Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej zapadła w zimowy sen. Kiedy możliwy finał prac? ZDJĘCIA

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej zapadła w zimowy sen... Andrzej Szkocki
PKP Polskie Linie Kolejowe przyznają, że spadło zaangażowanie wykonawcy prac w realizację projektu.

Jak idą prace na budowie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej?

- Zamawiający, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., wykorzystuje wszystkie możliwe kontraktowo działania, by egzekwować terminową realizację prac związanych z budową Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Podobne działania prowadzone z innymi wykonawcami pozwalają skutecznie rozwiązywać problemy, a przede wszystkim uzyskiwać oczekiwane efekty w realizacji inwestycji – zapewnia Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

- Niestety, po krótkotrwałym zwiększeniu zaangażowania w końcówce 2020 r., potencjał personalny i sprzętowy na placu budowy uległ znacznemu zmniejszeniu - dodaje Bartosz Pietrzykowski . Obecnie, kolejny raz, wyznaczane są konkretne zadania, które wykonawca powinien zrealizować w określonym terminie. PLK są w stałym kontakcie i w zakresie przewidzianym umową mogą wspierać wykonawcę, by ważny społecznie projekt był sprawniej realizowany.

Co już zrobiono?

  • Na odcinkach linii kolejowej nr 406 ze Szczecina Głównego do Polic rozebrano już tory i sieć trakcyjną, a także peron na przystanku osobowym Mścięcino.
  • Zakończono remont mostu nad Przęsocińską Strugą, na którym następnie będą wymieniane tory.
  • Między Szczecinem Skolwin i Policami przygotowano teren pod budowę nowych torów, a także trwa budowa odwodnienia torów na tym odcinku.
  • Na placu budowy zgromadzone zostały szyny, podkłady i tłuczeń, które posłużą do budowy nowej nawierzchni.
  • Wyremontowana została ściana oporowa między Szczecinem Głównym a Szczecinem Turzyn.
  • Porządkowano teren wzdłuż linii 406 i na pozostałych liniach wchodzących w zakres SKM.
  • Porządkowany jest teren między Szczecinem Niebuszewo a Szczecinem Gocław.
  • Prowadzone są prace projektowe z pozyskiwaniem decyzji administracyjnych, które pozwolą na prowadzenie dalszych robót.

SKM w Szczecinie. Zobacz, jak będziesz mieć blisko do stacji [MAPY]

Czy obecne opóźnienia wpłyną na czas realizacji SKM?

- PLK zakładają, że projekt zostanie zrealizowany w obecnej perspektywie finansowej UE - do 2023 roku – słyszymy ze strony kolei. Przypomnijmy, że zgodnie z założeniami Studium wykonalności „Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej” uruchomienie SKM planowane jest w 2022 roku.

Cała inwestycja ma kosztować ponad 735 mln zł

W ramach inwestycji ma m.in. zostać zmodernizowana linia kolejowa nr 406 do Polic, powstanie nowa linia łącząca Szczecin Turzyn ze Szczecinem Głównym, konieczna będzie też modernizacja istniejących przystanków.

ZOBACZ TEŻ:

Na terenie Polic zaplanowano dwa przystanki, pierwszy to Police "Dąbrówka", w rejonie wiaduktu nad ulicą Piłsudskiego, z dwoma peronami zewnętrznymi o długości 130 m i szerokości 4,5 m.

Dojście do peronów zapewnione będzie za pomocą schodów oraz wind. Perony zostaną zadaszone wiatami o długości 50 m. Na peronach należy ustawić ławki, kosze oraz oznakowanie.

Drugi przystanek to stacja PKP, gdzie perony zostaną przesunięte o ok. 50 m w kierunku południowym. Wykonany zostanie peron 1 jednokrawędziowy o długości 250 m oraz peron 2 dwukrawędziowy o długości 200 m. Dojścia do peronów zapewnione zostaną poprzez dwie kładki. Perony zostaną zadaszone za pomocą wiat peronowych o długości 100 m.

ZOBACZ TEŻ:

Gigantyczna kasa na Szczecińską Kolej Metropolitalną. Ponad ...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krytyk niezależny
18 lutego, 15:31, Karol:

SKM to nie tylko linia na Police jest jeszcze Stargard i Gryfino.

W Gryfinie do grudnia 2021 roku miano zakończyć całość prac, a tam jednego peronu nie potrafią skończyć.Zarabiają pośrednicy którzy brukują ulice wokół, a parking parking samochodowy wybudowali 200 m od peronów. Skupiają się na okolicach dworca który obecnie nie spełnia jakiejkolwiek roli poza kasą biletową. Nie ma nawet czynnej toalety. Gryfino w ramach SKM dostało najmniejsze środki finansowe, zostało po prostu oszukane, a inwestycją w ramach SKM jest ul. 1-go Maja która ciągnie się aż do Odry, to jakieś 400 m. Nie będzie też kładki nad torami łączącej Górny taras ze Starym Miastem, ani drugiego przystanku na południu Gryfina albo w Dolnej Odrze. Nie widać prac na przystanku w Żydowcach i Podjuchach.

Budowana jest na siłę zamknięta przed laty linia kolejowa do Polic, choć każdy trzeźwo myślący człowiek wie, że to nie wypali. Ale tutaj tak naprawdę to chodzi o budowę linii kolejowej /towarowej/ do ZCH w Policach za pieniądze UE. Ta inwestycja to chyba będzie największy przekręt w historii Szczecina, zaraz po aferze melioracyjnej.. Nikt nie pisze o jakiś kontrolach NIK, karach umownych dla wykonawców. Inwestor też chyba podlega jakiejś kontroli ? To nie może być tak , że podpisuje się umowy z firmami które nie posiadają własnego zaplecza technicznego i ludzi do pracy, ale bazują na podwykonawcach. Nie zapewniają im frontu pracy, nie płacą za wykonane roboty, a potem ogłaszają bankructwo. Teraz oczywiście będzie wszystko zwalane na ciężka zimę i koronowirusa. Tylko , że prace już dużo wcześniej się skomplikowały. W Gryfinie pracowało przy torach i peronach nie wiecej niż 10 osób wraz z kierownikiem i zastępcą budowy. Ktoś powinien sprawdzić ile już pieniędzy już wydano na tą inwestycję i czy to były wydatki uzasadnione. Niekompetentni urzędnicy

/pewnie i skorumpowani/ powinni ponieść surowe konsekwencje za taki stan prowadzonych prac. Miesiąc w miesić przytulają jednak wysokie pensje z naszych podatków. Jeżeli nie ma się odpowiednich projektów, uzgodnień, materiałów, przygotowanego frontu robót, to nie rozpoczyna się prac.

Kolego nie narzekaj,- tak pracowali za PRL, tak i pracują teraz. Liczy się kasa w kieszeni ,- a inwestycje fiu, fiu - marzenie

K
Krytyk niezależny

Jak to w Polsce, nic nowego. Zapał, chęci, pomysły,- i koniec. Kolej Metropolitalna , rondo Płastuga/ Krygiera- Granitowa i wiele innych inwestycji ciągnie się jak giil z nosa. Ważne aby kasa wpadała do rączki pomysłodawcą,- a roboty trzeba szanować,- im dłużej ,tym więcej kasy. Oto polska rzeczywistość.

K
Karol

SKM to nie tylko linia na Police jest jeszcze Stargard i Gryfino.

W Gryfinie do grudnia 2021 roku miano zakończyć całość prac, a tam jednego peronu nie potrafią skończyć.Zarabiają pośrednicy którzy brukują ulice wokół, a parking parking samochodowy wybudowali 200 m od peronów. Skupiają się na okolicach dworca który obecnie nie spełnia jakiejkolwiek roli poza kasą biletową. Nie ma nawet czynnej toalety. Gryfino w ramach SKM dostało najmniejsze środki finansowe, zostało po prostu oszukane, a inwestycją w ramach SKM jest ul. 1-go Maja która ciągnie się aż do Odry, to jakieś 400 m. Nie będzie też kładki nad torami łączącej Górny taras ze Starym Miastem, ani drugiego przystanku na południu Gryfina albo w Dolnej Odrze. Nie widać prac na przystanku w Żydowcach i Podjuchach.

Budowana jest na siłę zamknięta przed laty linia kolejowa do Polic, choć każdy trzeźwo myślący człowiek wie, że to nie wypali. Ale tutaj tak naprawdę to chodzi o budowę linii kolejowej /towarowej/ do ZCH w Policach za pieniądze UE. Ta inwestycja to chyba będzie największy przekręt w historii Szczecina, zaraz po aferze melioracyjnej.. Nikt nie pisze o jakiś kontrolach NIK, karach umownych dla wykonawców. Inwestor też chyba podlega jakiejś kontroli ? To nie może być tak , że podpisuje się umowy z firmami które nie posiadają własnego zaplecza technicznego i ludzi do pracy, ale bazują na podwykonawcach. Nie zapewniają im frontu pracy, nie płacą za wykonane roboty, a potem ogłaszają bankructwo. Teraz oczywiście będzie wszystko zwalane na ciężka zimę i koronowirusa. Tylko , że prace już dużo wcześniej się skomplikowały. W Gryfinie pracowało przy torach i peronach nie wiecej niż 10 osób wraz z kierownikiem i zastępcą budowy. Ktoś powinien sprawdzić ile już pieniędzy już wydano na tą inwestycję i czy to były wydatki uzasadnione. Niekompetentni urzędnicy

/pewnie i skorumpowani/ powinni ponieść surowe konsekwencje za taki stan prowadzonych prac. Miesiąc w miesić przytulają jednak wysokie pensje z naszych podatków. Jeżeli nie ma się odpowiednich projektów, uzgodnień, materiałów, przygotowanego frontu robót, to nie rozpoczyna się prac.

Dodaj ogłoszenie