Zabytkowe fiaty 127 i 1300 dotarły do Muzeum Techniki i...

    Zabytkowe fiaty 127 i 1300 dotarły do Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie [ZDJĘCIA]

    Zdjęcie autora materiału
    Marek Jaszczyński

    Głos Szczeciński

    Zabytkowe fiaty 127 i 1300 dotarły do Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie [ZDJĘCIA]
    1/7
    przejdź do galerii
    W Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie można oglądać dwa świeżo kupione samochody. Fiaty 127 i 1300, choć wyprodukowane we Włoszech, są mocno związane z polską motoryzacją.
    W 1973 roku z polskich fabryk wyjeżdżały dwa rodzaje małolitrażowych fiatów. Maluchy 126p na jeszcze ciepłej licencji i montowane z włoskich części fiaty 127p. Ten ostatni produkowany był we Włoszech od 1971 r., jako autko miejskie, ale z silnikiem o 300 cm³ większym od malucha i sporym bagażnikiem.

    Pojawienie się obu autek w tym samym roku sprowokowało prasę fachową i przyszłych kierowców do narzekań, dlaczego nie wybrano licencji na fiata 127. Tym bardziej, że autko w 1972 r. dostało tytuł Europejskiego Samochodu Roku. O tym, że konstrukcja była udana świadczy czas produkcji – do 1995 r., oczywiście w kilku wersjach.

    Autko było montowane w Polsce w krótkich seriach na mocy umowy licencyjnej na Fiata 126p, która przewidywała produkcję innych modeli włoskiego koncernu. Fiaty 127p można było kupić w Polsce wyłącznie za dewizy.

    Zobacz galerię

    - Muzealny fiat został wyprodukowany we Włoszech. Różnica jest jedna; literka „p” po numerze 127. Prezentowany egzemplarz kupiliśmy od kolekcjonera z Warszawy. Jest sprawny, choć nie przechodził poważnego remontu. Dzięki temu jest w całości oryginalny - mówi Jacek Ogrodniczak z MTiK.

    DANE TECHNICZNE
    Rok produkcji: 1980.
    Silnik: czterocylindrowy, o pojemności skokowej 903 cm³, mocy 48 KM.
    Układ napędowy: skrzynia czterobiegowa, napęd na przednie koła.
    Nadwozie: samonośne, pięciomiejscowe.
    Hamulce: ze wspomaganiem, przednie tarczowe, tylne bębnowe.
    Prędkość maksymalna: 130 km/godz.
    Zużycie paliwa: 6 l/100 km.

    Drugie z aut to fiat 1300. Polska w 1965 r. podpisała umowę licencyjną tak naprawdę na przestarzałego już fiata 1300, a nie 125; bo tak było taniej. Na osłodę, do starego modelu, dostaliśmy nadwozie z nowoczesnego fiata 125, ale to już zupełnie inna historia.

    Fiaty 1300 były produkowane w Turynie w latach 1961-1967. Silnik do tego auta był autorstwa Aurelio Lamprediego, który wcześniej konstruował silniki do wyścigowych Ferrari. Dzięki niemu fiata 1300 nie było łatwo wyprzedzić na drodze. Prezentowane auto kupiliśmy od pana Józefa z Bąkowa koło Cieszyna. Fiacik przeszedł gruntowny remont, ale wymieniane części są oryginalne.

    DANE TECHNICZNE
    Rok produkcji: 1963.
    Silnik: czterosuwowy, czterocylindrowy, rzędowy, o pojemności skokowej 1295 cm³ i moc 60 KM.
    Układ napędowy: skrzynia czterobiegowa, całkowicie synchroniczna, dźwignia zmiany biegów przy kolumnie kierownicy.
    Nadwozie: samonośne, pięciomiejscowe.
    Hamulce: ze wspomaganiem, przednie tarczowe, tylne bębnowe.
    Prędkość maksymalna: 140 km/godz.
    Zużycie paliwa: 9 l/100 km.

    CZYTAJ TEŻ: Czy znamy polskie marki z czasów II RP? Niezwykła wystawa Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie


    ZOBACZ RÓWNIEŻ: Legenda powraca. Takiego junaka jeszcze nie było. To najnowszy nabytek muzeum [zdjęcia, wideo]


    WIDEO: Nowa wystawa Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie


    Czytaj treści premium w Głosie Szczecińskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (1)

    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (1) forum.gs24.pl

    Polub nas na Facebooku

    Turystyka wideo

    Turystyka zdjęcia

    Najczęściej czytane

    GS24 poleca:

    Osobowość Roku 2018 - zagłosuj już dziś!

    Osobowość Roku 2018 - zagłosuj już dziś!

    Mistrzowie Handlu - zgłoś swoich kandydatów

    Mistrzowie Handlu - zgłoś swoich kandydatów

    Hakerzy kradną dane ze smartfonów, zabezpiecz je.

    Hakerzy kradną dane ze smartfonów, zabezpiecz je.

    SPORTOWY SUKCES ROKU | Głosowanie zakończone poznaj laureatów

    SPORTOWY SUKCES ROKU | Głosowanie zakończone poznaj laureatów

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej