Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwajowe priorytety w Szczecinie. Na co postawi miasto? To m.in. tramwaj do granic Mierzyna

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Zamierzenia są interesujące, bo to nie tylko tramwaj do granic Mierzyna, ale również drugi etap szybkiego tramwaju. Jest też zła wiadomość dla mieszkańców Gumieniec. Na liście nie ma torowiska przez ulicę Mieszka I.

- Potrzeb jest dużo i każde z tych zadań jest ważne. Ich realizacja będzie jednak uzależniona od możliwości budżetowych Miasta, jak również od możliwości pozyskania środków zewnętrznych - czy to środków z UE czy krajowych - wyjaśnia Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Miasta Szczecin ds. inwestycji. - Większa część z poniższych zadań nie ma opracowanej dokumentacji, stąd ciężko wskazać orientacyjny koszt jak i ramy czasowe. Natomiast całościowo są to setki milionów złotych. Czekamy na uruchomienie programów dofinansowań. Wtedy też dowiemy się o jakie środki możemy się starać i w konsekwencji, które zadania będziemy chcieli zrealizować w pierwszej kolejności.

Na liście budowy nowych tras jest torowisko do pętli przy centrum handlowym "Ster"

W 2019 roku unieważniono przetarg na wykonawcę prac i pomysł trafił na półkę. Natomiast w ubiegłym roku odbyły się konsultacje społeczne dotyczące budowy nowej linii. Tylko on-line, w konsultacjach wzięło udział 994 osób. Ankietę w formie drukowanej wypełniło 146 osób. Znaczna większość pytanych poparła budowę nowej linii (84,48 procent) i budowę pętli przy CH Ster (80,86 procent). Prawie 65 procent jest za tym, aby na nowej trasie kursowały tramwaje dwukierunkowe.

Kolejne priorytety to przedłużenie trasy tramwajowej w ramach drugiego etapu przebudowy ul. Szafera do pętli na Krzekowie, budowa torowiska od drugiego etapu Szafera do ul. Sosabowskiego-Taczaka. Miasto planuje również budowę torowiska tramwajowego przez ulicę 26 Kwietnia. Autorzy "Analizy ekonomicznych i technicznych aspektów koncepcji budowy torowiska wzdłuż ul. 26 Kwietnia na odcinku od al. Bohaterów Warszawy do ul. Derdowskiego", zarekomendowali rozwiązanie zakładające poprowadzenie dwutorowego torowiska od skrzyżowania ul. Krzywoustego i Bohaterów Warszawy, ulicą 26 Kwietnia, do skrzyżowania z ulicą Santocką, dalej wzdłuż ulicy Santockiej do skrzyżowania z ulicą Witkiewicza, a następnie ul. Witkiewicza do skrzyżowania z Derdowskiego. Na osiedlu Kaliny zaplanowano przystanek końcowy z torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych. Koncepcja zakłada na całej trasie budowę pięciu przystanków (w tym zintegrowanego z SKM) oraz toru odstawczego na południowym wlocie al. Bohaterów Warszawy, a także konieczność budowy dodatkowego toru odstawczego na drugim przystanku końcowym, przy Dworcu Głównym. Całkowita długość planowanego odcinka torowiska wynosi 2,2 km.

Miasto stawia również wśród priorytetów połączenie tramwajowe przez Łasztownię.
Wyspa miałaby zostać połączona linią od ul. Nabrzeże Wieleckie przez planowany Most Kłodny i dalej aż do połączenia z ul. Energetyków. Dziś widać już fragment torowiska z budowanego ronda na ulicy Energetyków. Według magistratu wśród najważniejszych zadań jest też budowa drugiego etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju i to nie jedną nitką, nie najkrótszą drogą do Kijewa.

Przypomnijmy, że w 2017 roku przeprowadzono konsultacje społeczne dotyczące przebiegu SST. Przepytano łącznie 1510 osób. Najwięcej ankietowanych, bo 645 wybrało wariant trasy W2, czyli Turkusowa-Handlowa-Łubinowa-Struga-osiedle Kijewo (pomiędzy ul. Niedźwiedzią i Pawią), jako najwygodniejszy dla podróży po Prawobrzeżu. Ten sam wariant 660 osób wybrało jako najwygodniejszy dla podróży między prawo- a lewobrzeżną częścią miasta.

Drugi najbardziej popularny wariant dla podróży po dzielnicy wśród ankietowanych to linia do osiedla Bukowego: Turkusowa-Handlowa-Swojska-Nad Rudzianką-Gwarna do Kijewa. Najmniej osób chciałoby jeździć nitką SST z Turkusowej przez Handlową-Dąbska do pętli w Kijewie.

ZOBACZ TEŻ:

Torowa rewolucja w Szczecinie: są kłopoty z dostawą materiał...

Jeszcze wcześniej - w 2016 roku - nasza redakcja - prowadziła akcję „Głos na tory”. Próbowaliśmy wówczas ustalić - wspólnie z czytelnikami - priorytety w budowie linii tramwajowych. Nasi czytelnicy uważali, że za pętlą przy ul. Turkusowej linia powinna się rozwidlać na dwie niezależne trasy: jedna powinna wjeżdżać do osiedla Słonecznego, z kolei druga nitka SST zbierałaby pasażerów z osiedla Bukowego.

Poza budową nowych tras magistrat wskazuje na potrzeby remontowe obecnych torowisk. Konieczny jest remont torowiska przez ul. Mickiewicza, a także remont trasy "szóstki" od Nabrzeża Wieleckiego-Jana z Kolna-Łady-Firlika-Stalmacha-Dębogórskiej-Światowida do pętli Gocław.

Na liście najważniejszych inwestycji nie ma nitki tramwajowej przez ulicę Mieszka I aż do osiedla Reda.

- Linia na Mieszka I to dalsza perspektywa, natomiast wiele rzeczy ma wpływ na to, które zadania realizowane są szybciej a które później. Temat jest otwarty i niewykluczone, że w którymś momencie przyjdzie czas na szerszą dyskusję w tym zakresie - tłumaczy Piotr Zieliński.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński