Szczecin ma swój statek

mdr
archiwum armatora
PŻM odbierze w Chinach nowy masowiec o nazwie "Szczecin". Firma zaprosiła na uroczystość prezydenta Szczecina oraz marszałka i wicemarszałka województwa. Wylatują do Chin samolotami w niedzielę.

W niedzielę na uroczystość odbioru wylatują marszałek województwa Olgierd Geblewicz, wicemarszałek Wojciech Drodż oraz prezydent miasta, Piotr Krzystek. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że delegacja poleci dwoma samolotami.

Na miejscu nie będzie czasu na rozmowy biznesowe. Być może jednak uda się w trakcie przyjęcia zachęcić Chińczyków w inwestowanie u nas. Prawdopodobnie dwa dni w okresie pobytu będą miały charakter "turystyczny".

M/s Szczecin zbudowany został w chińskiej stoczni Xingang Shipyard, znajdującej się w mieście Tianjin w pobliżu ujścia rzeki Hai He do Morza Żółtego. Masowiec spłynął z pochylni 16 grudnia ub.r. o godz. 16.18 czasu lokalnego (tj. gdy u nas była godz. 9.18). Po tym był wyposażany.

- Jest to już piętnasty statek we flocie PŻM z całej serii 38-tysięczników, którą zapoczątkowaliśmy w 2005 r. masowcem "Kujawy" - mówi Krzysztof Gogol, doradca dyrektora naczelnego PŻM. - Co ważniejsze, jest to pierwszy masowiec z serii noszącej imię miasta. Pierwszym jest "szczecin", kolejnymi będą "Koszalin", "Puck" i "Gdynia".

M/s Szczecin jest też pierwszym statkiem, który wybudowany został w stoczni Xingang. Na matkę chrzesną wybrana została w ogłoszonym plebiscycie nauczycielka chemii z LO nr 2 w Szczecinie, Teresa Kołogrecka-Bajak. W pierwszym rejsie jednostką dowodził będzie szczecinianin, kapitan Wiesław Cholewa.

Uroczystość chrztu i przekazanie armatorowi statku odbędzie się w środę 14 marca o godz. 14. Na drugi dzień w Pekinie przewidziana jest uroczysta kolacja z przedstawicielami Zjednoczenia Stoczni Chińskich i stoczni Xingang Shipyard, która wybudowała m/s Szczecin. Do Polski wylecą w piątek 16 marca.

M/s "Szczecin" to klasyczny masowiec do przewozu takich ładunków jak zboża, nawozy sztuczne, węgiel czy fosforyty. Posiada pięć ładowni oraz cztery własne dźwigi o udźwigu 30 t każdy. Ma 190 m długości i 28 m szerokości. Jego zanurzenie z pełnym ładunkiem wynosi 10,40 m. Rozwija maksymalną prędkość morską 14 węzłów (tj. 26 km/h). Na masowcu pracować będzie 21 polskich oficerów i marynarzy.

Do Chin wylatują w niedzielę:
Teresa Kołogrecka-Bajek - matka chrzesna m/s Szczecin
Paweł Szynkaruk - dyrektor naczelny Polskiej Żeglugi Morskiej
Piotr Krzystek - prezydent Szczecina
Olgierd Geblewicz - marszałek województwa
Wojciech Drożdż - wicemarszałek
Leszek Trachimowicz - dyrektor Pionu Techniczno-Inwestycyjnego PŻM
Joanna Leszczyńska z urzędu miasta Szczecin
Janusz Litwicki z pionu technicznego PŻM

Wideo

Komentarze 28

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

C
C/E
I dobrze zrobili że zamknęli tą stocznie... To była dziura bez dna. Kiedyś liczyłem, że państwo wpakowało w stocznie SSN 3 miliardy zł. Gdyby to podzielić na każdego z 6000 pracowników wychodzi po 500 000 na osobę. W tym czasie wybudowano kilka statków i sprzedano je poniżej kosztów budowy.
Nie potrzeba nam stoczni w Polsce żeby prezentować statki zagranicznym armatorom.

Co do budowy w chinach, to budowa tam jest znacznie tańsza, niż w europejskich stoczniach, ale słyszałem opinię od osoby serwisującej statki PŻM, że ich żywotność jest krótsza niż budowanych wcześniej w Szczecinie. Dlatego powinniśmy wybrać jakąś inną stocznie z UE albo od chińczyków egzekwować niedoróbki w trakcie i po produkcji.

Zgadzam się z tą opinią, management to nie jest silna strona polskich w większości byłych firm. Stocznia Szczecińska nie stanowiła wyjątku więc musiała odpaść. Chińczycy natomiast wciąż się uczą kultury technicznej i daleko im do standardów europejskich. Proszę się przyjrzeć zdjęciu - dobrze widać co za bałagan jest w otoczeniu statku. Nie zazdroszczę załodze bo sam miałem okazję eksploatować statek wybudowany w Chinach - utrapienie!
p
paprykarz1
Jesteś z gdańska ,bo tam był robiony ten paprykarz szczeciński .Jestem tylko za tym ,że to dla mnie był człowiek wielkiego formatu ,zasługujący na duży szacunek i poważanie .Tak ta cała zaistniała sytuacja z tym statkiem jest i będzie śmieszna tak samo jak żałosny jest ten nic nie warty sttetin 2050 .

"Paprykarz szczeciński został opracowany w połowie lat 60. XX w. przez pracowników laboratorium PPUDiR Gryf ze Szczecina ..." takie informacje możesz przeczytać w sieci gdybyś nie był leniwy. I nie mieszaj Go, do sprawy jakiejś chińskiej łupiny.
a
awest
Matką chrzestną będzie żona Jarka Kaczyńskiego. Wszystkie państwa obok budują statki tylko my nie możemy, bo tak łunia przykazała. Nie mamy już cukrowni, papierni, selfy, polmo, paprykarza,wiskordu, zniszczyliśmy kutry i wiele innych rzeczy. Pozostaje nam ZUS, Urząd Skarbowy, strefy płatnego parkowania i abonament telewizyjny, wieczny jak LENIN.
m
mjs
"Jego zanurzenie z pełnym ładunkiem wynosi 10,40 m" - czyli tak naprawdę m/s Szczecin do Szczecina nigdy nie wpłynie...

wpłynie. i to prawdopodobnie szybciej niż się spodziewasz...
O
OLA
A TO ZE W SZCZECINIE NIEMA STOCZNI TO PODZIEKUJMY KACZYNSKIEMU JAK BYL PREMIEREM ON KAZAL ZAMKNAC STOCZNIE POLSKIE RATUJAC STOCZNIE W NIEMCZECH I FRANCJI .A CO DO STATKOW Z CHIN DLA PZM TO TAK JAK ANGLIKI CO PŁYWALY PZM TYLKO WYDAL PIENIADZE A TE STATKI TO ZLOM DLUGO NIE BEDA PŁYWAC BO SIE ROZLECA BO ZA MISKE RYZU NIEMA PRACOWNIKA TO JESZCZE PZMowi WYJDZIE GARDLEM .
m
ms
Tak ta cała zaistniała sytuacja z tym statkiem jest i będzie śmieszna tak samo jak żałosny jest ten nic nie warty sttetin 2050.

Dlaczego żałosna.. statek będzie sobie pływał i reklamował Szczecin w świecie. Wystarczy że kilka osób co jakiś czas widząc ten statek wklepie w googla co to Szczecin. Może kiedyś któryś z nich się zauroczy Szczecinem i tu zainwestuje.

A Stetin 2050 jest moim zdaniem trafionym pomysłem. Od tego czasu mamy w końcu ładne tramwaje i autobusy itp., a nie tylko jeżdzące reklamy sklepów. Miasto staje się bardziej rozpoznawalne dzięki FG2050. Pamiętasz co było zanim miasto zapłaciło za stworzenie tego logo? Jeden wielki bajzel. Teraz nawet nadając reklamę w tv na przyszłe tall ship races mozna powołać się na to logo. Dziwie się że ten statek nie został pomalowany (na koszt miasta) w barwy Stetin 2050.
m
ms
Wstyd i kompromitacja! Mając pod nosem Swoją stocznie budujemy w chinach... Brawo, jest sie z czego cieszyć i chwalić. A My, projektanci, stoczniowcy, musimy się tułać po całym świecie żeby wykonywac pracą do której zostaliśmy wyszkoleni przez Państwo. Normalnie rewelacja!!!

Gdyby PŻM kupowało statki w naszej stoczni, to nie byłoby teraz i stoczni i PZM też. PŻM kupuje taniej w chinach i dlatego dobrze prosperuje. Na pierwszym miejscu jest biznes, a dopiero później patriotyzm. Jak masz za dużo i jesteś patriotą to daj to lepiej od razu stoczniowcom do ręki, zamiast reaktywować stocznie, która nie jest w stanie się utrzymać na rynku. A jak chińczyki budują, a potem sprzedają poniżej kosztów to chwała im za to i doceńmy to kupując u nich statki i zarabiajmy na przewozach.
J
Joker 354
Nie bądź śmieszny. Umarł człowiek i to jest smutne, ale nie rób z Niego bohatera którym nie był.

Jesteś z gdańska ,bo tam był robiony ten paprykarz szczeciński .Jestem tylko za tym ,że to dla mnie był człowiek wielkiego formatu ,zasługujący na duży szacunek i poważanie .Tak ta cała zaistniała sytuacja z tym statkiem jest i będzie śmieszna tak samo jak żałosny jest ten nic nie warty sttetin 2050 .
x
xia
Wstyd i kompromitacja! Mając pod nosem Swoją stocznie budujemy w chinach... Brawo, jest sie z czego cieszyć i chwalić. A My, projektanci, stoczniowcy, musimy się tułać po całym świecie żeby wykonywac pracą do której zostaliśmy wyszkoleni przez Państwo. Normalnie rewelacja!!!

Otwórz rentowny biznes to nie będziesz musiał. Dopłaty do stoczni były zbyt wielkie więc poszła pod młotek. Wybacz, ale transport samochodowy jest dużo ważniejszy i nawet w tak strategicznie ważnej gałęzi transportu jak firma nie zarabia to się ją sprzedaje.
e
elaryszard
Czy ten wyjazd nie będzie przypadkiem droższy niż wyposażenie statku ?
Z
Zaskoczony
"Jego zanurzenie z pełnym ładunkiem wynosi 10,40 m" - czyli tak naprawdę m/s Szczecin do Szczecina nigdy nie wpłynie... Jeśli nadal nasz ukochany rząd będzie sprzeciwiał się pogłębieniu kanału na Zalewie Szczecińskim do 12 metrów i pozostanie on z głębokością 9 metrów to Szczecina w Szczecinie nie zobaczymy. To jest właśnie Polska...
d
dupek
"chrzesna"? A co to takiego?
d
designer
Wstyd i kompromitacja! Mając pod nosem Swoją stocznie budujemy w chinach... Brawo, jest sie z czego cieszyć i chwalić. A My, projektanci, stoczniowcy, musimy się tułać po całym świecie żeby wykonywac pracą do której zostaliśmy wyszkoleni przez Państwo. Normalnie rewelacja!!!
E
EDEK
W ogóle Chiny budują dla na statki boze do czego to doszło ale wstyt!!!
G
Gość
Z morskiego Szczecina nie pozostało nic! Rozkradli, przeputali i zmarnotrwili wszystko. Budują marinę po to, aby emerytowani Niemcy mieli gdzie zawijać swoimi jachtami. Emerytowani Polacy będą im tych jachtów w tej marinie pilnować.
Dodaj ogłoszenie