Prezydent RP przyjechał w czwartek do Świnoujścia, by przyjrzeć się budowie tunelu, który drążony jest pod Świną od marca. Dzień przed jego przyjazdem do przekopania się na drugą stronę, tzn. z wyspy Uznam na wyspę Wolin pozostało zaledwie 30 metrów.
- Spektakularna inwestycja. - Łączy Świnoujście z resztą kraju. Czyli, to epokowe wydarzenie ma również wymiar symboliczny. - Już dosłownie za kilkadziesiąt godzin zostanie położony ostatni pierścień i tunel zostanie przewiercony – powiedział dziennikarzom na specjalnie zorganizowanej konferencji prasowej prezydent Andrzej Duda. – Ale pracy jest jeszcze sporo. Przypomnę, otwarcie tunelu zaplanowano dopiero za rok.
Prezydent, przed spotkaniem z dziennikarzami, wszedł do tunelu od strony centrum Świnoujścia, czyli od wyspy Uznam. Przeszedł nim 1455 metrów, tyle jest już wydrążone pod Świną. Na prawy brzeg rzeki przepłynął promem, a potem oglądał efekty wielomiesięcznej pracy od drugiej strony.
- To tunel ku sercu Polski. Zwykliśmy mówić, że w Świnoujściu Polska się zaczyna. Niech więc będzie to tunel od Świnoujścia. Właśnie ku sercu kraju – zauważył prezydent.
Andrzej Duda podkreślił, że nowa przeprawa to nie tylko wielka rzecz dla mieszkańców Świnoujścia, ale także dla wszystkich Polaków.
- Ona ma znaczenie symboliczne. Polityczne i strategiczne. Gratuluję Świnoujściu, że nie zrzuciło wszystkiego na barki państwa, ale samo włączyło się w finansowanie tej inwestycji. Niezbędnej dla Rzeczypospolitej – zakończył prezydent.
W Świnoujściu towarzyszyli mu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, podsekretarz stanu Marek Gróbarczyk i zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska.
Andrzej Adamczyk wspomniał łzy wiceprezydent Świnoujścia kiedy kiedyś w Sejmie usłyszała, że tego tunelu pod Świną nie będzie. I dodał, że wszyscy Polacy zasługują na bezpieczne drogi, po czym zapewnił, że już wkrótce Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi przetarg na wykonanie projektu zachodniej obwodnicy Szczecina.
- Chyba im wszystkim kopary opadły – mówił wyraźnie uradowany Marek Gróbarczyk. Przypomniał słowa wypowiedziane przez ówczesnego premiera Donalda Tuska, który tunel w Świnoujściu określił fanaberią, na którą Polaków nie stać.
- Dzięki staraniom zachodniopomorskich parlamentarzystów w tym Joachima Brudzińskiego i Leszka Dobrzyńskiego, radnych Szczecina i województwa ten tunel powstaje – mówił dalej.
SPRAWDŹ TEŻ:
Tunel drążony pod dnem Świny ma mieć w sumie 1484 metry. Wierci go maszyna specjalnie w tym celu przywieziona z Chin: TBM Wyspiarka.
Cała inwestycja oficjalnie nazywa się: „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną”. Będzie stałym połączeniem (jako część drogi krajowej nr 93) lewobrzeżnej części Świnoujścia (i centrum miasta) z prawobrzeżem i resztą kraju. Od zachodu wlot do tunelu powstanie w sąsiedztwie ul. Karsiborskiej, a na wschodzie przy ul. Fińskiej. Tunel pod Świną ma być gotowy dokładnie za rok, 17 września 2022 roku.
To niezwykle ważna inwestycja - jedna z najważniejszych obecnie prowadzonych w Zachodniopomorskiem. Wyspa Uznam nie ma połączenia drogowego z resztą Polski - jedyna istniejąca droga prowadząca do miasta wymaga przejazdu przez Niemcy. Od zawsze jedynym połączeniem obu części Świnoujścia jest przeprawa promowa - średni czas przeprawy przez Świnę (wraz z oczekiwaniem na wjazd na prom) zajmuje 40 minut. Gorzej jest latem. Wtedy czas przeprawy wydłuża się nawet do kilku godzin. A gdy jest zła pogoda, na jakiś czas kursowanie promów może być nawet wstrzymane.
Inwestycja ma kosztować (brutto) ponad 900 mln zł, z czego prawie 800 mln zł pochodzi z funduszy unijnych (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020). Pozostałą część kwoty przekazało Miasto Świnoujście. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol - Szczecin S.A. Planowana całkowita długość dróg dojazdowych to 3,4 km. Długość wjazdu na wyspie Uznam w ścianach szczelinowych: około 460 m, długość wyjazdu na wyspie Wolin w ścianach szczelinowych: około 420 m.
Przejazd pod Świną będzie przygotowany w obu kierunkach tzw. tunelem jednorurowym. Szerokość pasów ruchu: jeden w każdym kierunku - po 3,5 metry każdy plus pasy awaryjne.
ZOBACZ TAKŻE:
Budowa tunelu w Świnoujściu. 200 metrów do celu i czeka beto...
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Czy technologie niszczą psychikę dzieci?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?