MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W 2024 roku przetarg na budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina?

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Ostatni fragment ZOS, od węzła Police do węzła Goleniów, połączony będzie z największym wyzwaniem inżynieryjnym w naszym kraju, czyli najdłuższym tunelem realizowanym metodą TBM
Ostatni fragment ZOS, od węzła Police do węzła Goleniów, połączony będzie z największym wyzwaniem inżynieryjnym w naszym kraju, czyli najdłuższym tunelem realizowanym metodą TBM Materiały GDDKiA/Szczecin
Trwają prace projektowe nad Zachodnim Drogowym Obejściem Szczecina. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała najnowszy terminarz inwestycji.

- W przyszłym roku planujemy zakończyć opracowywanie dokumentacji budowlanej i złożyć wniosek o wydanie decyzji o Zezwoleniu a Realizację Inwestycji Drogowej. W drugiej połowie przyszłego roku jeżeli wszelkie procedury przebiegną sprawnie powinniśmy uzyskać decyzję ZRID. Da to możliwość rozpoczęcia kolejnego etapu procesu inwestycyjnego – przetargu na realizację. Termin przetargu będzie zależał od daty uzyskania decyzji ZRID i uzgodnienia niezbędnych dokumentów - mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Trwa projektowanie drogi. Jej dwa odcinki, Kołbaskowo-Dołuje i Dołuje-Police o łącznej długości 25,5 km, projektuje konsorcjum firm TPF i Databout. Odcinek Police-Goleniów o długości 23,41 km, który zawiera planowany tunel pod Odrą o długości około pięciu kilometrów, projektuje Voessing Polska.

- Ostatni fragment ZOS, od węzła Police do węzła Goleniów, połączony będzie z największym wyzwaniem inżynieryjnym w naszym kraju, czyli najdłuższym tunelem realizowanym metodą TBM, podobnie jak tunel w Świnoujściu - wyjaśniał w lipcu tego roku Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiej GDDKiA.

Tunel będzie miał początek wzdłuż ulicy Kuźnickiej przy zakładach chemicznych w Policach, a wylot przy wieży nawigacyjnej na północ od miejscowości Święta. Długość tunelu to 5033 metry. Konstrukcja będzie zanurzona w najgłębszym miejscu 50 m pod nurtem Odry.

Tunel ma składać się z dwóch odrębnych naw dla dwóch jezdni drogi S6.

- Infrastruktura będzie przechodziła pod terenami portu w Policach. Teren pod obwodnicę został przebadany geologicznie, wykonano aż 4400 odwiertów, w tym odwierty z barek na Odrze, które sięgnęły do 90 m pod lustrem rzeki - tłumaczył Lendner.

GDDKiA przewiduje, że między majem a lipcem 2024 roku będzie składany wniosek o ZRID.

Budowa zachodniej obwodnicy Szczecina została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Według szacunków koszt przedsięwzięcia to około 6 miliardów złotych. Droga ma przebiegać od autostrady A6 w Kołbaskowie przez Police, tunel pod Odrą aż do węzła drogowego w pobliżu Goleniowa, gdzie krzyżują się drogi S3 i S6.

od 7 lat
Wideo

Jak politycy typują wyniki polskiej reprezentacji?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński