Przypomnijmy, że 30 sierpnia br. premier Mateusz Morawiecki podpisał umowę inwestycyjną na kwotę 650 mln zł, a 14 września prezes spółki Polskie Promy sp. z o.o., Maciej Furmański, powołanej do budowy nowych jednostek, podpisał umowę objęcia udziałów przez Skarb Państwa w tejże spółce. Oznacza to faktyczne rozpoczęcie procesu inwestycyjnego na budowę trzech promów typu ro-pax (w opcji czwartej jednostki), w tym dwóch dla Unity Line.
Z chwilą objęcia udziałów przez Skarb Państwa drugi z udziałowców - Polska Żegluga Morska - staje się udziałowcem mniejszościowym spółki Polskie Promy sp. z o.o.
ZOBACZ TEŻ:
- Nowe ro-paxy będą nowoczesnymi konstrukcjami z ekologicznym napędem typu dual-fuel - informuje Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy PŻM - Głównym paliwem wykorzystywanym przez statki będzie LNG, a drugie paliwo - diesel, będzie użyte w niewielkim stopniu (dla inicjacji zapłonu). Jednostki nie mają klasycznej śruby, którą zastąpią dwa pędniki azymutalne (tzw. azipody). Znakomicie usprawnią one manewrowanie statkami w portach. Ro-paxy będą miały ok. 200 m długości oraz ok. 4000 m długości linii ładunkowej. Część pasażerską przeznaczono dla 400 osób.
Pierwszy prom będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 roku. Kolejne mają wejść do eksploatacji w rocznych odstępach.
Aktualnie prowadzone są rozmowy ze stocznią nad przygotowaniem kontraktu, który zostanie podpisany w przeciągu najbliższych tygodni. Nazwa stoczni oraz szczegóły dotyczące kontraktu zostaną ujawnione w momencie zakończenia negocjacji.
SPRAWDŹ TAKŻE:
Bądź na bieżąco i obserwuj:
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?