Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczeciński Szybki Tramwaj: Są chętni na budowę, co ich czeka? [szczegóły inwestycji]

Marek Jaszczyński
Długość linii tramwajowej Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju wyniesie 6,5 km.
Długość linii tramwajowej Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju wyniesie 6,5 km. UM Szczecin
Zobaczmy, jak będzie wyglądać przebieg Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.

To nie jest nowy pomysł

To nie jest nowy pomysł

W latach 70. XX wieku wieku powstała koncepcja połączenia Polic z centrum Szczecina i dalej z Os. Słonecznym.

Zakładano wówczas budowę metra lub szybkiej kolei biegnącej częściowo nad lub na ziemi, a w centrum miasta pod ziemią.

W rejonie dworca Szczecin Główny metro miało łączyć się z siecią PKP i dalej po przekroczeniu Odry i Regalicy, prowadzić do Os. Słonecznego.

Mieszkańcy mówią, że o tych planach słyszą od lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku.

- Przez kilkadziesiąt lat słyszałem wiele. Mieli uruchomić szybki tramwaj na prawobrzeże, miał być również podziemny tunel - śmieje się Tadeusz Kowalski, którego spotkaliśmy na przystanku przy ul. Wyszyńskiego. - Pewnie, że tramwaj ułatwiłby życie wszystkim. Lepiej mieliby młodzi ludzie, którzy dojeżdżają do pracy. Teraz autobusem pośpiesznym do centrum jedzie się prawie 25 minut. Zwykłym blisko 40.

- Szybki tramwaj byłby wybawieniem - mówi Krzysztof Pelka, student. - Mieszkam na lewobrzeżu, ale na prawobrzeżu mam pracę. Codziennie 1,5 godziny poświęcam na dojazdy.

Przypomnijmy, że na budowę Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju złożono cztery oferty. Teraz potrwa ich ocena formalna.

Wykonawca prac będzie miał dwa lata na przedłużenie istniejącej linii tramwajowej z węzła komunikacyjnego Basenu Górniczego do tymczasowej pętli przy ul. Turkusowej. To pierwszy etap.

Trasa z Basenu Górniczego do pętli przy ulicy Turkusowej będzie liczyła cztery kilometry.

Torowisko przystosowane będzie do obsługi tramwajów, które maksymalnie poruszać się będą mogły z prędkością 60 km/h. W rzeczywistości ich prędkość wyniesie 30-40 km/h.

Etap I obejmuje budowę dwutorowej trasy tramwajowej od istniejącej pętli "Basen Górniczy" po trasie istniejących mostach nad rz. Regalicą, z bezkolizyjnym przejazdem pod estakadą Leszczynowa i pod prawą jezdnią ul. Hangarowej w kierunku ul. Batalionów Chłopskich i budowę tymczasowej pętli "Turkusowa".

Etap II obejmuje przebudowę ul. Lnianej, Handlowej, Dąbskiej budowę wiaduktów nad torami, tuneli i kładek dla pieszych oraz budowę trasy tramwajowej od pętli pośredniej "Turkusowa" do pętli końcowej "Kijewo".

W ramach zadania wykonawca będzie musiał wykonać kilkadziesiąt zadań. Są to m. in.: roboty przygotowawcze i rozbiórki, przesunięcie wspomnianej Willi oraz oczywiście budowa torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną, odwodnieniem, trzema stacjami prostownikowymi i trzema przystankami tramwajowymi: Gryfińska, Lotnisko i Turkusowa.

Wykonawca będzie też musiał dokonać przebudowy jezdni, chodników, zjazdów i zatok autobusowych oraz zbudować nowe ciągi pieszo-rowerowe, estakadę w ciągu prawej jezdni ul. Hangarowej, wiadukt i kładkę technologiczna w ciągu ul. Batalionów Chłopskich Gryfińska, tunel Turkusowa ze schodami i pochylniami, tunel pod bocznicą kolejową do EC Dąbska z murami oporowymi.

Kolejnym elementem inwestycji będzie przebudowa istniejącej i budowa nowej kanalizacji i przepompowni. Konieczna będzie też przebudowa sieci wodociągowej, cieplnej, gazowej, telekomunikacyjnej i elektroenergetycznej.

- Kwota jaką miasto planowało wydać na inwestycję wynosi 215 202 000 zł - mówi Dariusz Wołoszczuk z biura komunikacji społecznej i marketingowej Urzędu Miasta. - W tej chwili komisja przetargowa rozpoczęła ocenę złożonych do przetargu ofert. Nie wiemy jak długo potrwa ocena, być może poprosimy oferentów o wyjaśnienia. Może się też zdarzyć, że któryś z oferentów złoży protest do Krajowej Izby Odwoławczej. To przedłuży ten etap.

Co jest gotowe?

W latach 2001 - 2005 w ramach zakończonej inwestycji pn.: "Przeprawa mostowa przez rzekę Regalicę w Szczecinie" wykonano most tramwajowy i wiadukty dojazdowe dla potrzeb budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju.

Wartość zadania wyniosła 62,29 mln. złotych.

Osiągi

Przewiduje się, że Szczeciński Szybki Tramwaj będzie jeździł ze średnią prędkością eksploatacyjną od 25 do 35 km na godzinę (tramwaj będzie rozwijał prędkość do 85 km/h) z częstotliwością kursowania w szczycie od 6 do 8 minut.

Planowo trasę Basen Górniczy - Kijewo będzie obsługiwało 6 składów tramwajowych.

Linia ta będzie zdolna przewieźć 13,5 do ok. 16 mln pasażerów rocznie.

Marek Molewicz i Józef Jastrzębski ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji, autorzy "Koncepcji rozwoju transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym" uważają, że budowa SST zakończy dotychczasową dyskusję o budowie połączenia kolejowego z odgałęzieniem od stacji Szczecin Zdroje do Kijewa.

- Szczeciński Szybki Tramwaj umożliwi kursowanie tramwajów z dużą częstotliwością, natomiast ze względów technicznych nie jest możliwe uzyskanie takiej częstotliwości kursowania pociągów - mówią eksperci.- Z uwagi na to, że linia kolejowa pomiędzy stacjami Szczecin Zdroje a Szczecin Regalica jest linią o dwóch torach, nie ma możliwości uzyskania takiej przepustowości pociągów, aby znacznie zwiększyć częstotliwość ich kursowania. Dlatego nowa linia tramwajowa SST jest niezwykle potrzebna dla usprawnienia przewozów pasażerskich z prawobrzeżnej części miasta, gdzie znajdują się osiedla mieszkaniowe zamieszkałe przez ponad 80 tys. mieszkańców oraz obiekty handlowo - usługowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński