Nasza Loteria

Nextbike rezygnuje ze stolicy. Jak będzie w Szczecinie?

Szymon Wasilewski
Szymon Wasilewski
Firma Nextbike Polska nie wzięła udziału w przetargu na rozbudowę Veturilo, czyli warszawskiego systemu roweru miejskiego. Za kilka miesięcy taki przetarg może ogłosić Szczecin, ponieważ w listopadzie kończy się umowa z operatorem. Jakie są możliwe scenariusze?

Pod koniec maja informowaliśmy, że firma Nextbike Polska złożyła wniosek o upadłość.

"Zagrożenie niewypłacalnością to efekt pandemii wirusa SARS-CoV-2. Spowodowało to nagłe i niemożliwe do przewidzenia negatywne skutki finansowe dla spółki. Nextbike Polska, podobnie jak wiele innych firm z branży transportowej, boryka się obecnie z gwałtownym spadkiem przychodów w związku z obowiązującym do 1 kwietnia do 5 maja br. zakazem korzystania przez użytkowników z rowerów miejskich"

- wyjaśniał wówczas zarząd przedsiębiorstwa zaznaczając, że funkcjonowanie 39 systemów w Polsce, w tym szczecińskiego, nie jest zagrożone.

CZYTAJ TEŻ: Nextbike składa wniosek o upadłość. Co dalej ze Szczecińskim Rowerem Miejskim Bike_S? - 20.05.2020

Faktycznie, nie ma żadnych symptomów, aby dotychczasowa działalność sieci wypożyczalni była zagrożona. Firma będąca obecnie w restrukturyzacji, zgodnie z umową dostarczyła w maju do Szczecina 63 nowe, zamówione przez gminę jednoślady. Nextbike chwali się, że w ciągu miesiąca od powrotu jednośladów komunalnych na ulice polskich miast, w których firma ma swoje wypożyczalnie, z ich pojazdów skorzystano 770 tys. razy. Od 6 maja przybyło ok. 32,6 tys. nowych użytkowników.

Niepokojąca jednak jest przyszłość. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie rozpisał przetarg na operatora Veturilo na lata 2021-28. Obecna, czteroletnia umowa z firmą Nextbike kończy się w tym roku. Tutaj ofertę przedstawił tylko jeden podmiot - Marfina SL z miejscowości Sabadell pod Barceloną.

Nextbike nie wystartował w postępowaniu. Przedsiębiorstwo podkreśla, że za taką decyzją nie stała sytuacja finansowa spółki. Przyczyną były m.in. warunki przetargu, które nie spełniły jej oczekiwań. W oświadczeniu czytamy m.in. że zamawiający nie uwzględnił wzrostu cen, oraz zwiększenia ryzyka w wyniku pandemii Covid-19. Epidemia koronawirusa spowodowała także znaczne wydłużenie realizacji zamówień u producentów, co zdaniem firmy może być problematyczne w kontekście terminów zaproponowanych przez Warszawę.

zobacz też:

Przypomnijmy, że w przypadku stolicy chodzi o potężną inwestycję: 6410 rowerów ulokowanych na 505 stacjach. Nowością ma być wypożyczalnia długoterminowa nietypowych pojazdów – m.in. elektrycznych, handbike’ów, cargo bike’ów. Dla porównania, w Szczecinie dziś jest 87 stacji (29 na Prawobrzeżu, 58 na Lewobrzeżu) i 742 rowerów. Warszawa przewidziała na rozbudowę 128 mln zł brutto, jedyna oferta sięga aż 170,880 mln zł netto. Za to w znacznie mniejszym Kędzierzynie-Koźlu (14 stacji, 70 rowerów) miasto przedłużyło właśnie umowę z firmą do 2022 roku.

Podobnie jak w Warszawie, w tym roku (w listopadzie) kończy się umowa Nextbike ze Szczecinem. Jakie są scenariusze? Najprostszym wyjściem będzie aneksowanie umowy. Szczecin jednak myśli też o rozbudowie systemu i wprowadzeniu rowerów czwartej generacji. Nie wiadomo jednak, czy w związku z kłopotami z obecnym budżetem, wywołanymi m.in. przez koronawirusa, taka inwestycja w przyszłym roku będzie możliwa. Przypomnijmy, że do tej pory na walkę z koronawirusem miasto wydało około 3,3 mln zł (takie dane podał sekretarz miasta Ryszard Słoka). Rezerwowym pomysłem jest też stworzenie własnego, niezależnego systemu miejskiego.

- W ciągu najbliższych miesięcy powinniśmy sobie odpowiedzieć na te pytania. Obecne kłopoty Nextbike to poważny sygnał, który także trzeba wziąć pod uwagę w kontekście ewentualnego rozwoju wypożyczalni roweru publicznego. Problem ten dotyczy wielu miast - mówi Wojciech Jachim, rzecznik NiOL.

Zdajesz na Kartę Rowerową? Sprawdź, czy znasz te zasady poruszania się rowerem!

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński