Szczecin: Dopiero śmierć pieszej wymusiła zmiany. Na Bukowym jeden pas mniej

Szymon Wasilewski
Szymon Wasilewski
Udostępnij:
Trzy miesiące temu na przejściu dla pieszych przy rondzie im. Marii Baranowskiej-Dohrn na osiedlu Bukowym w Szczecinie zginęła piesza potrącona przez samochód. Teraz wyłączono z użytku pas, którym wcześniej auta mogły bezkolizyjnie omijać rondo. Jeszcze przed budową ronda przestrzegano, że przygotowywana organizacja ruchu będzie niebezpieczna.

Zmiany z powody śmiertelnego wypadku

Od kilku dni na ul. Chłopskiej w Szczecinie obowiązuje nowa organizacja ruchu. Tuż przy skrzyżowaniu z ul. Kolorowych Domów wyłączony z ruchu jest tzw. by-pass, czyli pas, który pozwalał na bezkolizyjny dojazd do ronda im. Marii Baranowskiej-Dohrn i pokonanie skrzyżowania.

Kierowcy, którzy podróżowali ulicą Chłopską w kierunku ronda im. Reagana niejako mieli możliwość "ominięcia" ronda. Teraz ów pas został wyłączony z ruchu i aby pokonać skrzyżowanie Chłopskiej z Kolorowych Domów, należy wjechać na rondo. W ten sposób uspokojono ruch.

Wcześniejszy by-pass zachęcał kierowców do szybszej jazdy, ponieważ nie musieli oni ustępować pierwszeństwa pojazdom poruszających się po rondzie. "Jedynie" musieli uważać na pieszych i rowerzystów pokonujących jezdnię (wyznaczone jest tam przejście dla pieszych oraz przejazd rowerowy).

Obecne zmiany są konsekwencją śmiertelnego potrącenia pieszej na przejściu, do jakiego doszło w marcu. Kierująca toyotą jechała ulicą Chłopską w kierunku Osiedla Słonecznego, korzystała właśnie ze wspomnianego by-passa. Wyjeżdżając z ronda z dużą szybkością uderzyła będącą na pasach kobietę, która zginęła na miejscu.

ZOBACZ TEŻ:

"Nie przepustowość, a bezpieczeństwo"

Dyskusja na temat zaprojektowanej tu organizacji ruchu odbyła się jeszcze przed budową ronda (inwestycję przeprowadzono w 2018 roku). Kiedy pojawił się projekt z by-passem, o niebezpieczeństwie wynikającym z tego rozwiązania alarmowało stowarzyszenie Rowerowy Szczecin.

W lutym 2017 na stronie organizacji pojawił się artykuł, w którym czytamy: "Projekt jest skrajnie niebezpieczny dla pieszych oraz całkowicie ignoruje potrzeby komunikacji rowerowej". Wnioskowano w nim m.in. o zaniechanie budowy pasów omijających rondo oraz o zaprojektowanie ronda o możliwie jak najmniejszej średnicy w celu uspokojenia ruchu.

Wówczas Maciej Gibczyński z Rowerowego Szczecina mówił: - Rondo z którego są dwa pasy zjazdowe z przejściem dla pieszych to idealne miejsce do ich potrącania.

- Nie przepustowość, a bezpieczeństwo pieszych! Konieczność przejścia przez dwa pasy ruchu nie podnosi bezpieczeństwa pieszych - mówił Marek Duklanowski, ówczesny przewodniczący komisji.

Marcin Charęza, kierownik referatu ds. organizacji ruchu w UM poinformował, że podobne obawy związane z rozbudowaną wersją ronda miała także policja. Pomimo dyskusji i zgłoszonych uwag, w listopadzie 2018 oddano do użytku skrzyżowanie w pierwotnie zaplanowanej formie. Zmianę mającą na celu zwiększenie bezpieczeństwa pieszych wprowadzono półtora roku po zakończeniu prac i trzy miesiące po śmiertelnym potrąceniu.

ZOBACZ TEŻ: Zamknięta ul. Chłopska w Szczecinie. Powstaje kolejne rondo, a także droga dla rowerów i chodniki [ZDJĘCIA]

Wartość robót to 1 714 128,89 zł. Wykonawca - Strabag - ma 150 dni na zakończenie prac

Zamknięta ul. Chłopska w Szczecinie. Powstaje kolejne rondo,...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie