Szczecińska Kolej Metropolitalna ruszy w 2021. Dziś podpisano umowę

Marek Jaszczyński marek.jaszczynski@mediaregionalne.plZaktualizowano 
Najpóźniej w 2021 roku ruszy Szczecińska Kolej Metropolitalna. Dziś podpisano umowę na opracowanie studium wykonalności tego przedsięwzięcia.

Studium wykonalności to dokładna analiza projektu z jego stroną finansową, prawną, lokalizacją, planem wdrożenia, pozyskiwaniem funduszy, prognozą przychodów i zysków.

- Studium odpowie na pytanie na jakich zasadach i w jakim zakresie będzie działać SKM - mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. - SKM to projekt bardzo trudny, wymagający współpracy z samorządami, z koleją. Wierzę, że jesteśmy w stanie temu podołać. Kolej może być tą alternatywą dla mieszkańców, która będzie uzupełniać istniejący układ komunikacyjny oparty o transport tramwajowy i autobusowy.

Docelowo Szczecińska Kolej Metropolitalna ma składać się z 4 linii łączących Police, Goleniów, Stargard i Gryfino ze Szczecinem - które na obszarze miasta utworzą również kolej miejską.

Wykonawcą opracowania "Wzmacnianie obszaru funkcjonalnego poprzez integrację systemu transportu publicznego na obszarze Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego" jest firma TRAKO Wierzbicki i wspólnicy Spółka Jawna. Całkowity koszt studium wynosi 1 988 910 złotych.

- Opracowanie ma być gotowe w maju przyszłego roku nie jest to dużo czasu i wymaga intensywnej pracy - mówi Marek Wierzbicki, przedstawiciel Trako.

Przypomnijmy, że projekt SKM został zaprezentowany w listopadzie 2011 roku przed radnymi Rady Miasta Szczecin i spotkał się z przychylnym przyjęciem.

- SKM ma być szkieletem komunikacyjnym pomiędzy Szczecinem, Policami, Goleniowem, Stargardem i Gryfinem - mówi Maciej Sochanowski, autor projektu uruchomienia SKM.

Zgodnie z projektem, tzw. etap 0 dla kolei miejskiej, to uruchomienie przewozów na odcinku pomiędzy Szczecinem Głównym a Szczecinem Niebuszewo. Wymaga to modernizacji przystanków kolejowych na linii 406: Szczecin Pomorzany - Turzyn - Pogodno - Łękno - Niebuszewo.

Założenie jest takie, żeby wydłużyć kursowanie pociągów w relacji: Szczecin Główny - Stargard i Szczecin Główny - Goleniów o odcinek Szczecin Główny - Szczecin Niebuszewo (około 8 km) przy jednoczesnym zwiększeniu ilości pociągów obsługujących linię Szczecin - Stargard.

Fot. Sebastian Wołosz
Uruchomienie SKM oznacza reaktywację kolei miejskiej. Ważną rolę w tym systemie ma spełniać dworzec Szczecin-Niebuszewo.

polecane: Flesz: Pszczoły wymierają. Czy grozi nam głód?

Wideo

Materiał oryginalny: Szczecińska Kolej Metropolitalna ruszy w 2021. Dziś podpisano umowę - Głos Szczeciński

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 23

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
R
Robert

Mam pytanie a co z ludnością z poza Gryfina tam nie ma ludzi dużo pociągów do Gryfina dalej pustka . Szczecin kolej metropolitalna śmiech to trójmiasto Warszawa Lodz prowincjonalne miasto . Nie zrobicie meropoli że Szczecina .

zgłoś
S
Sabina

Chcialam sie zapytac , a co z polaczeniem Skolwin Gorny ? gdzie jezdzi autobus linii 63 ? a prystanek kolejowy bedzie na dole przy ulicy Artyleryjskiej ,. Przy ulicach Kamienna Łuzycka Bernardynska Saperka  - mieszkaja starsi, chorzy  jak beda mogli dostac sie do pociagu?   Czy autobus linii 63 nadal bedzie jezdził ?  boimy sie tych zmian.

zgłoś
S
Sabina

Chcialam sie zapytac , a co z polaczeniem Skolwin Gorny ? gdzie jezdzi autobus linii 63 ? a prystanek kolejowy bedzie na dole przy ulicy Artyleryjskiej ,. Przy ulicach Kamienna Łuzycka Bernardynska Saperka  - mieszkaja starsi, chorzy  jak beda mogli dostac sie do pociagu?   Czy autobus linii 63 nadal bedzie jezdził ?  boimy sie tych zmian.

zgłoś
J
Jacek RRR

Na prawobrzeże jest już szybki tramwaj, który w przyszłości można nawet do Płoni podciągnąć, i dlatego nie potrzeba SKM na prawobrzeże. O wiele lepszym pomysłem jest budowa w oparciu o istniejącą infrastrukturę dwukierunkowego Ringu SKM na trasie: Szczecin Sródmieście- Gumieńce - Dobra Szczecińska - Tanowo - Police Osiedle/Zakłady - Skolwin - Szczecin Niebuszewo. Linia kolejowa do Dobrej została zlikwidowana. Jednak wystarczy wybudować linię kolejową między Dobrą a Tanowem i Zakładami w Policach. Taka postać SKM wywarłaby pozytywny wpływ na komunikację w Szczecinie na kolejne 100 lat.

 

zgłoś
A
ADAMS

Dlaczego nie zadba się o parkingi przy stacjach np w Dąbiu czy Zdrojach.

 

Zobaczcie jak male miejscowości potrafią zadbać o takie elementy.

Wstyd mi kiedy odwoże rodzinę na dworzec w Dąbiu.

 

Plany na przyszłość są ok ale na codzień nie można żyć w gnoju.

 

zgłoś
O
Oldi

Znowu marudzicie. Przecież kolej metropolitarną tworzy się dla następnych pokoleń. To bardzo dobry pomysł.

zgłoś
K
KIEŁBASA WYBORCZA

PLANY<PROJEKTY< obiecanki, a stołki do obsadzenia już dziś....Lepiej niech wyremontują i zmodernizują dworce ;Szczecin Gł,Stargard Sz,Choszczno a nie robią plany na bzdety

zgłoś
M
Marcin

Pomysł dobry, choć nie nowy (Niemcy, lata 60/70). Oby realny i oby przyczynił się do lepszego skomunikowania centrum z przedmieściami i w dalszej prerspektywie do pozbycia się samochodów z centrum. Faktycznie, możnaby to rozszerzyć o Kołbaskowo i Przecław. Całość na pewno za szybko nie powstanie, ale wersja ze stacją Niebuszewo całkiem realna i ciekawa...

zgłoś
s
stop marnowaniu kasy
W dniu 17.09.2014 o 22:51, JP napisał:

Fajnie, poza tym, że miasto wybudowało się gdzie indziej niż istnieją obecne linie. I nie chodzi tu tylko o Police. Brakuje mostu kolejowego przy moście Cłowym, linii kolejowej w Dąbiu w okolicy lotniska, tj. tak jak było przed wojną, linii w okolicy Zawadzkiego, Warszewa, c.h. Ster, a przede wszystkim linii która przecinała by Centrum. Jedynym sensownym połączeniem kolei z transportem miejskim, żeby spokojnie dotrzeć bez przesiadek, byłoby metro od okolicy wiaduktu przy Wilczej do dworca głownego, ale to kompletne fantasmagorie. Weźmy sobie ewentualne przystankiPogodno - nic tam nie ma oprócz stadionu i budynku USArkońskie - seminarium duchowne i szpital, poza tym domki i "technopark" co nic w nim się nie dziejeNiebuszewo - chyba jedyna sensowna stacja, tylko na cholerę komu tam jechać ze Stargardu, albo stamtąd do Gryfina?Gumieńce - można sobie pojechać i zwiedzić zbankrutowaną cukrownie albo chyba że zamontują stojak na koszyki z Makro, to będzie można bezpośrednio z zakupami się dopchaćGolęcino - getto :)Zdroje - jeszcze jak Cie mogęMieszka I - krzaki i haszcze przy cmentarzuPomorzany - komisy samochodowePolice - bez łącznika krzakiSkolwin-Stołczyn - getto i upadłe fabrykiA co z innymi miejscowościami sypialnymi, tj. Mierzyn, Dobra, Przecław? Chyba tylko w ostatnim przypadku jest opcja na użycie SKMki. De facto obecna linia kolejowa to obwodnica Centrum, nic tylko ją wyasfaltować i walnąć cztery drogi dla rowerów żeby Gazeta Wyborcza się nie burzyła. Prowadzi do nikąd. Wyobraźmy sobie, że chce dojechać z Polic do Galaxy. Wsiadam do 107 i jestem pod Galaxy. Dokąd inąd by chciał jechać Policzanin? Powiedzmy, że na dworzec - wystarczy przesiąść się w tramwaj. Linia kolejowa prowadząca na około Szczecina i zatrzymująca się co kilka minut na przystanku będzie w tym przypadku nie wiele szybsza. Powiedzmy, że Policzanin chce dojechać do Goleniowa. Wsiada w samochód i jedzie. Zajmie mu to godzinę i 10 minut a przy okazji będzie klął, że samorząd wydaje pieniądze na kolej, zamiast na zachodnią obwodnice i most od północy. Jak wsiądzie w SKMkę to będzie się telepał dwie godziny. Godzinę do Głownego i godzinę do Goleniowa. Weźmy sobie Stargardzianina, który codziennie dojeżdża na uczelnie na Żołnierską. Rozsądny oczywiście wynajął by stancje czy akademik w mieście. Ale powiedzmy, że jest szaleńcem i o 6 rano wstaje na pociąg, aby na 8 być na uczelni na wykładzie. Pociąg obecnie przyjeżdża o 7:30, potem student musi drałować na autobus czy tramwaj i jest na miejscu. Natomiast dojeżdżając koleją dojedzie na Pogodno skąd... wsiądzie do tego samego autobusu bądź tramwaju i dojedzie ponieważ linie kolejowe w Szczecinie i okolicy PROWADZĄ NIGDZIE. I nie będą prowadziły, bo nikt nie chce mieszkać/uczyć się/pracować, gdy za oknem dudni wiktoriański wynalazek. Żadne dwa miliony na studium tego nie zmienią.Pozdrawiam

post warty 2miliony zlotych :)  niestety idioci od studium wszystko co zostalo tu wymienione jako negatywne przedstawia jako pozytyw. juz GW o to zadba by pieniadze trafily do wlasciwej kieszeni ;)

zgłoś
E
Ernest

W Trójmieście już to chyba funkcjonuje, tak sądzę. Włączyłbym w to przedsięwzięcie Kołbaskowo i Trzebież.

zgłoś
G
Gość

Po co , na co i dla kogo? I tak wiekszosc pasazerow porusza sie prywatnym autem-tendencja wzrostowa!! Moze lepiej byloby zrobic szybciej most czy tunel z Polic na prawobrzeze??

zgłoś
ś
średni
W dniu 18.09.2014 o 09:07, timek napisał:

a Stowarzyszenie dostało dofinansowanie od Mikołaja?Kiedy wreszcie ludzie zrozumieją że nie ma nic za darmo.Cała ta unijna kasa pochodzi z naszych podatków i jest pomniejszona o kosmiczne wypłaty dla euro osłów, szefów KE i innych nierobów

Nie zapominajmy o kredytowaniu takich "inwestycji" - to też wiadomo gdzie takie pieniążki idą. Ale jak ktoś myśli, że to za darmo to nawet jak sobie poczyta to to mu nic nie pomoże.

zgłoś
ś
średni
W dniu 17.09.2014 o 22:51, JP napisał:

Fajnie, poza tym, że miasto wybudowało się gdzie indziej niż istnieją obecne linie. I nie chodzi tu tylko o Police. Brakuje mostu kolejowego przy moście Cłowym, linii kolejowej w Dąbiu w okolicy lotniska, tj. tak jak było przed wojną, linii w okolicy Zawadzkiego, Warszewa, c.h. Ster, a przede wszystkim linii która przecinała by Centrum. Jedynym sensownym połączeniem kolei z transportem miejskim, żeby spokojnie dotrzeć bez przesiadek, byłoby metro od okolicy wiaduktu przy Wilczej do dworca głownego, ale to kompletne fantasmagorie. Weźmy sobie ewentualne przystankiPogodno - nic tam nie ma oprócz stadionu i budynku USArkońskie - seminarium duchowne i szpital, poza tym domki i "technopark" co nic w nim się nie dziejeNiebuszewo - chyba jedyna sensowna stacja, tylko na cholerę komu tam jechać ze Stargardu, albo stamtąd do Gryfina?Gumieńce - można sobie pojechać i zwiedzić zbankrutowaną cukrownie albo chyba że zamontują stojak na koszyki z Makro, to będzie można bezpośrednio z zakupami się dopchaćGolęcino - getto :)Zdroje - jeszcze jak Cie mogęMieszka I - krzaki i haszcze przy cmentarzuPomorzany - komisy samochodowePolice - bez łącznika krzakiSkolwin-Stołczyn - getto i upadłe fabrykiA co z innymi miejscowościami sypialnymi, tj. Mierzyn, Dobra, Przecław? Chyba tylko w ostatnim przypadku jest opcja na użycie SKMki. De facto obecna linia kolejowa to obwodnica Centrum, nic tylko ją wyasfaltować i walnąć cztery drogi dla rowerów żeby Gazeta Wyborcza się nie burzyła. Prowadzi do nikąd. Wyobraźmy sobie, że chce dojechać z Polic do Galaxy. Wsiadam do 107 i jestem pod Galaxy. Dokąd inąd by chciał jechać Policzanin? Powiedzmy, że na dworzec - wystarczy przesiąść się w tramwaj. Linia kolejowa prowadząca na około Szczecina i zatrzymująca się co kilka minut na przystanku będzie w tym przypadku nie wiele szybsza. Powiedzmy, że Policzanin chce dojechać do Goleniowa. Wsiada w samochód i jedzie. Zajmie mu to godzinę i 10 minut a przy okazji będzie klął, że samorząd wydaje pieniądze na kolej, zamiast na zachodnią obwodnice i most od północy. Jak wsiądzie w SKMkę to będzie się telepał dwie godziny. Godzinę do Głownego i godzinę do Goleniowa. Weźmy sobie Stargardzianina, który codziennie dojeżdża na uczelnie na Żołnierską. Rozsądny oczywiście wynajął by stancje czy akademik w mieście. Ale powiedzmy, że jest szaleńcem i o 6 rano wstaje na pociąg, aby na 8 być na uczelni na wykładzie. Pociąg obecnie przyjeżdża o 7:30, potem student musi drałować na autobus czy tramwaj i jest na miejscu. Natomiast dojeżdżając koleją dojedzie na Pogodno skąd... wsiądzie do tego samego autobusu bądź tramwaju i dojedzie ponieważ linie kolejowe w Szczecinie i okolicy PROWADZĄ NIGDZIE. I nie będą prowadziły, bo nikt nie chce mieszkać/uczyć się/pracować, gdy za oknem dudni wiktoriański wynalazek. Żadne dwa miliony na studium tego nie zmienią.Pozdrawiam

10/10 a ile takich "studiumów" do tego 2021 jeszcze będzie?

zgłoś
ś
średni
W dniu 17.09.2014 o 22:51, JP napisał:

Fajnie, poza tym, że miasto wybudowało się gdzie indziej niż istnieją obecne linie. I nie chodzi tu tylko o Police. Brakuje mostu kolejowego przy moście Cłowym, linii kolejowej w Dąbiu w okolicy lotniska, tj. tak jak było przed wojną, linii w okolicy Zawadzkiego, Warszewa, c.h. Ster, a przede wszystkim linii która przecinała by Centrum. Jedynym sensownym połączeniem kolei z transportem miejskim, żeby spokojnie dotrzeć bez przesiadek, byłoby metro od okolicy wiaduktu przy Wilczej do dworca głownego, ale to kompletne fantasmagorie. Weźmy sobie ewentualne przystankiPogodno - nic tam nie ma oprócz stadionu i budynku USArkońskie - seminarium duchowne i szpital, poza tym domki i "technopark" co nic w nim się nie dziejeNiebuszewo - chyba jedyna sensowna stacja, tylko na cholerę komu tam jechać ze Stargardu, albo stamtąd do Gryfina?Gumieńce - można sobie pojechać i zwiedzić zbankrutowaną cukrownie albo chyba że zamontują stojak na koszyki z Makro, to będzie można bezpośrednio z zakupami się dopchaćGolęcino - getto :)Zdroje - jeszcze jak Cie mogęMieszka I - krzaki i haszcze przy cmentarzuPomorzany - komisy samochodowePolice - bez łącznika krzakiSkolwin-Stołczyn - getto i upadłe fabrykiA co z innymi miejscowościami sypialnymi, tj. Mierzyn, Dobra, Przecław? Chyba tylko w ostatnim przypadku jest opcja na użycie SKMki. De facto obecna linia kolejowa to obwodnica Centrum, nic tylko ją wyasfaltować i walnąć cztery drogi dla rowerów żeby Gazeta Wyborcza się nie burzyła. Prowadzi do nikąd. Wyobraźmy sobie, że chce dojechać z Polic do Galaxy. Wsiadam do 107 i jestem pod Galaxy. Dokąd inąd by chciał jechać Policzanin? Powiedzmy, że na dworzec - wystarczy przesiąść się w tramwaj. Linia kolejowa prowadząca na około Szczecina i zatrzymująca się co kilka minut na przystanku będzie w tym przypadku nie wiele szybsza. Powiedzmy, że Policzanin chce dojechać do Goleniowa. Wsiada w samochód i jedzie. Zajmie mu to godzinę i 10 minut a przy okazji będzie klął, że samorząd wydaje pieniądze na kolej, zamiast na zachodnią obwodnice i most od północy. Jak wsiądzie w SKMkę to będzie się telepał dwie godziny. Godzinę do Głownego i godzinę do Goleniowa. Weźmy sobie Stargardzianina, który codziennie dojeżdża na uczelnie na Żołnierską. Rozsądny oczywiście wynajął by stancje czy akademik w mieście. Ale powiedzmy, że jest szaleńcem i o 6 rano wstaje na pociąg, aby na 8 być na uczelni na wykładzie. Pociąg obecnie przyjeżdża o 7:30, potem student musi drałować na autobus czy tramwaj i jest na miejscu. Natomiast dojeżdżając koleją dojedzie na Pogodno skąd... wsiądzie do tego samego autobusu bądź tramwaju i dojedzie ponieważ linie kolejowe w Szczecinie i okolicy PROWADZĄ NIGDZIE. I nie będą prowadziły, bo nikt nie chce mieszkać/uczyć się/pracować, gdy za oknem dudni wiktoriański wynalazek. Żadne dwa miliony na studium tego nie zmienią.Pozdrawiam

10/10 a ile takich "studiumów" do tego 2021 jeszcze będzie?

zgłoś
ś
średni
W dniu 17.09.2014 o 19:01, Adaś napisał:

Już dawno pisałem że można uruchomić połączenie koleją z Polic na Prawobrzeże , jak było kiedyś , tory są , stacyjki są , i odpadała budowa szybkiego tramwaju , Niemcy nam chciały sprzedać specjalnie dostosowane do szyn kolejowych tramwaje ,  te pieniądze można by przeznaczyć na ważnijsze potrzeby ale cóż , władze wiedziały lepiej , i wiadomo kolejne plany 2021 , 2050 , 3018 . Budowanie budowli jak filharmonia czy teatry (mają siedziby lub miały) jest realziowane bez przeszkód , brawo Panie prezydencie , brawo . Naprawde już dziękujemy .

Sama prawda. Liczy się żeby przeprowadzać "inwestycje" wtedy jest się czym pochwalić przed innymi "rządzącymi", powiększać stan posiadania miasta zmniejszając stan posiadania ludzi.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3