Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rusza budowa węzła SKM Szczecin Turzyn. Będzie nowy parking

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
W tym miejscu powstanie parking przy przystanku SKM Turzyn
W tym miejscu powstanie parking przy przystanku SKM Turzyn Andrzej Szkocki
Wykonawca wszedł na plac budowy węzła przesiadkowego przy stacji Szczecin Turzyn. To element miejskiej inwestycji towarzyszącej budowie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Pracami zajmie się firma Elbud, która na zlecenie gminy Szczecin będzie budować otoczenie przystanku. Za 9 404 000 złotych ma do 8 grudnia 2023 roku, po północno zachodniej części stacji, powstanie parking dla aut na 125 miejsc. Przy północnej i południowej jezdni wykonane zostaną dwa parkingi dla rowerów.

To jedna z samorządowych inwestycji towarzyszących SKM, która ma połączyć Szczecin, Police, Goleniów, Gryfino i Stargard. Do końca tego roku mają zostać zakończone wszystkie inwestycje, czyli dotyczące infrastruktury wokół przystanków. Osobnym zadaniem, które należy do PKP Polskich Linii Kolejowych, jest przebudowa stacji Szczecin Turzyn. Remont zakłada przesunięcie peronu na wiadukt nad ulicą 26 Kwietnia. Wykonany zostanie peron wyspowy o długości 250 m. Dostęp do peronu zapewniony będzie poprzez: windę i schody ruchome, zlokalizowane po północnej stronie ulicy 26 Kwietnia, schody i windę, prowadzące na pas rozdziału ulicy, gdzie zlokalizowane będą przystanki autobusowe i docelowo tramwajowe oraz schody prowadzące na południową stronę ulicy 26 Kwietnia. Na peronie wykonana zostanie wiata o długości 100 m.

Kiedy ruszy SKM?

Pierwsze kursy pociągów - w ramach SKM - ze Szczecina Głównego (bez ważnego węzła przesiadkowego Szczecin Niebuszewo) w kierunku Gryfina, Goleniowa i Stargardu mają ruszyć wiosną 2024 roku, między marcem a czerwcem. Zakończenie wszystkich robót budowlanych w ramach realizowanej inwestycji planowane jest na przełom II i III kwartału 2025 roku, natomiast do końca 2025 roku przewidywane jest uzyskanie wymaganych certyfikatów i dopuszczeń.

Koszty budowy SKM wzrosły i to znacznie.

- Obecnie koszt budowy SKM wynosi ponad 1 184 mln złotych brutto i powinien zamknąć się w tej kwocie - mówi Roman Walaszkowski, dyrektor biura stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które jest liderem projektu budowy SKM.
Gdy ruszy SKM, kursy pociągów w szczycie komunikacyjnym mają odbywać się co pół godziny, a poza szczytem co godzinę. Będzie to dotyczyć stacji końcowych, czyli na przykład Polic i Goleniowa.

Wstępny plan zakłada wprowadzenie biletu metropolitalnego na zakończenie pierwszej fazy realizacji projektu, tj. z początkiem 2024 roku.

- W pierwszym etapie zostanie wprowadzony wyłącznie wspólny bilet okresowy, łączący przynajmniej jednego organizatora komunikacji miejskiej i przewozy kolejowe - tłumaczy Artur Ratuszyński ze SSOM.

Wiemy już, kto dostarczy biletomaty dla SKM. To firma Mera-Serwis SGL. Urządzenia będą nie tylko dostarczać tradycyjne bilety, ale także obsługiwać karty aglomeracyjne, umożliwiać płatności kartami płatniczymi, czy systemami typu BLIK. Każde urządzenie będzie także akceptować płatności zbliżeniowe np. smartwatchami. Dodajmy, że w pociągach nie będzie biletomatów - będą zamontowane na poszczególnych stacjach i przystankach. Dodatkowo zakup wspólnego biletu będzie możliwy w kasach Polregio i kasach biletowych ZDiTM oraz docelowo od załogi pociągu i w aplikacjach mobilnych.

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński