Dwukierunkowe tramwaje w Szczecinie. Na razie dwa

Marek Jaszczyński
To pierwszy tego typu tabor w naszej spółce tramwajowej. Wagony mają się pojawić w przyszłym roku. Ich użycie pozwoli na elastyczne planowanie remontów torowisk, a w przyszłości mogą być wykorzystane na planowanej linii przez ulice 26 Kwietnia i Santocką i to bez klasycznej pętli.

To całkowity zwrot w stosunku do tego, co jeszcze dwa miesiące temu mówili urzędnicy. Na początku października usłyszeliśmy, że nie ma planów związanych z zakupem tramwajów dwukierunkowych. Teraz mamy nowe informacje.

- W planach na przyszły rok jest zakup dwóch tramwajów dwukierunkowych. Spółka uzyskała na ten cel od miasta sześć milionów złotych - mówi Hanna Pieczyńska, przedstawicielka Tramwajów Szczecińskich. - Koszt zakupu jednego tramwaju dwukierunkowego częściowo niskopodłogowego, w pełni klimatyzowanego szacujemy na ok. 4,5 mln zł. Brakującą kwotę zamierzamy dołożyć ze środków własnych.

ZOBACZ TEŻ:

Przebudowa ul. Szafera w Szczecinie. Od 25.11.2019 zmiany w ...

Tramwaj dwukierunkowy ma kabiny motorniczego na obu końcach składu oraz drzwi dla pasażerów po obu stronach. Dlatego nie potrzebuje pętli nawrotnych. Wystarczy krańcówka, która zamiast zawracania tramwaju umożliwia zmianę kierunku jazdy, a tym samym wymaga mniej miejsca w terenie. Wśród minusów tego taboru jest większa masa, na przykład 32-metrowy skład waży więcej o dwie tony od wagonu jednokierunkowego. Wyższe są też koszty zakupu, średnio od 8 do 15 procent. W wagonie jest mniej miejsc siedzących.

- Aktualnie jesteśmy na etapie analizy rynku dostawców, a z początkiem nowego roku rozpocznie się przygotowywanie dokumentacji przetargowej - zapewnia Pieczyńska.

Jakie są korzyści z tramwaju dwukierunkowego? Można etapować inwestycje, bo tabor umożliwia obsługę pasażerów na skróconej trasie. W Poznaniu wykorzystuje się tzw. nakładkę na tor wybudowany i przy każdym remoncie sieci trwającym ponad dwa tygodnie uruchamia się tabor dwukierunkowy.

POLECAMY: Tramwaj dwukierunkowy sprawdza się w innych miastach, ale Szczecin nie zamierza ich kupić

- Nakładkę montuje się w jedną noc na jezdni. Zamykamy odcinek do remontu i tramwaj kursuje do pewnego fragmentu torowiska. To element bardzo przydatny i szybki do montażu - wyjaśnia Wojciech Tulibacki, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu.

Rozjazd nakładkowy jest zabudowywany bezpośrednio na istniejących torach, a wjazd na niego, czyli nieznaczne wzniesienie się pojazdów szynowych nad poziom gruntu, umożliwiają specjalne tory najazdowe. Konieczne jest tylko precyzyjne przytwierdzenie do podłoża.

ZOBACZ TEŻ: Przebudowa ul. Szafera w Szczecinie. Co się zmieni? Podpisano umowę

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 13

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

R
Robcio

Te tramwaje to pomyłka,te częściowo niskopodłogowe to tragedia dla wsiadania zdrowych ludzi,starsze osoby często rezygnują na przystanku,Do cholery czy miasto zacznie myśleć o ludziach którzy płacą za komunikację i podatki w tym mieście😱😱😱😱 Chce normalnego gospodarza w tym kołchozie

G
Gryfino

A będzie też konduktor w tym tramwaju?

G
Gość
12 grudnia, 15:11, mama:

A moze by tak najpierw zapewnic tramwaje do których mogą wjechac bez problemu kobiety z wózkiem ???!!! a nie targac je na grzbiecie....

I co jeszcze moze dywan czerwony rozłożyć

G
Gosc

Byłem ostatnio w Korei południowej i na ulicy spotkałem stary wagon tramwajowy. Na tabliczce było napisane że ten wagon jest ostatnim który zjechał z szyn!!! W 1968 roku! Zrezygnowali z tramwajów 52 lata temu bo nie widzieli w nich przyszłości!!! My się podniecamy że dwa będą może jeździć w dwóch kierunkach!!!

U
Ugol
12 grudnia, 13:48, Gość:

Patrząc na tabor chociażby w Poznaniu gdzie mają około 200 tramwaji niskiej podłogi to Szczecin wygląda przy nich ubogo

12 grudnia, 14:39, Miki:

Tak, ale do tego drugie tyle staroci przy których nasze Tatry to potęga.

12 grudnia, 16:06, Gość:

W Poznaniu starocie? To ty chyba dawno już tam nie byłeś.Helmuty zostały już wycofane.

Ale za to w Szczecinie Piotrek jest komendantem miejskim policji!!

G
Gość

Fajnie, lepiej późno niż wcale.

Kiedyś już tak u nas w Szczecinie było że motorniczy na końcowym przystanku szedł ma koniec tramwaju i jechał z powrotem.

...

Już kilka lat temu powinni pomyśleć o tramwajach dwukierunkowych

G
Gość
12 grudnia, 13:48, Gość:

Patrząc na tabor chociażby w Poznaniu gdzie mają około 200 tramwaji niskiej podłogi to Szczecin wygląda przy nich ubogo

12 grudnia, 14:39, Miki:

Tak, ale do tego drugie tyle staroci przy których nasze Tatry to potęga.

W Poznaniu starocie? To ty chyba dawno już tam nie byłeś.Helmuty zostały już wycofane.

m
mama

A moze by tak najpierw zapewnic tramwaje do których mogą wjechac bez problemu kobiety z wózkiem ???!!! a nie targac je na grzbiecie....

M
Miki
12 grudnia, 13:48, Gość:

Patrząc na tabor chociażby w Poznaniu gdzie mają około 200 tramwaji niskiej podłogi to Szczecin wygląda przy nich ubogo

Tak, ale do tego drugie tyle staroci przy których nasze Tatry to potęga.

w
wścibski
12 grudnia, 12:26, T:

Tramwaj do centrum "Ster", następny przez Mieszka I i kolejny przez 26 Kwietnia. Tak powinno być, a jak będzie?

W pierwszej kolejności tramwaj na 26 Kwietnia, żeby odciążyć przeładowana linię nr 75. Tramwaj do Steru nie jest potrzebny. Autobusy dowożą ludzi do pętli "Kwiatowa". Dobrze, że inwestycja została wstrzymana. Mam nadzieję, że na zawsze. Czy tramwaj na Mieszka I też jest potrzebny, skoro 81 i 61 daje radę? to już lepiej drugi etap SST na Prawobrzeżu.

G
Gość

Patrząc na tabor chociażby w Poznaniu gdzie mają około 200 tramwaji niskiej podłogi to Szczecin wygląda przy nich ubogo

T
T

Tramwaj do centrum "Ster", następny przez Mieszka I i kolejny przez 26 Kwietnia. Tak powinno być, a jak będzie?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3