Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stargard. Jest nowa koncepcja funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania

Wioletta Mordasiewicz
Wioletta Mordasiewicz
Konsultacje w sprawie Strefy Płatnego Parkowania w Stargardzkim Centrum Kultury.
Konsultacje w sprawie Strefy Płatnego Parkowania w Stargardzkim Centrum Kultury. Wioletta Mordasiewicz
Koncepcję funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania przedstawiono na spotkaniu z mieszkańcami.

Nowa koncepcja dalszego funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania, przedstawiona w Stargardzkim Centrum Kultury, zakłada jej poszerzenie o kolejne ulice oraz utworzenie Placów Płatnego Postoju. W zamian, w mieście będzie mniej tłoczno, a miejska komunikacja tańsza niż obecnie. To pomysł miejskich urzędników na zwiększenie rotacji samochodów na stargardzkich parkingach. Podobne rozwiązania, skutkujące wyprowadzeniem ruchu samochodowego z centrów miast stosują m.in. Wrocław czy Kraków.

Samochodów przybywa w Stargardzie i powiecie w dużym tempie. Każdego roku miejscowy wydział komunikacji rejestruje ok. 3 tys. kolejnych pojazdów.

- Mimo ułatwień komunikacyjnych takich jak budowa rond, parkingów, ścieżek rowerowych komfort życia nam spada, bo samochodów jest w mieście coraz więcej - mówi Rafał Zając, prezydent Stargardu. - Chcemy zmienić filozofię myślenia mieszkańców na taką, by zamiast wsiadać do samochodu, korzystać z miejskiej komunikacji, która będzie tańsza niż podróżowanie autem.

Poza poszerzeniem strefy zakłada się, że parkowanie w niej byłoby droższe niż obecnie.

- Głównym tego celem jest zwiększenie rotacji aut, skrócenie czasu ich postoju oraz zachęcenie do korzystania z komunikacji zbiorowej i rowerów - mówi Dariusz Domaradzki z firmy Trafficom Inżynieria Drogowa, która przygotowała prezentację dla stargardzian.

Miasto proponuje zwiększenie SPP oraz utworzenie Płatnych Placów Postojowych (PPP) w pobliżu centrów handlowych w ścisłym centrum miasta czy przy obiektach użyteczności publicznej. Proponuje utworzenie ich m.in. przy ulicach Wyszyńskiego, Czarnieckiego i Skarbowej, na dawnej pętli autobusowej przy pl. Wolności czy też przy ratuszu.

Pół godziny parkowania w strefie czy też na płatnym placu miałoby kosztować 1 zł, godzina zaś 2 zł. W zamian miejski przewoźnik proponuje tańszą komunikację. Bilet jednorazowy z 2,80 mógłby kosztować 2 zł, a ulgowy 1 zł. Automatycznie spadłyby ceny innych biletów m.in. 10-przejazdowych z 24 do 20 zł.

- Takie ceny nie będą jednak możliwe, jeśli w Stargardzie nie będzie strefy - zastrzega Jan Gumuła, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Stargardzie.

Pomysłodawcy poszerzenia strefy zapewniają, że zwiększą się możliwości płacenia za parkowanie. Obiecują wprowadzenie płatności mobilnych i zbliżeniowych, w tym także za abonamenty, a także reklamacje online. Planują zastosowanie systemu start/stop, czyli płacenia za rzeczywisty czas postoju w strefie.

O losie koncepcji funkcjonowania strefy mają jednak zdecydować mieszkańcy. Jeśli będzie ich akceptacja, nowe zasady wejdą w życie we wrześniu. Niedługo na stronie internetowej miasta pojawią się informacje dotyczące referendum.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński