MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolejowa inwestycja na linii Szczecin-Berlin bez 5 peronu. Prace projektowe zmierzają do końca [ZDJĘCIA]

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
PKP PLK poinformowały o tym, że rezygnują z budowy 5 peronu na stacji Szczecin Główny. 5 peron miał być jednokrawędziowy o długości 200 metrów
PKP PLK poinformowały o tym, że rezygnują z budowy 5 peronu na stacji Szczecin Główny. 5 peron miał być jednokrawędziowy o długości 200 metrów Andrzej Szkocki
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że rozpoczęcie przebudowy linii ze Szczecina Głównego do granicy z Niemcami może rozpocząć się w połowie przyszłego roku. Jednak budowa nowego peronu na szczecińskiej stacji została odłożona w czasie.

PKP PLK poinformowały o tym, że rezygnują z budowy 5 peronu na stacji Szczecin Główny. 5 peron miał być jednokrawędziowy o długości 200 metrów. Dojście do nowego peronu miało odbywać się z kładki łączącej perony z ulicami Czarnieckiego i Kolumba.

- W rejonie planowanej lokalizacji peronu nr 5 obecnie realizowane są prace w ramach projektu pn.: "Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351. Zadanie A pn.: "Modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny Police"" - informuje Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Jak podaje inwestor analiza rozwiązań na etapie opracowania koncepcji programowo-przestrzennej w ramach projektu "Prace na linii kolejowej 408 i 409 na odcinku Szczecin Główny Szczecin Gumieńce granica państwa, etap I: linie kolejowe nr 408 i 409", wskazała, że budowa peronu nr 5 na stacji Szczecin Główny wymagałaby przede wszystkim: kompleksowej przebudowy południowo-zachodniej głowicy rozjazdowej na stacji, elektryfikacji części torów na stacji Szczecin Główny, które obecnie nie są zelektryfikowane. To nie wszystko. W czasie budowy doszłoby do znacznej ingerencji w istniejący peron nr 4, z racji konieczności przebudowy istniejącej wiaty celem zapewnienia bezpiecznego dojścia do peronu nr 5, które wymaga budowy nowego odcinka kładki nad peronem nr 4.

- Z racji obecnie prowadzonych i planowanych prac inwestycyjnych w obrębie stacji Szczecin Główny, zadań wymagających koordynacji ich zakresów również celem minimalizacji tzw. prac traconych, ewentualna budowa peronu nr 5 będzie rozpatrywana po ich zakończeniu - podsumowuje Bartosz Pietrzykowski.

Dodajmy, że 5 peron to tylko jeden z elementów planowanej modernizacji linii od Szczecina Głównego przez Szczecin Gumieńce do granicy z Niemcami. Prace projektowe warte blisko 9 mln zł, wykonuje firma Databout Sp. z o.o.

- Wykonawca prac projektowych przedłożył do zaopiniowania zamawiającego pierwszą wersję projektu wykonawczego. Procedury związane z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym m.in. decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej są w toku. W dniu 28 lutego 2024 r. została wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach - informuje Bartosz Pietrzykowski.

Co gorsza, realizacja inwestycji nie jest jednak pewna. Konieczne będzie dofinansowanie.

- Projekt ubiega się aktualnie o dofinansowanie unijne. W przypadku pozyskania finansowania, ogłoszenie postępowania przetargowego na roboty planowane jest na IV kwartał 2024 roku. Realizacja robót w ramach ww. projektu planowana jest od drugiej połowy 2025 roku do końca 2028 roku - informuje Bartosz Pietrzykowski.

Główny cel inwestycji to skrócenie czasu przejazdu do granicy, a wraz z rozpoczętymi niedawno pracami po stronie niemieckiej na całym ciągu między Szczecinem a Berlinem. Jednotorowa dziś linia 409 zostanie rozbudowana o drugi tor, chociaż rozważana była tylko tzw. mijanka w Kołbaskowie. Jej przepustowość pozwoli na kursowanie 25 par pociągów pasażerskich oraz co najmniej 20 par pociągów towarowych na dobę. Na zmodernizowanej linii pojawią się nowe przystanki: Szczecin Pomorzany Południowe (pod wiaduktem na ulicy Powstańców Wielkopolskich - Budziszyńska), kolejne to Warzymice, Przecław. W Kołbaskowie powstanie stacja. W planach jest również budowa wiaduktów nad ulicą Cukrową oraz drogą do Rajkowa.

od 7 lat
Wideo

Jak politycy typują wyniki polskiej reprezentacji?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński