- Prace na odcinku przygranicznym PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadzą równolegle z pracami DB Netze, w ramach tego samego zamknięcia linii w 2024 roku. Polska strona zdecydowała, że dobudowany będzie drugi tor, wykonana elektryfikacja i pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością 160 km/h, a towarowe V 120 km/h - powiedział dla portalu rynek-kolejowy.pl, Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Zadanie „Prace na linii kolejowej nr 408 i 409 na odcinku Szczecin Główny - Szczecin Gumieńce - granica państwa, etap I: linie kolejowe nr 408 i 409” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów sieci TEN-T” to przełom w ramach modernizacji szlaku kolejowego do stolicy Niemiec. Celem inwestycji jest skrócenie czasu przejazdu do granicy. Jednotorowa dziś linia 409 zostanie rozbudowana o drugi tor, chociaż rozważane była tylko tzw. mijanka w Kołbaskowie. Jej przepustowość pozwoli na kursowanie 25 par pociągów pasażerskich oraz co najmniej 20 par pociągów towarowych na dobę.
Na zmodernizowanej linii pojawią się nowe przystanki:
- Szczecin Pomorzany (pod wiaduktem na alei Powstańców Wielkopolskich, który powstaje w ramach SKM),
- kolejne to Warzymice,
- Przecław
- i Kołbaskowo.
ZOBACZ TEŻ:
W planach jest również budowa wiaduktów nad ulicą Cukrową oraz drogą do Rajkowa. PKP PLK przewiduje powiększenie stacji Szczecin Główny o nowy peron 5. Będzie to peron jednokrawędziowy o długości 200 metrów. Dojście do nowego peronu ma być zapewnione za pomocą rozbudowy kładki łączącej perony z ulicami Czarnieckiego i Kolumba.
Wiemy, co dzieje się po niemieckiej stronie szlaku kolejowego Szczecin-Berlin
Trwają pierwsze prace na odcinku z Angermünde do Passow. W ramach modernizacji odcinek zostanie dostosowany do prędkości 160 kilometrów na godzinę, zostanie przebudowana istniejąca sieć trakcyjna oraz zmodernizowany peron na stacji w Passow.
Na odcinku z Passow do granicy z Polską - o długości 30 kilometrów - rozpoczęcie prac budowlanych jest zaplanowane na 2024 rok. Zostanie zbudowany drugi tor, rozebrany po wojnie w ramach reparacji na rzecz ZSRR. Niemiecki przewoźnik chce również zelektryfikować linie a przy okazji zmodernizować dworce w Schönow, Casekow, Petershagen i Tantow. Na trzech pierwszych stacjach zostanie zbudowany drugi peron, a standardem będzie wyposażenie w linii system ETCS (European Train Control System), co pozwala m.in. na automatyczne sterowanie pociągiem, np. hamowanie w przypadku przekroczenia dopuszczalnej maksymalnej szybkości. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły rozwinąć prędkość 160 km na godzinę.
ZOBACZ TEŻ:
Wrak niemieckiego pociągu dalej straszy przy przejeździe kol...
Bądź na bieżąco i obserwuj:
iPolitycznie - Dominik Tarczyński - skrót 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?