Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zabytkowe fiaty 127 i 1300 dotarły do Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie [ZDJĘCIA]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
W Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie można oglądać dwa świeżo kupione samochody. Fiaty 127 i 1300, choć wyprodukowane we Włoszech, są mocno związane z polską motoryzacją.

W 1973 roku z polskich fabryk wyjeżdżały dwa rodzaje małolitrażowych fiatów. Maluchy 126p na jeszcze ciepłej licencji i montowane z włoskich części fiaty 127p. Ten ostatni produkowany był we Włoszech od 1971 r., jako autko miejskie, ale z silnikiem o 300 cm³ większym od malucha i sporym bagażnikiem.

Pojawienie się obu autek w tym samym roku sprowokowało prasę fachową i przyszłych kierowców do narzekań, dlaczego nie wybrano licencji na fiata 127. Tym bardziej, że autko w 1972 r. dostało tytuł Europejskiego Samochodu Roku. O tym, że konstrukcja była udana świadczy czas produkcji – do 1995 r., oczywiście w kilku wersjach.

Autko było montowane w Polsce w krótkich seriach na mocy umowy licencyjnej na Fiata 126p, która przewidywała produkcję innych modeli włoskiego koncernu. Fiaty 127p można było kupić w Polsce wyłącznie za dewizy.

- Muzealny fiat został wyprodukowany we Włoszech. Różnica jest jedna; literka „p” po numerze 127. Prezentowany egzemplarz kupiliśmy od kolekcjonera z Warszawy. Jest sprawny, choć nie przechodził poważnego remontu. Dzięki temu jest w całości oryginalny - mówi Jacek Ogrodniczak z MTiK.

DANE TECHNICZNE
Rok produkcji: 1980.
Silnik: czterocylindrowy, o pojemności skokowej 903 cm³, mocy 48 KM.
Układ napędowy: skrzynia czterobiegowa, napęd na przednie koła.
Nadwozie: samonośne, pięciomiejscowe.
Hamulce: ze wspomaganiem, przednie tarczowe, tylne bębnowe.
Prędkość maksymalna: 130 km/godz.
Zużycie paliwa: 6 l/100 km.

Drugie z aut to fiat 1300. Polska w 1965 r. podpisała umowę licencyjną tak naprawdę na przestarzałego już fiata 1300, a nie 125; bo tak było taniej. Na osłodę, do starego modelu, dostaliśmy nadwozie z nowoczesnego fiata 125, ale to już zupełnie inna historia.

Fiaty 1300 były produkowane w Turynie w latach 1961-1967. Silnik do tego auta był autorstwa Aurelio Lamprediego, który wcześniej konstruował silniki do wyścigowych Ferrari. Dzięki niemu fiata 1300 nie było łatwo wyprzedzić na drodze. Prezentowane auto kupiliśmy od pana Józefa z Bąkowa koło Cieszyna. Fiacik przeszedł gruntowny remont, ale wymieniane części są oryginalne.

DANE TECHNICZNE
Rok produkcji: 1963.
Silnik: czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, o pojemności skokowej 1295 cm³ i moc 60 KM.
Układ napędowy: skrzynia czterobiegowa, całkowicie synchroniczna, dźwignia zmiany biegów przy kolumnie kierownicy.
Nadwozie: samonośne, pięciomiejscowe.
Hamulce: ze wspomaganiem, przednie tarczowe, tylne bębnowe.
Prędkość maksymalna: 140 km/godz.
Zużycie paliwa: 9 l/100 km.

CZYTAJ TEŻ: Czy znamy polskie marki z czasów II RP? Niezwykła wystawa Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie

Czy znamy polskie marki z czasów II RP? Niezwykła wystawa Mu...

Legenda powraca. Takiego junaka jeszcze nie było. To najnows...

WIDEO: Nowa wystawa Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński