Marka Stoewer wraca do miejsca, gdzie powstała. Szczecin kupił muzealne perełki! [WIDEO, ZDJĘCIA]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Udostępnij:
750 tysięcy euro w trzech ratach - tyle Szczecin zapłaci za przejęcie prywatnej niemieckiej kolekcji. To kolekcja należąca do Manfrieda Bauera. Muzeum znajduje się w Wald-Michelbach w Hesji.

Z Niemiec do Szczecina trafi kilkaset eksponatów marki Stoewer:

  • 7 samochodów
  • 8 rowerów (jeden, to właściwie motorower)
  • 34 maszyny do pisania
  • 54 maszyny do szycia
  • kilkaset drobniejszych eksponatów.

Kto i jak wycenił

Kolekcję wycenili dwaj rzeczoznawcy – dr inż. Janusz Peszak i dr inż. Jan Kopeć. Znakomici fachowcy. Kto nie wierzy, niech ich wygoogluje. Pierwsza strona wyników wystarczy, aby pozbyć się wątpliwości, co do ich kompetencji.

Do wyceny eksponatów doktorzy inżynierowie wykorzystali:

  • średnie notowania rynkowe publikowane corocznie w europejskich katalogach: holenderskim Onschatbare Klassieker Jaarboek 28-2018 i niemieckim Oldtimer Markt Preise 2018
  • oferty sprzedaży zamieszczane na stronach internetowych prewarcar.co, mobile.de, e-bay.com
  • wyniki sprzedaży na aukcjach organizowanych przez wiodące europejskie i amerykańskie domy aukcyjne
  • zasięgali także opinii kolekcjonerów i renowatorów.

ZOBACZ TEŻ:

Ile to kosztuje?

Wartość całej kolekcji rzeczoznawcy oszacowali na: 3 mln 280 tys. 755 zł. Pierwsze eksponaty przyjadą do nas latem, zobaczymy je w muzeum jesienią.

787 kilometrów stąd jest drugi Szczecin

Muzeum Stoewera znajduje się w Wald-Michelbach w Hesji, niedaleko granicy francuskiej. Dokładnie 787 kilometrów dzieli je od dawnej fabryki Bernharda juniora i Emila Stoewerów w Szczecinie.

Muzeum w Wald-Michelbach zostało otwarte w kwietniu 2002 r. Stworzył je szczecinianin Manfried Bauer. Nie mógł mieszkać w rodzinnym Szczecinie, przez sporą część życia zbierał zatem rozproszone po świecie kawałki swego rodzinnego miasta. Skupił się na najbardziej znanej rodzinie szczecińskich przemysłowców.

– Pomimo tego że już jako młody człowiek lubiłem stare samochody, nie znałem nazwy Stoewer – wspomina Manfried Bauer, twórca muzeum. – Zmieniło się to dopiero w połowie lat 80. XX wieku. W 1984 roku, po raz pierwszy od czasów dzieciństwa, odwiedziłem moje rodzinne miasto Stettin. Później dowiedziałem się, że Stoewer miał swoją siedzibę w Stettinie i był trzecim najstarszym producentem samochodów w Europie.

Ekspozycja na parterze to głównie samochody marki Stoewer i związane z nimi akcesoria. Większość prezentowanych na wystawie aut została pieczołowicie i fachowo odrestaurowana. Muzealne stoewery często wyjeżdżają z muzeum, aby wziąć udział w zjazdach weteranów.

W piwnicy można zobaczyć maszyny do szycia, maszyny do pisania i rowery. Niektóre z nich są w oryginalnym stanie, inne zostały odrestaurowane.

– Odrestaurowane z miłością – podkreśla Manfried Bauer.

ZOBACZ TEŻ:

W piwnicy znajduje się również „Pokój Szczecina”, gdzie zwiedzający mogą dowiedzieć się więcej o rodzinnym mieście Stoewerów.

Muzeum posiada imponującą kolekcję oryginalnych plakatów, znaczków i dokumentów, które prezentowane obok pojazdów i maszyn Stoewerów, przenoszą widza do Szczecina końca XIX i pierwszych dekad XX wieku.

– Spędziłem 30 lat ze Stoewerami – mówi Manfried Bauer. – Kupiłem dwanaście samochodów, ale pięć z nich odstąpiłem. – Moje stoewery C2, S8, V5 sport, greif kabriolet i arkona phaeton, które znajdują się w Muzeum Stoewera, są jedynymi odrestaurowanymi samochodami tych modeli. Dwa kolejne samochody: V5 series 1 limousine i sedina limousine są wśród kilku zachowanych na świecie.

ZOBACZ TEŻ:

Wspaniałe zabytki na kołach zawitały do Szczecina [zdjęcia, wideo]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

SZKODA ŻE NIE PRZYJECHŁY AUTA STOWERA PRODUKOWANE DLA WERMACHTU KTÓRYMI TO CIĘŻARÓWKAMI POLAKÓW WYWOŻONO DO LASÓW ALBO DO OBOZÓW

d
do gosc
Do Gość: Radowicie to Berlin jest słowiańskim miastem ;) Proponuje poczytać chociaż o Gryfitach
M
MirMur
Widzę, że znasz doskonale historię "rodowicie niemieckie"...
G
Gość
Przecież to tereny rodowicie niemieckie więc to oczywiste, że zakłady Stoewehr są nieodłącznie związane z tym miastem i powinniśmy być z tego dumni :) Nie rozumiem głupiego podejścia, że z powrotem germanizujemy te tereny no przecież ci ludzie zostali wygnani z tych terenów to nigdy nie było tak na prawdę nasze więc uszanujmy to
P
Patriota
Do gość: i co z tego ze niemieckie?? To historia Szczecina czy ci sie to podoba czy nie!! A Wały Chrobrego ci nie przeszkadzają?? Nie chcesz ich zburzyć bo niemieckie?? Zakompleksiony polaczek z ciebie
G
Gość
Zaczynamy reklamować szwabskie osiągnięcia techniczne? Może od razu przejść za staraniem unijnych folksdojczów na nazwę Stettin!
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie