Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przyszli emeryci mają kłopot

Marek Jaszczyński, 31 maja 2006 r.
Do tej pory oddział ZUS w Szczecinie wydał ponad 100 tysięcy decyzji osobom, które złożyły wnioski o ustalenie kapitału początkowego.
Do tej pory oddział ZUS w Szczecinie wydał ponad 100 tysięcy decyzji osobom, które złożyły wnioski o ustalenie kapitału początkowego. Andrzej Szkocki
Co miesiąc do szczecińskiego oddziału ZUS zgłasza się ponad 2 tysiące osób, które składają wnioski o wyliczenie kapitału początkowego do emerytury.

Kłopoty mogą mieć osoby, które nie potrafią skompletować swoich "papierów''.

- Dopiero przyszedłem po informację - mówi Zenon Pajączkowski ze Szczecina, który chce złożyć wniosek o wyliczenie kapitału początkowego emerytury. - Będę potrzebował świadectw pracy. Przeraziłem się, że muszę również przynieść dodatkowe dokumenty.

Kto nie skompletuje dokumentów, może mieć trudności z wyliczeniem kapitału. Te dodatkowe dokumenty, to m.in. druk RP-7, dowód na wysokość uzyskiwanych wynagrodzeń. Jeżeli nie będziemy mogli udowodnić ile zarabialiśmy, dostaniemy niskie świadczenie. Dlatego warto szukać tych informacji.

- Pomocna w ustaleniu kapitału może być również legitymacja ubezpieczeniowa zawierająca wpisy o zatrudnieniu i wynagrodzeniu - dodaje Danuta Cejmer-Orzechowska ze szczecińskiego oddziału ZUS.

Obowiązek złożenia wniosku o wyliczenie kapitału początkowego dotyczy osób, które urodziły się po 31 grudnia 1948 roku i przed 1 stycznia 1999 roku przepracowały więcej niż pół roku. Wówczas muszą złożyć wniosek do końca roku.

Trzeba zapłacić

Jeśli zakład, w którym niegdyś pracowaliśmy już nie działa na rynku jest szansa, że przekazał dokumentację firmie zajmującej się przechowywaniem dokumentów. W Szczecina działa ich kilka. Właścicielem jednej jest Andrzej Balicki.

- Dysponujemy zasobem archiwalnym blisko dwudziestu zakładów ze Szczecina - mówi. - Przychodzi wiele osób, które wiedzą, że mamy ich akta.
W takim przypadku przyszły emeryt musi się liczyć z wydatkami. Poszukiwanie dokumentacji pracowniczej to wydatek od 20 złotych wzwyż. Kserowanie dokumentów kosztuje 4 złote od strony.

Gdzie szukać

Kapitał początkowy ustalany jest na dzień 1 stycznia 1999 r., więc nie ma znaczenia kiedy ubezpieczony złożył dokumenty. ZUS dysponuje wykazem ponad 8 tys. zlikwidowanych zakładów pracy z całego kraju. Wykaz zawiera informacje o miejscach przechowywania dokumentów. Znajdziemy go na stronie internetowej http/www.zus.pl/niusy/zlikwzak.htm.

Informacje o miejscu przechowywania dokumentacji niektórych zlikwidowanych zakładów można również uzyskać w Centralnym Ośrodku Informacji Archiwalnej przy Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych, 00-950 Warszawa, ul. Długa 6, skr. poczt. 1005. Większość spraw można załatwić korespondencyjnie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński