Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Modernizacja lini kolejowej Szczecin-Berlin. Będzie drugi tor do Berlina, nowe przystanki i wiadukty. Kiedy koniec prac?

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację linii od stacji Szczecin Główny przez Szczecin Gumieńce do granicy państwa. Linia do granicy ma zostać dostosowana do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich.

- Prace na odcinku przygranicznym PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadzą równolegle z pracami DB Netze, w ramach tego samego zamknięcia linii w 2024 roku. Polska strona zdecydowała, że dobudowany będzie drugi tor, wykonana elektryfikacja i pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością 160 km/h, a towarowe V 120 km/h - powiedział dla portalu rynek-kolejowy.pl, Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Zadanie „Prace na linii kolejowej nr 408 i 409 na odcinku Szczecin Główny - Szczecin Gumieńce - granica państwa, etap I: linie kolejowe nr 408 i 409” w ramach projektu „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów sieci TEN-T” to przełom w ramach modernizacji szlaku kolejowego do stolicy Niemiec. Celem inwestycji jest skrócenie czasu przejazdu do granicy. Jednotorowa dziś linia 409 zostanie rozbudowana o drugi tor, chociaż rozważane była tylko tzw. mijanka w Kołbaskowie. Jej przepustowość pozwoli na kursowanie 25 par pociągów pasażerskich oraz co najmniej 20 par pociągów towarowych na dobę.

Na zmodernizowanej linii pojawią się nowe przystanki:

  • Szczecin Pomorzany (pod wiaduktem na alei Powstańców Wielkopolskich, który powstaje w ramach SKM),
  • kolejne to Warzymice,
  • Przecław
  • i Kołbaskowo.

ZOBACZ TEŻ:

W planach jest również budowa wiaduktów nad ulicą Cukrową oraz drogą do Rajkowa. PKP PLK przewiduje powiększenie stacji Szczecin Główny o nowy peron 5. Będzie to peron jednokrawędziowy o długości 200 metrów. Dojście do nowego peronu ma być zapewnione za pomocą rozbudowy kładki łączącej perony z ulicami Czarnieckiego i Kolumba.

Wiemy, co dzieje się po niemieckiej stronie szlaku kolejowego Szczecin-Berlin

Trwają pierwsze prace na odcinku z Angermünde do Passow. W ramach modernizacji odcinek zostanie dostosowany do prędkości 160 kilometrów na godzinę, zostanie przebudowana istniejąca sieć trakcyjna oraz zmodernizowany peron na stacji w Passow.

Na odcinku z Passow do granicy z Polską - o długości 30 kilometrów - rozpoczęcie prac budowlanych jest zaplanowane na 2024 rok. Zostanie zbudowany drugi tor, rozebrany po wojnie w ramach reparacji na rzecz ZSRR. Niemiecki przewoźnik chce również zelektryfikować linie a przy okazji zmodernizować dworce w Schönow, Casekow, Petershagen i Tantow. Na trzech pierwszych stacjach zostanie zbudowany drugi peron, a standardem będzie wyposażenie w linii system ETCS (European Train Control System), co pozwala m.in. na automatyczne sterowanie pociągiem, np. hamowanie w przypadku przekroczenia dopuszczalnej maksymalnej szybkości. Po zakończeniu prac pociągi będą mogły rozwinąć prędkość 160 km na godzinę.

ZOBACZ TEŻ:

Wrak niemieckiego pociągu dalej straszy przy przejeździe kol...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński