MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wąskotorówki w naszym regionie z rekordem popularności

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Regularny sezon przewozowy Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej rozpocznie się w tym roku 27 kwietnia i potrwa do 29 września. W tym czasie pociągi kursować będą codziennie, według rozkładu jazdy. Nadmorska wąskotorówka wyjeżdżać będzie codziennie z zajezdni w Gryficach, a po dotarciu do Trzęsacza pociąg kursować będzie wahadłowo 5 razy, na 10- kilometrowej trasie, pomiędzy Trzęsaczem i Pogorzelicą. Ostatni kurs będzie kursem powrotnym do bazy technicznej w Gryficach. Po sezonie głównym, od października pociągi kursować będą w trybie posezonowym, w określonych terminach, a także w okresie Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku.
Regularny sezon przewozowy Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej rozpocznie się w tym roku 27 kwietnia i potrwa do 29 września. W tym czasie pociągi kursować będą codziennie, według rozkładu jazdy. Nadmorska wąskotorówka wyjeżdżać będzie codziennie z zajezdni w Gryficach, a po dotarciu do Trzęsacza pociąg kursować będzie wahadłowo 5 razy, na 10- kilometrowej trasie, pomiędzy Trzęsaczem i Pogorzelicą. Ostatni kurs będzie kursem powrotnym do bazy technicznej w Gryficach. Po sezonie głównym, od października pociągi kursować będą w trybie posezonowym, w określonych terminach, a także w okresie Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. NKW
Najwięcej pasażerów (184,5 tys.) podróżowało po wąskim torze w naszym województwie, gdzie przewozy realizowały Nadmorska i Koszalińska Kolej Wąskotorowa. Tak wynika z raportu Urzędu Transportu Kolejowego.

- To był bardzo dobry rok dla działających w naszym kraju kolei wąskotorowych. W 2023 r. z ich usług skorzystało ponad 948 tys. osób. Z danych zbieranych przez UTK wynika, że wyższy wynik – 975 tys. pasażerów – był tylko w 2016 roku - mówi dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Z danych zadeklarowanych w corocznym sprawozdaniu przez operatorów 26 kolei wąskotorowych wynika, że w 2023 r. w Polsce było czynnych prawie 443,2 km linii wąskotorowych.

Najwięcej pasażerów w 2023 roku miała Nadmorska Kolej Wąskotorowa, która obsłużyła 163,2 tys. pasażerów. To 17,2 procent udział na tle analizowanych kolei kursujących po wąskim torze. Nieznacznie mniej osób podróżowało składami Bieszczadzkiej Kolei Wąskotorowej (158,2 tys. i 16,7% udział). Z usług Kolejki Parkowej Maltanka skorzystało 117,5 tys. osób – to 12,4 procent wszystkich pasażerów kolei wąskotorowej w 2023 roku.

W podziale na województwa najwięcej kilometrów linii wąskotorowej jest w województwie podkarpackim (61,2 km), gdzie kursują Bieszczadzka Kolejka Leśna i Przeworska Kolej Wąskotorowa. W województwie zachodniopomorskim Nadmorska i Koszalińska Kolej Wąskotorowa użytkowały łącznie 59,9 km linii wąskotorowych. Trzecie pod względem długości linie (56,4 km) ma województwo
wielkopolskie, które może się poszczycić aż 7 czynnymi kolejami wąskotorowymi w 2023 r.

W bieżącym roku NKW może poprawić bardzo dobry rekord przewozów. 27 kwietnia 2024 r., wcześniej nią zwykle Nadmorska Kolej Wąskotorowa rozpocznie nowy sezon przewozowy, który w tym roku potrwa do 29 września. W tym okresie pociągi kursować będą codziennie, według regularnego rozkładu jazdy.

- Tak jak w latach ubiegłych kolejka wyjeżdżać będzie codziennie o 8:40 z zajezdni w Gryficach, by po dotarciu do gminy Rewal kursować wahadłowo, na nadmorskim odcinku pomiędzy stacjami krańcowymi w Trzęsaczu i Pogorzelicy. Po pięciu pętlach wąskotorówka powróci ostatnim kursem do Gryfic. Składy retro ciągnięte będą przez lokomotywę spalinową Lxd2. Na trasie okolicznościowo kursować będzie również wagon motorowy MBxd2 - mówi Maciej Łozdowski z NKW.

Przejazd pociągu na trasie z Gryfic do Pogorzelicy to prawie dwugodzinna podróż zabytkową trasą wśród malowniczych nadmorskich krajobrazów. Na szlaku wąskotorówki znajduje się wiele ciekawych zabytków, takich jak latarnia morska z 1866 r. w Niechorzu, ruiny średniowiecznego kościoła na klifie, zespół pałacowo- folwarczny z XVII w. w Trzęsaczu, neogotycki pałac w Dreżewie, czy dworska rezydencja z końca XVIII w. w Rybokartach.

Stacje na trasie Gryfice- Pogorzelica.

1. Gryfice

2. Popiele

3. Rybokarty

4. Niedźwiedziska

5. Modlimowo

6. Paprotno

7. Karnice

8. Dreżewo

9. Trzęsacz

10. Rewal

11. Śliwin

12. Niechorze Latarnia

13. Niechorze Gł.

14. Pogorzelica Sandra

15. Pogorzelica

Trasa Trzęsacz - Pogorzelica

Jest to trasa nadmorska o długości 9,9 km przebiegająca przez 5 miejscowości gminy Rewal i łącząca ze sobą 7 stacji.

Pierwszy pociąg z Trzęsacza do Pogorzelicy odjeżdża o godz. 10:00.

Przejazd pomiędzy dwiema skrajnymi stacjami: Trzęsaczem i Pogorzelicą trwa 34 minuty.

Po osiągnięciu stacji krańcowych następuje przestawienie lokomotywy.

Ostatni kurs pociągu z Pogorzelicy do Trzęsacza jest o godz. 17:45. Jest to jednocześnie kurs powrotny do zajezdni w Gryficach.

Na trasie Trzęsacz- Pogorzelica znajduje się wiele zabytków architektury oraz atrakcji turystycznych. Do miejsc szczególnie wartych odwiedzenia należą m.in.

Latarnia morska z 1866 r. w Niechorzu

Ruiny średniowiecznego kościoła na Klifie w Trzęsaczu

Kościół neogotycki z 1896 r. w Trzęsaczu

Zespół Pałacowy z zabytkowym parkiem w Trzęsaczu

Stacje na trasie Gryfice- Pogorzelica.

1. Trzęsacz (dworze i peron z wiatą)

2. Rewal (dworzec i peron z wiatą)

3. Śliwin (dworzec)

4. Niechorze Latarnia (dworzec)

5. Niechorze Główne (peron z wiatą)

6. Pogorzelica Sandra (peron)

7. Pogorzelica (dworzec)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tragiczne zdarzenie na Majorce - są zabici i ranni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński