Planowane przybycie do Szczecina określone jest na godz. 13.00. Wówczas żaglowiec powinien zacumować przy południowej części Nabrzeża Pasażerskiego, niedaleko Wałów Chrobrego.
Chwilę wcześniej reprezentacja Centrum Żeglarskiego powita Fryderyka Chopina na stacji pilotów odegraniem hymnu bandery i pokłonem banderowym. Jednostka wypłynie ze Szczecina w czwartek ok. godz. 16.00.
Specjalne zaproszenie do uczestnictwa w powitaniu jednostki skierowane zostało do członków żeglarskiej reprezentacji Szczecina, która w roku bieżącym na pokładzie Chopina zdobyła prestiżową STI Friendship Trophy – nagrodę dla najbardziej przyjacielskiej załogi podczas TSR oraz do oficerów łącznikowych niejednokrotnie opiekujących się załogą podczas pobytów w naszym mieście.
Wizyta jest pierwszą po zajęciu 2. miejsca w tegorocznych regatach wielkich żaglowców – The Tall Ships Races.
O żaglowcu
STS Fryderyk Chopin to statek o oryginalnym ożaglowaniu typu bryg, ulubionym – w swoim czasie – przez piratów ze względu na osiąganie dużych szybkości. Jego portem macierzystym jest Szczecin.
Ta szczególna konstrukcja zeszła z deski kreślarskiej znanego polskiego konstruktora żaglowców Zygmunta Chorenia i jest przedłużeniem eksperymentów w budownictwie okrętowym zapoczątkowanych w końcu lat 70-tych projektem „Pogorii”.
Fryderyk Chopin oddany do eksploatacji w roku 1992 zadebiutował wyścigiem przez Atlantyk w regatach Columbus i uplasował się na trzeciej pozycji. Od tego czasu spotyka się z innymi żaglowcami na Operacji Żagiel, walcząc w regatach z najszybszymi żaglowcami świata.
Wypróbowany też został w ekstremalnych warunkach opływając zimą 1999/2000 Amerykę Południową z groźnym Przylądkiem Horn.
Znany jako pokład krzewiący ideę wychowania morskiego oraz realizujący program edukacji morskiej podczas Szkół Pod Żaglami.
Dane techniczne
Fryderyk Chopin to największy na świecie eksploatowany aktualnie bryg.
- budowniczy: Stocznia Dora, Gdynia
- rok budowy: 1990 - 1992
- wodowanie: listopad 1990
- podniesienie bandery: 29 lutego 1992
- armator: 3Oceans sp. z o.o.
- port macierzysty: Szczecin (do 1993 Gdańsk)
- wymiary: długość całkowita - 55,5m; dł. kadłuba - 44,5m; dł. między pionami - 38,78m; szerokość - 8,5m; zanurzenie - 3,8m; wysokość masztów od KLW - 37m; wysokość boczna - 6,11m
- pojemność: 306 BRT
- wyporność: 400 ton
- powierzchnia żagli: 1200 m2
- silnik pomocniczy: 538 kM "SCANIA"
- załoga: 53 osoby w tym 7-8 osób załogi zawodowej (stałej) oraz 3-9 osób załogi szkieletowej.
- autonomiczność: 100 dni
- prędkość maksymalna: pod żaglami - 16 węzłów; na silniku - 9 węzłów
Zobacz także: Parada załóg podczas The Tall Ships Races 2013
Polecamy na gs24.pl:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?