Przyszli emeryci mają kłopot

Marek Jaszczyński, 31 maja 2006 r.Zaktualizowano 
Do tej pory oddział ZUS w Szczecinie wydał ponad 100 tysięcy decyzji osobom, które złożyły wnioski o ustalenie kapitału początkowego.
Do tej pory oddział ZUS w Szczecinie wydał ponad 100 tysięcy decyzji osobom, które złożyły wnioski o ustalenie kapitału początkowego. Andrzej Szkocki
Co miesiąc do szczecińskiego oddziału ZUS zgłasza się ponad 2 tysiące osób, które składają wnioski o wyliczenie kapitału początkowego do emerytury.

Kłopoty mogą mieć osoby, które nie potrafią skompletować swoich "papierów''.

- Dopiero przyszedłem po informację - mówi Zenon Pajączkowski ze Szczecina, który chce złożyć wniosek o wyliczenie kapitału początkowego emerytury. - Będę potrzebował świadectw pracy. Przeraziłem się, że muszę również przynieść dodatkowe dokumenty.

Kto nie skompletuje dokumentów, może mieć trudności z wyliczeniem kapitału. Te dodatkowe dokumenty, to m.in. druk RP-7, dowód na wysokość uzyskiwanych wynagrodzeń. Jeżeli nie będziemy mogli udowodnić ile zarabialiśmy, dostaniemy niskie świadczenie. Dlatego warto szukać tych informacji.

- Pomocna w ustaleniu kapitału może być również legitymacja ubezpieczeniowa zawierająca wpisy o zatrudnieniu i wynagrodzeniu - dodaje Danuta Cejmer-Orzechowska ze szczecińskiego oddziału ZUS.

Obowiązek złożenia wniosku o wyliczenie kapitału początkowego dotyczy osób, które urodziły się po 31 grudnia 1948 roku i przed 1 stycznia 1999 roku przepracowały więcej niż pół roku. Wówczas muszą złożyć wniosek do końca roku.

Trzeba zapłacić

Jeśli zakład, w którym niegdyś pracowaliśmy już nie działa na rynku jest szansa, że przekazał dokumentację firmie zajmującej się przechowywaniem dokumentów. W Szczecina działa ich kilka. Właścicielem jednej jest Andrzej Balicki.

- Dysponujemy zasobem archiwalnym blisko dwudziestu zakładów ze Szczecina - mówi. - Przychodzi wiele osób, które wiedzą, że mamy ich akta.
W takim przypadku przyszły emeryt musi się liczyć z wydatkami. Poszukiwanie dokumentacji pracowniczej to wydatek od 20 złotych wzwyż. Kserowanie dokumentów kosztuje 4 złote od strony.

Gdzie szukać

Kapitał początkowy ustalany jest na dzień 1 stycznia 1999 r., więc nie ma znaczenia kiedy ubezpieczony złożył dokumenty. ZUS dysponuje wykazem ponad 8 tys. zlikwidowanych zakładów pracy z całego kraju. Wykaz zawiera informacje o miejscach przechowywania dokumentów. Znajdziemy go na stronie internetowej http/www.zus.pl/niusy/zlikwzak.htm.

Informacje o miejscu przechowywania dokumentacji niektórych zlikwidowanych zakładów można również uzyskać w Centralnym Ośrodku Informacji Archiwalnej przy Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych, 00-950 Warszawa, ul. Długa 6, skr. poczt. 1005. Większość spraw można załatwić korespondencyjnie.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3