Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Christian Radich - Norwegia

Redakcja
Żaglowiec został zbudowany w Sanfjordzie w 1937 roku w rodzinie statków szkoleniowych marynarki wojennej.
Hadar - PolskaDlugośc: 13,25 mSzerokośc: 4,16 mZanurzenie: 2,37 mTyp ozaglowania: slupPow. ozaglowania: 82,53 m²Moc silnika: 20,5 kWRejon plywania: BaltykOpiekun: Marian Kula

Parada żaglowców

Dane techniczne

Dane techniczne

rok budowy: 1926
typ: bark czteromasztowy
dl. maks: 113,5 m
dl. kadluba: 104,2 m
wys. maks: 51,3 m
szerokosc: 13,9 m
zanurzenie: 6,9 m
pow. zagli: 3 023 m2 tonaz: 3 545 BRT
wyprnosc: 5 750 ton
zaloga: 232 osoby
armator: Wyzsza Techniczna Szkola Morska, Kaliningrad, Rosja
material konstrukcyjny: stal
budowniczy: J.D. Tecklenborg, Wesermunde, Niemcy
silnik: 2 x 800 KM, diesel

W czasie swej pierwszej wielkiej podróży do Stanów Zjednoczonych zaskoczyła go wieść o II Wojnie Światowej, więc wrócił do kraju rodzinnego. Niestety tam spotkało go nieszczęście. Niemcy zabrali żaglowiec w niewolę i wykorzystali jako hulk do okrętów podwodnych, a potem porzucili w porcie Flensburga przewróconego i bez masztów.

Dobrzy ludzie odnaleźli i odbudowali pobitego "ptaka oceanów". Rozpoczęła się nowa era w życiu żaglowca...

Fregata szkolna norweskiej marynarki handlowej zbudowana w 1937 r. w stoczni Sandefjordu. W czasie II wojny światowej pełniła służbę w Wielkiej Brytanii jako hulk dla załóg okrętów podwodnych. Pod koniec wojny żaglowiec odnaleziono w niemieckim porcie Flensburg, przewrócony i bez masztów.

Po gruntownej przebudowie "Christian Radich" wrócił do Norwegii i od 1947 r. znów służy do szkolenia marynarzy norweskich. W 1956 roku wygrał pierwsze regaty The Tall Ships Races na trasie Anglia- Portugalia. Wyczyn ten powtórzył w 2006 roku.

W 1957 r. powierzono mu główną rolę w głośnym filmie pt. "Windjammer", dzięki któremu stał się bardzo popularny. Sławę zdobył także poprzez zwycięstwa w regatach Operacji Żagiel m.in. w najdłuższych regatach z Portugalii na Bermudy w 1964 r. a później w 1970 r. na trasie Plymouth - La Coruna.

Obecnie armatorem żaglowca jest szkoła morska w Oslo, a koszty jego utrzymania zapewnia "Towarzystwo Przyjaciół Christiana Radicha". Stała załoga liczy 15 osób, dla praktykantów przewidziano 88 miejsc. Na trzech masztach rozpina 26 żagli. Łączna ich powierzchnia to 1234 metry kw.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński