- Na całej długości modernizowana linia będzie dwutorowa - zapewnia Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
To odpowiedź na wypowiedź Franka Gotzmanna, dyrektora Urzędu Związku Gmin w Gartz nad Odrą. Czego dotyczyła?
- Ogólnie rzecz biorąc, jest to dobra koncepcja rozbudowy. Przekonuje ona do siebie wieloma doskonałymi aspektami, ale ma jeden poważny mankament: pozostanie jednotorowy odcinek na linii 408 przed dworcem głównym w Szczecinie. Linia o długości 138 km pomiędzy Berlinem a Szczecinem pozostałaby wtedy na odcinku około jednego kilometra jednotorowa. Badania ruchu już w 2020 roku wykazały, że ten odcinek będzie później wąskim gardłem. Dlaczego teraz miałoby się to nie udać na jednym kilometrze, jest niezrozumiałe - powiedział Frank Gotzmann.
Inwestycja o której mowa to modernizacja polskiego odcinka linii Szczecin-Berlin. Zadanie „Prace na linii kolejowej nr 408 i 409 na odcinku Szczecin Główny - Szczecin Gumieńce - granica państwa, etap I: linie kolejowe nr 408 i 409” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów sieci TEN-T” to przełom w ramach modernizacji szlaku kolejowego do stolicy Niemiec. Celem inwestycji jest skrócenie czasu przejazdu do granicy. Jednotorowa dziś linia 409 zostanie rozbudowana o drugi tor, chociaż rozważane była tylko tzw. mijanka w Kołbaskowie. Jej przepustowość pozwoli na kursowanie 25 par pociągów pasażerskich oraz co najmniej 20 par pociągów towarowych na dobę.
- Prace na odcinku przygranicznym PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadzą równolegle z pracami DB Netze, w ramach tego samego zamknięcia linii w 2024 roku. Polska strona zdecydowała, że dobudowany będzie drugi tor, wykonana elektryfikacja i pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością 160 km/h, a towarowe V 120 km/h - powiedział dla portalu rynek-kolejowy.pl, Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Na zmodernizowanej linii pojawią się nowe przystanki:
- Szczecin Pomorzany,
- Warzymice,
- Przecław,
- Kołbaskowo.
W planach jest również budowa wiaduktów nad ulicą Cukrową oraz drogą do Rajkowa. PKP PLK przewiduje powiększenie stacji Szczecin Główny o nowy peron 5. Będzie to peron jednokrawędziowy o długości 200 metrów. Dojście do niego ma być zapewnione za pomocą rozbudowy kładki łączącej perony z ulicami Czarnieckiego i Kolumba.
ZOBACZ TEŻ:
Bądź na bieżąco i obserwuj:
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?