynęło nim 1305 jednostek, większości rekreacyjnych. Tylko od początku tegorocznego sezonu żeglarskiego do lipca Kapitanat Portu Nowy Świat (jak nazywa się oficjalnie żeglugowa infrastruktura przekopu) zarejestrował 634 jednostki. Śluzą łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym przechodziły też statki techniczne, wykorzystywane do budowy nowej trasy wodnej.

Od połowy czerwca, w soboty, kursuje z Gdyni do przekopu statek pasażerski Żeglugi Gdańskiej (rejsy odbywać się będą do końca wakacji). Miejsce łączące Zatokę Gdańską i Zalew Wiślany chętnie odwiedzają także i „lądowi” turyści. Deptaki, zwłaszcza w czasie wakacyjnych weekendów, wypełniają spacerowicze. Dodajmy, po obu stronach Zalewu Wiślanego znajdują się przystanie i mariny żeglarskie (m.in. w Krynicy Morskiej, Kątach Rybackich, Fromborku czy Tolkmicku) gotowe do przyjęcia jachtów z turystami na pokładach.

- Przekop stał się niewątpliwie wielką atrakcją Mierzei Wiślanej, i dość nieoczekiwaną. Ten obiekt odwiedzają tłumy – mówi Adrian Bogusłowicz, szef Lokalnej Organizacji Turystycznej w Krynicy Morskiej.

Turystyczne znaczenie przekopu mierzei dostrzegają władze gminy Sztutowo, na terenie której znajduje się kanał żeglugowy. Teren wokół należy do Skarbu Państwa, ale samorząd posiada kilka działek w okolicy, które chce zagospodarować na cele turystyczne. Trwa procedura zmian planów zagospodarowania przestrzennego tych gruntów.

- Mierzeja Wiślana w związku z przekopem została na nowo odczarowana, a na pewno odkryta przez osoby, które wcześniej naszych okolic nie znały. Żeglarstwo to jedno, ale poza tym mamy przecież fantastyczne lasy, piękne plaże i morze, fantastyczne ścieżki rowerowe i piesze. Wydaje się też, że konieczna jest zmiana postrzegania przekopu w takich sposób, żeby był nie tylko kojarzony z Elblągiem, a właśnie z naszym samorządem, z Mierzeją Wiślaną i Pomorzem – tłumaczy wójt gminy Sztutowo, Robert Zieliński.

Urząd Morski w Gdyni informuje, że od 18 września 2022 roku do 20 sierpnia 2023 roku przez Kanał Żeglugowy prześluzowało się 1547 jednostek.

  • Od 01.01.2023 r. do 20.08.2023 r. prześluzowało się 1080 jednostek.
  • Od 01.06.2023 r. do 30.06.2023 r. prześluzowało się 200 jednostek.
  • Od 01.07.2023 r. do 31.07.2023 r. prześluzowało się 277 jednostek.
  • Od 01.08.2023 r. - 20.08.2023 r. prześluzowało się 239 jednostek.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński